۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶
کد خبر: 660308

امروز سه‌شنبه شاخص کل بورس تهران پرنوسان ظاهر شد و در حالی که طی دقایق ابتدایی بر مدار مثبت قرار داشت و رشد حدود ۹۸۰ واحدی را تجربه کرده بود، در ادامه از سقف روزانه خود بازگشت و در نهایت با کاهش ۱۰۱۲ واحدی، به کانال ۲۳۸ هزار واحد عقب نشست.

افت شاخص سهام پس از رکوردشکنی‌های متوالی

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، بورس تهران امروز را با افت شاخص کل به پایان رساند تا پس از رکوردشکنی‌های متوالی کمی به استراحت بپردازد. طی معاملات روز سه‌شنبه شاخص کل بورس تهران پرنوسان ظاهر شد و در حالی که طی دقایق ابتدایی بر مدار مثبت قرار داشت و رشد حدود ۹۸۰ واحدی را تجربه کرده بود، در ادامه از سقف روزانه خود بازگشت و در نهایت با کاهش ۱۰۱۲ واحدی، به کانال ۲۳۸ هزار واحد عقب نشست. این بیشترین افت شاخص سهام از ۱۱ خردادماه به حساب می‌آید. در این شرایط همانند تمامی زمان‌هایی که شاخص سهام منفی می‌شود، فعالان بازار به دنبال دلیل این افت بودند. در این میان عده‌ای اجرایی شدن قانون مدیریت ریسک را دخیل می‌دانستند و عده‌ای دیگر اصلاح طبیعی و شناسایی سود از سوی معامله‌گران را مهمترین علت روند منفی بازار قلمداد می‌:ردند.

امروز فعالان سهام شاهد احرایی شدن قانونی در خصوص مدیریت ریسک بودند. قانونی که بر اساس آن شرکت‌های کارگزاری از ساعت ۱۱:۳۰ به بعد هر روز اجازه تخصیص اعتبار روزانه به مشتریان خود را دارند. در حالی بسیاری از فعالان، این قانون را مسبب ایجاد محدودیت در بازار و در نتیجه کم‌رمق شدن معالات قلمداد می‌کردند که به عقیده بسیاری از کارگزاری‌ها به دلیل ایجاد شرایط خاص برای مشتریان بزرگ‌تر با گردش مالی بالا در کارگزاری‌های مختلف، این قانون صرفا برای مشتریان خرد ایجاد محدودیت کرده و تاثیری در نحوه تخصیص اعتبار به مشتریان بزرگ‌تر نخواهد داشت.

به هر حال به نظر می‌رسد رشد سریع قیمت‌ها در روزهای اخیر و به دنبال آن شناسایی سود از سوی معامله‌گران مهمترین دلیل افزایش فشار فروش در بازار بوده است. در این شرایط شمار زیادی از فعالان بازار منتظر گزارش‌های فصلی و عملکرد خرداد شرکت‌ها هستند. امری می‌تواند تقویت تقاضا در بازار را به دنبال داشته باشد.

بانکی‌ها اما امروز روندی متفاوت از بازار را در پیش گرفتند. معاملاتی که عمدتا متاثر از انتشار صورت‌های مالی سال گذشته بانک پاسارگاد و متعاقبا افشای مبانی و مبلغ تسعیر ارز بانک طی روز گذشته بود. این مهم سبب شد تا شاهد صف خرید طولانی در سهام این بانک طی معاملات روز جاری باشیم. امری که نشان داد سود ۵۴ تومانی این بانک برای سال گذشته فراتر از انتظار اهالی سهام بوده است.

در مجموع امروز نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، مخابرات ایران، شرکت ارتباطات سیار ایران که طی روزهای گذشته بازویی قدرتمند در رشد شاخص سهام بودند، بیشترین فشار را بر این نماگر تحمیل کردند. در مقابل اما سهام شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، گسترش نفت و گاز پارسیان و پتروشیمی خارک مانع از افت بیشتر شاخص سهام شدند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.