شاید برای کسانی که نمیدانند پشت این ارزانی وآن گرانی چه توطئه ای نهفته است خیلی مهم نباشد که تریاک ومشتقات آن درایران گران شده و شیشه و مخدرهای صنعتی ارزان ؛ این خبر یعنی تباهی کامل جوانهایی که به هردلیل به سمت موادمخدر میروندو به دلیل ارزانی دردام مخدرهای صنعتی می افتند.

کاهش قیمت مخدرهای صنعتی ، توطئه ای بزرگ علیه نسل جوان/تابلوی اعتیاد مشهد مقابل چشم ۳۲میلیون زائر/برنامه های محلی برای مبارزه با اعتیاد درمشهد جواب نمیدهد

قدس آنلاین - سعید کوشافر: شاید برای کسانی که نمیدانند پشت این ارزانی وآن گرانی چه توطئه ای نهفته است خیلی مهم نباشد که تریاک ومشتقات آن درایران گران شده و شیشه و مخدرهای صنعتی ارزان ؛ این خبر یعنی تباهی کامل جوانهایی که به هردلیل به سمت موادمخدر میروندو به دلیل ارزانی دردام مخدرهای صنعتی می افتند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران گفته است که امسال ما شاهد افزایش قیمت مواد مخدر در تریاک، هروئین و حشیش بوده‌ایم که تا ۱۷ درصد افزایش یافته ولی متأسفانه شاهد کاهش قیمت ۴۹ درصدی شیشه هستیم. آن نیز به این دلیل است که آشپزخانه‌های شیشه به کشور افغانستان رفته‌اند و اخیرا نیز ۸۵۰ کیلوگرم شیشه کشف شده است و محموله‌های پیش‌سازی ساخت شیشه را نیز اخیرا کشف کرده‌ایم که مقصد این محموله کشور افغانستان بود و به همین دلیل قیمت شیشه بیشترین کاهش را داشته است.

***مشکل کجاست ؟

به گفته کارشناسان فعال درامر مبارزه بامواد مخدر ؛ احتمال نجات معتادان به مواد مخدر سنتی نظیر تریاک وجوددارد ؛ اما نجات معتادانی که گرفتار مواد مخدرصنعتی شده اند بسیار دشوار است به طوریکه دربرخی موارد میتوان از لفظ غیر ممکن هم استفاده کرد.

افزایش قیمت مواد مخدر سنتی مانند تریاک باعث میشود که بسیار از جوانان که دستشان هنوز درجیب پدرانشان است به سمت این مواد سوق پیدا نکنند . این درحالی است که مصرف این قبیل مواد مخدر هم دنگ وفنگ زیادی دارد، بوی زیاد ان باعث می شود که دنبال مکانی امن باشند که شاید برای بسیاری از این اقشار ممکن نباشد ؛ و البته زمان زیادی هم میبرد تا فرد از مواد مخدر استفاده کند. همه اینها درنقش مانع ظاهر میشود.

درمقابل قیمت شیشه نصف  میشود ، شیشه ای که مصرفش بسیار آسان است . نه مکانی میخواهد و نه زمانی میبرد نه بوددارد که فرد را رسوا کندو نه وقتی میخواهد که روزش را بگیرد.اعتیاد به این مواد مخدر یک پایپ میخواهدو مقداری مواد که حتی در توالت خانه یا سرویس بهداشتی عمومی امکان مصرف وجود دارد.

درمقابل اما اگرچه ترک تریاک ومشتقاتش دشوار است اما امکان پذیر است و هزاران مورد وجود دارد که سالهای سال به این مواد اعتیاد داشته و موفق به ترک شده اند این درحالی است اعتیاد به مواد مخدر صنعتی بخشی ازمغز رامختل میکند که باعث میوشد ترک تقریبا غیر ممکن شود.

معتاد به مشتقات تریاک دچار توهم یا حالات غیر عادی نمیشود،حسی دروجودش شکل میگیرد که هرروز اورا حریصتر به مصرف میکند اما باعث نمیشود که رفتارهای ناهنجار ازخود بروز دهد مگر درمواردی که معتادان به هرویین روی اورده و کارتن خواب میشوند .

این درحالی است که مصرف مواد مخدر صنعتی فرد معتاد را دچار توهماتی عجیب کرده وباعث ایجاد رفتارهای غیرعادی ازسوی وی میشود که گاه این توهمات ورفتارها منجر به حوادث غیر قابل جبران برای خود معتاد یا اطرافیان وی میشود .شاید هفته ای نباشد که جنایتی فجیع گزارش نشود که عامل ان مصرف مواد مخدر صنعتی از سوی عاملان این جنایت نباشد.

درست به همین دلایل است که به نظرمیرسد سیاستی درکار است تا جوانان کشور را علاوه بر اینکه به سمت اعتیاد سوق میدهد تلاش کند تا درراهی قدم بگذارند که بازگشتی نداشته باشدو آن جز اعتیاد به مخدرهای صنعتی نیست .

*** ۱۰۰ هزار معتاد متجاهر

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: از میان حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مصرف‌کننده مواد مخدر در کشور، ۱۰۰ هزار نفر آنها متجاهر هستند.

اسکندر مومنی  با بیان اینکه کشور در جاهایی که منشا تولید محسوب می‌شوند دخالتی ندارد، گفت: در حوزه آسیب‌ها چند مورد از جمله طلاق و قاچاق مواد مخدر احصا شده که مواد مخدر را می‌توان از همه آنها مهم‌تر دانست.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: در مورد مواد مخدر چند حوزه کاری از جمله معتادین متجاهر، مقابله، درمان و پیشگیری داریم که براساس برنامه‌های مشخص شده برخی نسبت به برخی دیگر اولویت داده شده‌اند.

وی با اعلام این آمار که از حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مصرف‌کننده مواد مخدر در کشور، ۱۰۰ هزار نفر آنها متجاهر هستند، ادامه داد: اگر بخواهیم یک راه حل کوتاه مدت در نظر بگیریم، ساماندهی معتادین متجاهر مهم بوده، اما از نظر پیدا کردن یک راه حل راهبردی اولویت با پیشگیری است.

***هزینه‌های معنوی ابتلا به‌اعتیاد

دراین خصوص همچنین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان اینکه هزینه‌های معنوی ابتلا به‌اعتیاد در مقابل هزینه‌های مادی آن اصلاً قابل قیاس نیست، گفت: تشکل‌های مردمی باید برای درمان، بازتوانی، مهارت‌آموزی و اشتغال کسانی که مبتلا شدند کمک کنند تا این افراد دوباره به جامعه برگردند.

سردار اسکندر مؤمنی ، گفت: مبارزه با مواد مخدر اولویت اصلی ما است و اقدامات اصلی در این حوزه پیشگیری و توانمندسازی است.

وی ادامه داد:  اگرچه همه تلاش می‌کنند تا جلوی ورود، خرید و فروش و توزیع مواد گرفته شود، اما این امکان که دستگاه‌های دولتی به‌تنهایی بتوانند موضوع مواد مخدر را ساماندهی کنند وجود ندارد.

مؤمنی با بیان اینکه در مقابل دو اقدام دیگر باید صورت گیرد، افزود: باید اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه صورت گیرد و بازدارندگی درونی ایجاد شود تا کسی به‌سمت مواد مخدر نرود و به‌اعتیاد مبتلا نشود، در کنار آن نیز به‌کسانی که مبتلا شدند برای درمان و توانمندسازی‌شان کمک کنند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور بیان کرد: این دو اقدام بدون حضور تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد و حضور مردم امکان‌پذیر نیست و این دو تلاش با همدیگر به‌ثمر می‌رسد.

وی متذکر شد: همه ما حتماً باید تلاش کنیم تا مواد مخدر وارد و توزیع نشود و در دسترس قرار نگیرد، اما اگر این اتفاق افتاد باید در کنار آن هم تقاضا کم شود و اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه توسط همه نهادهای مردمی صورت گیرد.

مؤمنی اضافه کرد: مردم و تشکل‌های مردمی باید تلاش کنند که افراد به‌این سمت نروند چرا که درمان آن بسیار سخت است، در عین حال نیز برای درمان، بازتوانی، مهارت‌آموزی و اشتغال کسانی که مبتلا شدند هم کمک کنند تا این افراد دوباره به‌جامعه برگردند.

***برخورد جهادی درمقابله با مواد مخدر

درهمین حال نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: در شرایطی که مواد مخدر به خاطر تنوع و دسترسی ساده‌تر، نفوذ بیشتری در جامعه پیدا کرده است، مقابله با مواد مخدر برخورد جهادی فعال می‌خواهد، برخوردهای درمانی و انفعالی چیزی است که در برابر آزادی‌های موجود در تأمین و مصرف، آن‌چنان اثرگذار نیست.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه در مسئله پیشگیری از مصرف مواد مخدر، سیاست‌های کلی در نظام وجود دارد، اظهار کرد: در این مسیر باید از امکانات دولت نیز استفاده شود.

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی به کم اثر بودن مسائل درمانی در برخورد با مواد مخدر اشاره کرد و ادامه داد: هرچه بخواهد در مسئله مواد مخدر از نظر درمانی و برخورد انفعالی با اعتیاد در اقشار جامعه مقابله شود، آب در هاون کوبیدن است چون وقتی مواد مخدر با این امکانات و عناوین مختلف ارائه می‌شود، از یک مورد جلوگیری می‌شود اما از جای دیگری سر در می‌آورد که البته این موضوع منحصر به امروز نیست.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه عمده نفع مبارزات ۴۰ ساله پس از انقلاب با مواد مخدر به جیب بیرون مرز رفته است، خاطرنشان کرد: باید طوری برنامه‌ریزی شود که امکانات پیشگیری‌کننده در داخل مصرف شود، اگر مسئله را از ابتدا در داخل ساماندهی می‌کردند، هم در پیشگیری و هم در درمان موفق‌تر بودیم.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی به وسعت مشهد و مسائل جاری آن، اعتیاد در شهرها و روستاهای استان اشاره کرد و گفت: در مشهد دو جریان باید موردتوجه قرار گیرد، اولین جریان، جریان زائران است که باید ساماندهی شود؛ در سال ۹۷، ۳۲ میلیون زائر در استان داشتیم و ۴ میلیون آن خارجی است، در مقابل چشم این ۴ میلیون خارجی چه تابلویی از ایران به آنان ارائه می‌دهیم؟ چه تصویری از ایران در ذهن دارند؟

امام جمعه مشهد با تأکید بر اینکه محاسبه آمار اعتیاد در مشهد با واقعیت مطابقت ندارد زیرا حجم قابل‌توجهی از دیگر شهرستان‌ها و استان‌ها به مشهد می‌آیند، یادآور شد: مشهد نسبت به سایر نقاط کشور وضعیت استثنایی دارد که اگر به مشهد توجه نشود، بخش عمده برنامه‌ریزی‌های سطح کشور مؤثر نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: برنامه‌ریزی برای خراسان رضوی یک برنامه‌ریزی ملی است نه استانی به این جهت که بخش عمده مرزهای صعب‌العبور، امکان کنترل و تعقیب ندارد و چه‌بسا این مرزها از بسیاری مرزهای دیگر کشور خطرناک‌تر است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.