چابهار- ایجاد و راه‌اندازی هاب پتروشیمی و فولاد و هم‌چنین سومین قطب خودروسازی کشور در بندر چابهار از پروژه‌های پرآوازه و البته پرطمطراقی است که بیش از ۹ سال مردمان سیستان و بلوچستان در انتظار عملی شدن این وعده هستند.

صنعت خودروسازی به بندر چابهار نرسید

قدس آنلاین-گروه استان ها: وعده ایجاد قطب خودروسازی البته سخن جدیدی در این استان نیست بلکه در سال‌های گذشته نیز برخی نمایندگان مجلس ششم برای جلب اعتماد و البته افزایش آراء وعده‌هایی را مبنی بر ایجاد خودروسازی در منطقه «رامشار» سیستان مطرح کردند که سال‌ها افکار عموم را به خود مشغول داشت و بالاخره به سرانجام نرسید و ایجاد این صنعت از نصب یک تابلو فراتر نرفت.

در سال‌های ۱۳۷۹ روزنامه‌های محلی احداث کارخانه خودروسازی سیستان را به نقل از نمایندگان برجسته کردند و در همان سال بهروز آقایی نماینده دوره ششم سیستان از مصاحبه‌های خود از پیگیری و به ثمر رسیدن این موضوع خبر داد اما خیلی زود این وعده به دست فراموشی سپرده شد.

احداث کارخانه خودرو در چابهار

از احداث کارخانه در شمال استان سیستان و بلوچستان که بگذریم ۹ سال پیش، یعنی در سال ۸۹ وزیر صنعت و معدن دولت دهم از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) خواست شرایط را برای ایجاد قطب سوم خودروسازی کشور فراهم کند.

در آن زمان علی‌اکبر محرابیان اعلام کرد:«سومین  قطب خودروسازی ایران در سال ۱۳۹۰ متولد خواهد شد» اما این وعده هم مانند سایر وعده‌ها در این استان متجلی نشد.

داستان احداث کارخانه خودرو تا سال ۱۳۹۳ ادامه داشت تا اینکه علی‌اکبر ترکان دبیر وقت شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خرداد ۹۳ از راه‌اندازی یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های تولید خودرو در آسیا در منطقه آزاد چابهار به‌واسطه دسترسی آسان چابهار به بازارهای هدف خبر داد.

احداث کارخانه خودرو برقی

بیست و پنجم مردادماه سال ۱۳۹۵ نیز یک‌بار دیگر این وعده باخبر دیگری امیدبخش شد.

علی اوسط هاشمی استاندار وقت سیستان و بلوچستان در نشست شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی در زاهدان سخن از ایجاد کارخانه تولید برقی در چابهار خبر داد.

وی در این رابطه گفت: برای نخستین بار در کشور کارخانه تولید خودروهای برقی در چابهار به‌زودی ساخته می‌شود و با تولید قطعات آن در ۵ استان دیگر تحول بسیار بزرگی در منطقه ایجاد خواهد شد.

مردم محلی و خودروی محلی

در آخرین روزهای شهریورماه سال ۹۵ بود که رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار با جدیت بیشتری بر این اخبار صحه گذاشت و اعلام کرد:  ۴۰۰ هکتار زمین برای ایجاد شهرک خودروسازی در محدوده منطقه آزاد تخصیص داده شد.

حامد علی مبارکی حتی پا را از این فراتر گذاشت و مردم محلی را سوار بر رویای خودروهای تولید منطقه آزاد کرد و گفت: خودروهای تولیدی ازنظر کیفیت و قیمت مناسب خواهند بود تا مردم محلی بتوانند از آن استفاده لازم را ببرند.

وی اظهار داشت: خودروهای تولیدی منطقه آزاد چابهار با توجه به وجود روستای تاریخی تیس در این منطقه بانام تجاری تیسکو TISCO) )نامگذاری خواهد شد.

وی حتی وعده اشتغال را به چاشنی سخنانش افزود و گفت: با راه‌اندازی و آغاز بکار تمامی ۱۰ فاز خودروسازی منطقه آزاد چابهار حدود ۲۰ هزار نفر در این شهرک مشغول بکار خواهند شد.

نتیجه

عبدالرحیم کردی مدیرعامل جدید منطقه آزاد نیز که در مهرماه ۹۵ به ریاست این سازمان منصوب شد پیرو دیگر مسئولان  در نخستین نشست خبری خود این وعده را تمدید کرد و از رایزنی برای ایجاد هاب خودروسازی چابهار خبر داد اما حالا باگذشت ۳ سال از ریاستش بر این سازمان کمی واقع‌بینانه‌تر پاسخ ما را می‌دهد.

ایجاد سومین قطب خودروسازی کشور در بندر چابهار از پروژه‌های پرطمطراقی است که بیش از ۹ سال مردمان سیستان و بلوچستان در انتظار عملی شدن آن هستندوی در پاسخ ب این سؤال که صنعت خودروسازی پس از گذشت ۹ سال چرا هنوز به بندر چابهار نرسیده است توضیح می‌دهد:

در این راستا مذاکرات بسیاری با شرکت‌های خودروسازی مختلف انجام پذیرفته است اما دلایل بسیاری سد راه ایجاد این صنعت در این بندر استراتژیک است.

وی عنوان می‌کند: راه‌اندازی صنایعی هم چون پتروشیمی و فولاد  و نیز ایجاد صنایع تکمیلی پایین‌دست و بالادست یکی از موضوعاتی است که هنوز در  این بندر شکل نگرفته است.

وی بابیان اینکه ایجاد این صنایع می‌تواند علاوه بر ایجاد انگیزش مزیت رقابتی را برای حضور خودروسازان ایجاد کند می‌افزاید: برای این‌که چابهار بتواند به قطب خودروسازی تبدیل شود باید یکسری مزیت رقابتی داشته باشد که در حال حاضر فقط به دلیل نزدیکی به اقیانوس، مزیت دسترسی آسان به بازار را دارد و از دیگر مزیت‌ها که درواقع مزیت‌های اصلی و از ملزومات این صنعت هستند، محروم است.  

وی تحریم‌ها و شرایط اقتصادی را یکی دیگر از مشکلات ایجادشده عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: شرایط دشوار اقتصادی و تحریم‌ها برای شرکت‌ها موجب شد سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها، تمایلی به حضور در چابهار برای ایجاد یک‌قطب خودروسازی نشان ندهند.

وی اذعان می‌کند: در این راستا هاب شدن چابهار در خودروسازی را از دستور کار خارج نکردیم و همچنان در حال مذاکره هستیم اما تاکنون سرمایه‌گذاری به دلیل اقتصادی نبودن تولید خودرو در اینجا تمایلی نشان نداده است.

وی یادآور می‌شود: بدون شک با راه‌اندازی و تولید محصولات پتروشیمی و فولاد مزیت‌های رقابتی در منطقه ایجاد و رغبت سرمایه‌گذاران برای حضور افزایش خواهد یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.