نشریه «آتلانتیک» با اشاره به تحولات اخیر منطقه و برنامه هسته‌ای ایران، نوشته است که جمهوری اسلامی ایران بالأخره در حال به کارگیری گزینه‌های خود برای پاسخ به فشارهای آمریکاست.

آتلانتیک: ایران به کارگیری گزینه‌هایش را علیه آمریکا آغاز کرده است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، نشریه آمریکایی «آتلانتیک» روز دوشنبه در گزارشی درباره تحولات اخیر منطقه و تصمیم ایران برای کنار گذاشتن برخی محدودیت‌های هسته‌ای، نوشته است که ایران سرانجام پس از یکسال از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، تصمیم گرفته از گزینه‌هایی که در اختیار دارد، برای پاسخ به واشنگتن استفاده کند.

«کتی گیلسینان» نویسنده این گزارش، خروج آمریکا از برجام، تحریم‌ها و تهدیدات واشنگتن علیه تهران را «مشت‌زنی» آمریکا به ایران توصیف کرده و نوشته است: «حالا، ایران هم دارد با مشت زدن پاسخ می‌دهد.»

آتلانتیک به اظهارات روز دوشنبه «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اشاره کرده است که اعلام کرد ایران غنی‌سازی اورانیوم را تسریع کرده و ذخایر اورانیوم ۳.۶۷ درصد ایران تا روز ۶ تیر ماه از سقف معین‌شده در برجام عبور می‌کند. این نشریه حوادث اخیر در منطقه از جمله انفجار چند نفتکش، هدف قرار گرفتن پهپادهای آمریکا در منطقه و حملات تلافی‌جویانه انقلابیون یمن به عربستان سعودی را به ایران نسبت داده است.

این گزارش می‌افزاید: «اگر مفروض دولت [آمریکا] این بود که کارزار "فشار حداکثری" ایرانی‌ها را به تسلیم وامی‌دارد و هیچ هزینه‌ای هم برای ایالات متحده و متحدانش به بار نمی‌آورد، حالا ثابت شده که آن مفروض اشتباه بوده است. هرچند هر دو طرف هرگونه میل به درگیری را رد می‌کنند، اما در عین حال هر دو طرف در حال تشدید تنش هستند.»

گیلسینان با بیان اینکه «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا تشدید تنش در منطقه را نشانه موفقیت راهبرد ایالات متحده در قبال ایران توصیف کرده، نوشته است: «کارزار تحریم‌ها در آسیب زدن به اقتصاد ایران موفق بوده، اما تا الان نتوانسته ایرانی‌ها را برای بحث درباره خواسته‌های واشنگتن پای میز بیاورد؛ یکی از این خواسته‌ها، توقف همین فعالیت‌های ثبات‌زدایی است که دولت در چند هفته اخیر به ایران نسبت داده است.»

نویسنده این مطلب با بیان اینکه «ایران هنوز جا برای تشدید بیشتر دارد»، نوشته است که گام‌های هسته‌ای ایران تاکنون نسبتا جزئی بوده‌اند و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند گزینه‌های بزرگترین از جمله خروج کامل از توافق هسته‌ای را در دستور کار قرار دهد. به عقیده آتلانتیک، هدف از گام‌هایی که تاکنون برداشته‌شده، افزایش توان «چانه‌زنی» است.

وی نوشته است: «در جبهه دیپلماتیک، ایران تا الان تهدیدات ایران به اقدامات بازگشت‌پذیر محدود بوده است. ابتدا در ماه می، این کشور به اروپایی‌ها مهلتی ۶۰ روزه داد و اعلام کرد سرعت غنی‌سازی اورانیوم خود را چهار برابر می‌کند، مگر آنکه دیگر امضاکنندگان توافق، تسهیلات اقتصادی در اختیار این کشور قرار دهد. این ماه، بازرسان بین‌المللی اعلام کردند که ایران واقعا تولید سوخت هسته‌ای را افزایش داده است. با این حال، این گام‌ها در قیاس گام‌هایی مانند خروج کامل از توافق، که این کشور می‌توانست بردارد، جزئی هستند و هدف آن‌ها آشکارا چانه‌زنی است.»

این گزارش با اشاره به تصمیم تهران برای عبور از سقف برجامی اورانیوم غنی‌شده، می‌افزاید: «همزمان، اروپایی‌ها به صرافت افتاده‌اند تا راهی برای حفظ این توافق بیابند؛ از جمله از طریق تلاش برای ساخت ساز و کاری جهت تجارت با ایران با وجود تحریم‌های ایالات متحده. این ساز و کار تا الان موفقیت چندانی نداشته و ایالات متحده هم تهدید کرده که جریمه‌هایی علیه آن اعمال می‌کند.»

آتلانتیک با اشاره به ادعاهای دولت آمریکا که حوادث نظامی اخیر در منطقه را به ایران نسبت داده، نوشته است که دولت کنونی واشنگتن با مشکل اعتبار مواجه است و اظهارات اخیر پامپئو که یک حمله طالبان در افغانستان را هم به ایران منتسب کرده، این بی‌اعتباری را تشدید کرده است. با این وجود، این گزارش مدعی است که حملات اخیر در منطقه با «دکترین نظامی» ایران همخوان است.

«علی آلفونه» عضو ارشد اندیشکده واشنگتن با بیان اینکه از منظر ایران میان جنگ اقتصادی و نظامی تفاوتی وجود ندارد، نوشته است که تهران با اعمال فشار به طرف مقابل، «امیدوار است که رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ، که عموما به درگیر کردن ایالات متحده در جنگ‌های خاورمیانه بی‌میل است، هزینه "کارزار فشار حداکثری" علیه تهران را دریابد و رویکرد خود را تغییر دهد.»

آتلانتیک با استناد به گزارش سال ۲۰۱۷ دفتر اطلاعات نیروی دریایی ایالات متحده، نوشته است که ایران برای تحقق هدف فوق، «توانمندی‌های فراوانی در اختیار دارد» که مقابله فوری با نیروهای مهاجم با استفاده از جغرافیای تنگه هرمز یکی از آن‌هاست.

در بخشی از گزارش دفتر اطلاعات نیروی دریایی آمریکا آمده بود: «نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معتقد است که با به کارگیری همزمان انواع مختلف سیستم‌های تسلیحاتی کوچک و متحرک یا با به کارگیری توانمندی‌هایش به روشی غیرقابل انتظار با هدف دستیابی به توان غافلگیری تاکتیکی، می‌تواند در این آب‌های محصور بر توان دفاعی دشمن غلبه کند.»

مین‌های دریایی، موشک‌های کروز مستقر در ساحل، قایق‌های تندروی کوچک و متوسط، موشک‌های بالستیک ضدکشتی و آنطور که ایران اعلام کرده، موشک‌های نصب‌شده روی بالگرد، از جمله ابزارهایی هستند که به گفته ارتش آمریکا می‌تواند در یک درگیری مورد استفاده نیروهای ایرانی قرار گیرد.

در گزارش آتلانتیک، حملات تلافی‌جویانه نیروهای مردمی و انقلابی یمن به زیرساخت‌ها و تأسیسات نفتی عربستان سعودی هم به ایران نسبت داده و ادعا شده است که ایران انصارالله یمن را به موشک‌هایی مجهز کرده که قادرند پهپادهای شناسایی ایالات متحده را هدف قرار دهند. در همین راستا، ارتش آمریکا هفته گذشته اعلام کرد یکی از پهپادهایش در یمن هدف قرار گرفته و ساقط شده است. در بیانیه پنتاگون در این مورد گفته شده بود: «ارتفاع درگیری، نشان‌دهنده افزایش قابلیت‌های حوثی‌هاست، که بر اساس ارزیابی ما، این حاصل کمک‌های ایران است.»

در پایان این گزارش ادعا شده است که هرچند هر دو طرف گفته‌اند از درگیری نظامی اجتناب می‌کنند، اما ممکن است نهایتا به واسطه شکل‌گیری فضای خصومت‌آلود، به یک درگیری کشیده شوند.

این در حالی است که «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران امروز بار دیگر تأکید کرد که تهران خواهان درگیری نظامی نیست. وی با بیان اینکه ایران با هیچ ملتی جنگ ندارد، گفت: «مقابل ایران عده‌ای سیاست‌مدار کم تجربه قرار دارند. عکس‌العمل نظام جمهوری اسلامی در برابر فشارهای دشمنان زیاد شده، قوی‌تر شده و افزایش یافته است، اما ما با هیچ ملت و کشوری قصد جنگ نداریم.» (جزئیات بیشتر)

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.