خوزستان- در جلسه پانزدهمین جلسه شورای آب و برق استان با توجه به پر بودن ۹۰ درصدی سد جره فرماندار رامهرمز خواستار بازگشت کشاورزی این شهر شد.

خاموشی برق پذیرفتنی نیست/کمبود آب در خوزستان بهانه است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ پانزدهمین جلسه شورای آب و برق استان در سالن جلسات اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان امروز سه شنبه ۲۸ خرداد در حالی برگزار شد که میزان ظرفیت سد جره و نوع استفاده و رها سازی آب از این سد چالش جدی جلسه مورد نظر شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با پرداختن به این موضوع هم که مردم در زمان خشکسالی با مشکل آب مواجه بوده و با وجود تر سالی نیز و افزایش ورودی آب به سدها نسبت به سال گذشته هنوز دچار مشکل هستند، گفت:  با توجه به خروجی های آخر دو حوزه چرا و مارون باید آنها را جدی بگیریم، سد جره ۹۱ درصد پر است و نیاز به مدیریت دارد.

وی افزود: در سال گذشته ابتدای سال آبی ۳۰ درصد بود و حالا ۹۰ درصد تفاوت فاحشی است که لازم است در بحث رهاسازی مجوز استفاده کشاورزان در پایین دست را صادر کنیم.سالهای سال است در رامهرمز کشاورزی اوضاع خوبی ندارد، در مورد مارون نیز با توجه به اینکه بعد از کرخه و قبل از دز و مارون در حال سرریز شدن بود نگاه ویژه مدیریت مصرف داشته باشیم.

وی خطاب به "داریوش بهارلویی" مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب عمده مشکلات در بحث آب را زیر ساخت های آن دانست و تاکید کرد: نمی شود مردم در خشکسالی مشکل آب داشته باشند و در ترسالی نیز با این مشکل مواجه باشند.

بهارلویی اما پاسخ داد: باید به شیوه ای مدیریت ها صورت گیرد که علاوه بر تامین حداکثری در سال بعد هم کنترل سی و هم مهار خشکسالی ممکن باشد.

سپس با ذکر اینکه نباید منتظر بمانیم تا همیشه غافلگیر شویم، خاطرنشان کرد: استحکام بخشی و لایروبی از مهمترین موضوعات قابل بررسی است.

 سرمایه ملی که تلف شد

موسی ممبینی فرماندار رامهرمز با اشاره به اینکه امسال نیز از ۲۶۰ میلیون متر مکعب ظرفیت سد ۱۲۸میلیون متر مکعب آن پر شده، خبرداد: آنهمه آبی که از سیل می توانست ذخیره شود و سرمایه ملی بود به دلیل مشکلی که در ۳ دریچه آن داشتیم هدر رفت که اگر انجام می شد می توانستیم در رامهرمز کشاورزی داشته باشیم.

وی توضیح داد: نمی توان گفت به طور حتم بارندگی انجام می شود، مشکلات از آنجا شروع می شود که قبل از بارندگی ها رهاسازی صورت گیرد.

حاجی زاده با بیان اینکه یکی از آفت ها این است که هرکسی با اندک معلوماتی بر خود لازم می بیند نظر تخصصی بدهد؛ عنوان کرد: وقتی درصد افزایش ورودی آب به سدها مواجه بودیم و کرخه ۸ هزار متر مکعب در ساعت  و دز ۶ هزار متر مکعب را تجربه می کرد  از ما می خواستند رها سازی آب را  به ۳ هزار و ۵۰۰ برسانیم در شرایطی که این رهاسازی بی حساب ر سال ۹۴ بخران به وجود آورده بود.

وی در خصوص تاکید استاندار برای کشت تابستانه با بیان اینکه طبق دستور استاندار برای عدم محدودیت در کشت تابستانه در همه حوزه ها و طبق پیش بینی های هواشناسی مبنی بر نرمال بودن سال جاری از نظر بارندگی، باید آب

مورد نیاز مردم برای کشت از ذخیره سدها تامین شود، خاطر نشان کرد: با میزان آب وارد شده به سدها کمبود آب در خوزستان بهانه ای بیش نیست.

چالش های برق

در ادامه جلسه و پایان یافتن موضوعات آبی استان؛ کیامرث حاجی زاده با اشاره به اینکه شورای آب و برق استان یکی از شوراهایی است که مشکلات مربوط به سازمان های آب، برق و فاضلاب را بررسی می کند از غیبت مدیر برق منطقه ای (دشت بزرگ) گله کرده و گفت: برای همین تعطیلی هایی که برای همکاری با برق انجام می دهیم هجمه های زیادی در فضای مجازی نسبت به مدیریت بحران و استانداری ایجاد شده اما مسئولان برق در جلسات حاضر نمی شوند درحالیکه با توجه به افزایش دما و فرسودگی شبکه ها و خطوط توزیع برق با مشکلاتی مواجه هستیم.

عبدالعزیز کریمی مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان اذعان کرد: تصور بر این است به دلیل آب کافی پشت سدها نیازی به مدیریت مصرف برق نداریم اما با رصد استانداری تغییر ساعات اداری در استان انجام شد و کاری که خوزستان انجام داد الگوی سایر کشور برای صرفه جویی در مصرف برق شد.

وی با اشاره به اینکه صنعت برق یکی از اهداف دشمن برای تحت فشار قرار دادن کشور در تحریم هاست، اظهار کرد: در استان خوزستان در تولید مشکل نداریم اما در سدهای کشور، خطوط پستهاو توزیع و انتقال دچار چالش ممنوعیت هستیم.

وی با توضیح این که در یکی از شهرها بار ترانس بالای ۹۵ درصد می رسد، اضافه کرد: این میزان ۸ نقطه را تغذیه می کند بنابراین اگر قسمتی را خاموشی دهیم از نابودی برق یک منطقه بهتر است.

خاموشی برق مردم را نمی پذیریم

کریمی از ضعف در ولتاژ و کمبود تجهیزات خبر داد و گفت: یک روز تعطیلی ادارات ۵۰۰ مگا بایت انرژی برای ما به همراه داشت، ضمن اینکه با نصب کنتورهای هوشمند در ایستگاه ها الان به طور دقیق می دانیم هر سازمان یا اداره ای در چه ساعتی چه مقدار برق مصرف کرده است.

او با اشاره به اینکه در خرداد امسال نسبت به سال قبل به دلیل گرمای بیشتر ۳۰۰ مگا بایت افزایش بار داشته ایم، توضیح داد: خاموشی مهزیار در بعد از ظهر سه شنبه به دلیل افزایش باری بود که نزدیک بد منجر به ذوب شبکه شود، این ایستگاه اصلی ۲۰ ساعت بیشتر دوام نمی آورد  ما را وادار به خاموشی کرد.

وی یادآور شد: با کاهش ساعات اداری در توزیع برق ۴۷۰ مگابایت مدیریت مصرف انرژی داریم بدین معنا که اگر این کاهش نبود ما به این میزان برق بیشتری مصرف می کردیم.

حاجی زاده در ادامه این توضیحات خاطر نشان کرد: ماادارات را خاموشی داده ایم تا مردم مشکلی نداشته باشند سال گذشته از ۵ هزار مگا بایت به ۲ و نیم کاهش داشتیم اما با مدیریت مشکلی ایجاد نشد، امسال نیز از شبکه توزیع می خواهیم شبکه پایدار باشد و خاموشی برق مردم را نمی پذیریم.

نیروگاه ها

اما در ادامه مدیرکل نیروگاه های استان با پیش بینی پیک  بار۸ هزار و ۸۸۲ مگابایت برای کل استان بیان کرد: نیروگاه های حرارتی ۴ هزار و ۴۰۰ و نیروگاه های برق-آبی ۳ هزار و ۷۰۰ این تولید را بر عهده دارند، ۹۶۰ مگا بایت کمبود برق خواهیم داشت که قابل کنترل است، این میزان یکهزارو ۱۱۷ مگابایت یا ۱۴ درصد افزایش بار است.

حاجی زاده در باره مصرف صحیح برق مطرح کرد: با الگو برداری از مشهد در بحث توسعه کانال خود نگهدار کاری هایی انجام شود تا در مرکز اهواز که شبک ههای برق فرسوده است تغییراتی داشته باشیم، اعتبارات خوبی نیز برای زیر ساخت ها به ویژه برق داشته ایم.

آب روستایی

در ادامه جلسه چند تن از فرمانداران درباره مشکلات آب مناطقخود صحبت کردند که رماندار باغملک با اشاره به اینکه هر روز ۲۰ شکستگی در بخش های مختلف می داوود و سیدون پدید می آید خواستار پرداخت حق آبه باغملک از سد جره شد.

حاجی زاده با تاکید بر این نکته که باید بپذیریم که آب و فاضلاب روستایی مشکل دارد و باید برای حل این مشکل تلاش کرد، عنوان کرد: روستائیان آب ها را پرداخت نمی کنند و بدین سبب آب و فاضلاب روستایی نیز نمی تواند حقوق آبداران را پرداخت کند اگر این مشکل را مدیریت نکنیم، آب و فاضلاب روستایی با بحران مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه شایسته نیست مردم آب بی کیفیت مصرف کنند، تاکید کرد: شهر های شمال شرق و روستاهای استان دچار تنش آبی هستند؛ همچنین زیرساخت های آبرسانی به مناطق سیل زده نیز باید هرچه سریعتر بازسازی شوند تا آب با کیفیت مطلوب به دست مردم برسد، چاه ها نیز باید زودتر به مدار آبرسانی برگردند.

فرماندار در پاسخ ادعا کرد: چاه های به دلیل یل  نیتراته شده اند و بهترین راه تامین آب از جره است؛ ضمن اینکه لوله های منطقه به دلیل سیاه فرسوده و قدیمی بودن قابل استفاده در شهر نیست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.