۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 660237

یادداشت

نگران تأمین تجهیزات و ملزومات پزشکی نیستیم

سیدحسین صفوی ، مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو

مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و داروحوزه تجهیزات پزشکی در سه بخش پزشکی، دامپزشکی و آزمایشگاهی بسیار گسترده است و شامل تجهیزات سرمایه‌ای و ملزومات مصرفی می‌شود و در مجموع ۲۸۹ هزار کد «آی .آر. سی» به عنوان تجهیزات و ملزومات پزشکی به ثبت رسیده است.

نگران تأمین تجهیزات و ملزومات پزشکی نیستیم

با این همه وزارت بهداشت، مصرف‌کننده بزرگ تجهیزات پزشکی است و این وزارتخانه در حمایت از محصولات تولید داخل در سال ۱۳۹۳ به تمامی مراکز درمانی ابلاغ کرده است که باید تا حد امکان از محصولات داخلی استفاده کنند. البته بسیاری از تجهیزات و ملزومات پزشکی تولید داخل به دلیل بالا بودن کیفیتشان براحتی جای برندهای خارجی را گرفته‌اند و مراکز درمانی با اطمینان از آن‌ها استفاده می‌کنند.

از آنجا که موضوع کیفیت و اثربخشی تجهیزات، خط قرمز وزارت بهداشت است، به همین دلیل تاکنون واردات حدود ۴۰۰ قلم کالای پزشکی که مشابه تولید داخلی دارند را محدود کرده و اجازه واردات‌ آن‌ها را نمی‌دهیم؛ چرا که تولیدات باکیفیتی از آن‌ها در داخل کشور وجود دارد و از نظر تعداد هم تولیدات داخلی می‌توانند نیاز کشور و مراکز درمانی را تأمین کنند. بنابراین تنها در کالاهای خیلی ضروری نیاز به واردات داریم که برای این منظور نیز ارز ترجیحی ارائه می‌شود و بخش عمده تجهیزات که سرمایه‌ای هستند، ارز نیمایی دریافت می‌کنند.

در بحث واردات تجهیزات پزشکی نیز طبق برنامه‌ریزی‌ها پیش می‌رویم. به گونه‌ای که سال گذشته ارزش حجم واردات تجهیزات پزشکی به کشور حدود یک میلیارد دلار بوده است. یعنی هرچند که تأمین ارز و مبادلات بانکی به دلیل اعمال تحریم‌های آمریکا نسبت به گذشته سخت‌تر شده و همین موضوع کار واردات را کمی کندتر کرده است، اما به طور کلی ذخیره‌سازی خوبی در این بخش انجام گرفته و نگران تأمین تجهیزات و ملزومات پزشکی در کشور نیستیم و پیگیر تأمین بیشتر تجهیزات مورد نیاز خود هستیم.

در بحث توزیع تجهیزات و ملزومات پزشکی وارداتی نیز مشکل خاصی وجود ندارد، یعنی برای جلوگیری از تخلفات احتمالی نظارت‌های متعددی از طریق اداره کل تجهیزات پزشکی که نقش ستادی در این حوزه دارد و همچنین از سوی واحدهای این سازمان در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بویژه در تهران اعمال می‌شود. ضمن اینکه با تعزیرات حکومتی هم هماهنگی شده تا عملیات‌های مشترکی در زمینه تخلفات احتمالی انجام دهیم.

از سوی دیگر چرخه مصرف در حوزه تجهیزات پزشکی، چرخه‌ای بسته است، یعنی با توجه به اینکه در طرح تحول سلامت اعلام شده ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان ممنوع است، اگر یک بیمار و یا همراهش برای تهیه ملزومات پزشکی به خارج از مرکز درمانی مراجعه کنند، دچار تخلف شده و موضوع باید رسیدگی شود؛ بنابراین چون بیمار به خارج بیمارستان ارجاع نمی‌شود و تمام مراکز درمانی دولتی و خصوصی موظف هستند کالا را تهیه و برای بیماران استفاده کنند، ما در حوزه تأمین، تهیه و توزیع تجهیزات در چرخه‌ای بسته قرار داریم و از این رو نظارت بر بیمارستان و مراکز درمانی کاملاً امکان‌پذیر است و این کار از سوی ستاد مرکز و دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌گیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.