محمد مرســی، رئیس جمهــور مخلوع مصر درگذشت؛ این خبری بود که در میانه آشوبه‌ای بی پایان خاورمیانه شامگاه دوشنبه به طور ناگهانی در خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفته و مردم منطقه را در بهت فرو برد.

میراث مرسی برای مصرچه بود؟

خالدی: رئیس‌جمهور 68 ســاله پیشین مصر حین جلسه محاکمه‌اش در خصوص پرونده «جاسوسی برای قطر» بیهوش شد و درگذشت.

 به گزارش قدس آنلاین مرگ ناگهانی مرسی در حالی است که وی در یکی از جلسات دادگاهش در سال 2017 که فایل صوتی آن فاش شده، تأکید می‌کند که مسئولان مصر او را تهدید کرده‌اند.

 پیکر رئیس‌جمهور ســابق مصر، صبح دیروز در میان تدابیر شدید امنیتی و بدون حضور مردم در شــرق قاهره به خاک سپرده شد.

 مرسی عضو ارشد اخوان المسلمین، پنجمین رئیس‌جمهور مصر، نخستین رئیس جمهور پس از انقلاب ۲۵ ژانویه 2011 و نخستین رئیس جمهور منتخب تاریخ مصر لقب گرفته اســت. وی در سوم ژانویه 2013 ( ۱۲ تیر ســال ۱۳۹۲ )در اقدامی که طرفدارانش آن را کودتا می‌خوانند، توسط عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور کنونی مصر برکنار و با اتهاماتی مانند کشتار تظاهرات‌کنندگان و جاسوسی برای کشورهای خارجی محاکمه و روانه زندان شد.

 اخوان المسلمین مصر در نخستین واکنش خود به فوت محمد مُرسی، دولت مصر را مسئول این حادثه دانست و آن را «قتل عمد» خواند.

 اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز از رئیس جمهوری مخلوع مصر به عنوان شهید نام برد. وزارت خارجه سعودی اما در اقدامی که با بازخوردهای منفی بســیار در فضای مجازی روبه رو شد، همزمان با مرگ مرسی گروه اخوان المسلمین را بار دیگر تروریستی خواند و عامل به وجود آمدن داعش و القاعده دانست.

 فرصتی که برای اخوان از دست رفت

رئیس دفتر پیشین حافظ منافع جمهوری اسالمی ایــران در قاهره در گفت وگو با قدس، دوره انقلاب مصــر (بهمن 1389 تــا فروردیــن 1393 ) را از مهمترین و حساس‌ترین مقاطع تاریخ فراعنه خوانده و گفت: در این دوران اخوان المسلمین به عنوان گروهی مردمی و با پیشینه تاریخی بزرگ از فرصت استثنایی فضای باز سیاسی در مصر استفاده کرده و پس از سال ها دوری از قدرت توانست حاکمیت را به دست گیرد.

مجتبی امانی با اشــاره به ابهامات موجود درباره مرگ رئیس جمهور مخلوع مصر و بیان اینکه مرسی پیش از این بارها از شــرایط و فشــارهای وارد بر خود در زندان گالیه کــرده بود، رژیم السیسی به عنوان مهره دست نشانده غرب و صهیونیست ها را در این مرگ مشــکوک دخیل دانست؛ اقدامی که می تواند با دامن زدن به تنش های اجتماعی موجی جدید از اعتراض‌های مردمی را در مصر و حتی دیگر کشورهای منطقه ایجاد کند.

وی با بیان اینکه مرسی به عنوان رهبری اسلام‌گرا و مردمی نتوانست از فضای ایجاد شده برای رهبری بهتر جامعه مصر استفاده کند، اظهار کرد: تاریخ اخوان که به مبارزه با صهیونیست‌ها گره خورده و بویژه این نوع رویکرد که در دفاع جانانــه محمد مهدی عاکف، رهبر پیشــین اخوان المســلمین از حزب الله در جریان جنگ 33 روزه به نمایش گذاشته شد، نتوانست تئوری های خود را بدرســتی وارد کرده و به همین دلیل با توطئه مواجه شده و ناکام ماند.

اما اخوان که در درون ملت‌های منطقه ریشه دوانــده، همچنان زنده خواهد مانــد و در تقابل با جریان‌های عربی طرفدار سازش با صهیونیست ها عمل کرده و ظاهر خواهد شد.

 سرنوشت مرسی عبرتی برای انقلابیون منطقه

حسن عابدینی، تحلیلگر مطرح کشورمان نیز با اشاره به مرگ ناگهانی رئیس جمهور مخلوع مصر و تأثیراتی که میتواند بر آینده منطقه داشته باشد، اظهار داشــت: اکنون ما پیــش از آنکه از میراث مرسی برای مصر سخن بگوییم ضروری است از دوره زمامداری او درس عبرت گرفته و بویژه انقلابیون منطقه تجربه این شکست را دیده و برایشان درس عبرتی شود.

 وی با بیان اینکه حکومت مرسی می توانست قدرت را از دست نظامیان مصری خارج و به دولت مدنی واگذار کند، مقاومت را تقویت کرده و در مقابله با رژیم صهیونیستی که به عنوان خنجری در پهلوی جغرافیای جهان اسلام فرو رفته، تأثیرگذار باشد، افزود: متأسفانه این فرصت تاریخی با برخی اشتباه‌ها همراه شده و این آینده روشن از مردم مصر گرفته شد.

عابدینی با مطرح کردن این پرسش که اکنون گروه های اسلام‌گرا چگونه باید رفتار کنند تا بتوانند جبران اشتباه های گذشته را کند؟ ادامه داد: موضــوع مهم درس گرفتن از گذشــته اســت.

روندهای مصر در کشورهای دیگر نظیر یمن، تونس و لیبی هم اتفاق افتاده و اکنون مردم انقلابی در کشورهای سودان و الجزایر باید از این تحولات درس گرفته و اشتباه های گذشته را تکرار نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.