همه شما موارد متعددی از تبلیغات در جراید، فضای مجازی و حتی روی در ورودی محل سکونتتان با مضمون «لوله بازکنی با تضمین، لوله بازکنی و رفع بو با استفاده از بهترین مواد و...» را مشاهده کرده‌ و گاه خودتان یا اطرافیان با برخی از این شماره‌ها برای رفع گرفتگی لوله‌های فاضلاب محل کار یا سکونت تماس گرفته‌اید.

خالی کردن جیب مردم به نام لوله بازکنی!

در ارتباط اولیه با صاحبان آگهی، آن‌ها مبلغی را به عنوان ارائه خدمات به صورت تلفنی عنوان می‌کنند که تقریباً معقول بوده و فرد را راغب به درخواست خدمات می‌نماید. داستان از جایی آغاز می‌شود که نماینده شرکت، دفتر یا هر چیز دیگری که بشود اسمش را گذاشت به آدرسی که شما داده‌اید مراجعه می‌کند؛ اینجاست که گرفتاری‌های شما از پس گرفتگی لوله‌ها دوچندان می‌شود.

فرد مورد نظر پس از حضورش، نظرات کارشناسی گوناگونی می‌دهد. معمولاً با این نظرات شما به سمتی برده می‌شوید که استفاده از مواد شیمیایی برای رفع گیرلوله‌های فاضلاب چاره کار می‌شود! موادی که قیمت‌هایی باورنکردنی دارند و فاکتوری با رقمی سرسام‌آور به شما تحمیل می‌کنند!

پرسشی که خیلی‌ها برایشان پیش می‌آید این است که چطور در تماس ابتدایی با شماره درج شده در تبلیغ، مبلغی کمتر از حتی یک دهم فاکتور برای انجام خدمات اعلام می‌شود، اما پس از مراجعه هزینه‌ای اینچنینی باید پرداخت شود؟

 تفاوت ۶۰۰ هزار تومانی هزینه رفع گیرلوله

شهروندی در تماس با تحریریه قدس در این زمینه مدعی بود، چند روز پیش با یکی از همین شماره‌ها برای رفع گیر لوله‌های فاضلاب خانه‌اش تماس گرفته است.

او می‌گوید: وقتی با دفتر خدمات لوله بازکنی تماس گرفتم فردی که پشت خط بود مبلغ ۴۰ هزار تومان را برای هزینه رفع گیر به من اعلام کرد؛ من هم همین مبلغ را آماده کردم و منتظر رسیدن نماینده این شرکت شدم. وقتی آمد هنوز نرسیده، پیش از اینکه کاری انجام دهد به من گفت، لوله‌های شما به این راحتی باز نمی‌شود و برای باز شدن نیاز به استفاده از مواد شیمیایی است تا گرفتگی آن کاملاً برطرف و مثل روز اولش شود. هزینه‌ای را هم برای هر لیتر استفاده از ماده‌ای که گفته بود به من اعلام کرد؛ من که گمان می‌کردم با استفاده از یکی، دو لیتر از این ماده لوله باز خواهد شد موافقت کردم و او مشغول به کار شد.

وی ادامه داد: شروع به کار کردن این فرد همانا و ریختن پشت سر هم از موادی که گفته بود همانا! جالب اینکه همان اول از من در مورد استفاده از ماده شیمیایی سؤال کرد و پس از آن دیگر چیزی نگفت؛ فقط  پس از پایان کارش و حساب و کتاب، رقم ۶۴۰ هزارتومانی را از من طلب کرد.

 پرسیدم چرا این‌قدر زیاد، مگر چکار کردید که ۴۰ هزار تومان ابتدایی شد ۶۴۰ هزار تومان؟ جواب داد: آن ۴۰ هزار تومان برای عیب‌یابی بود، اگر بدون استفاده از ماده شیمیایی رفع گیر می‌شد هزینه‌تان این‌قدر نمی‌شد، شما پول ماده‌ای را می‌دهید که برای باز شدن لوله‌ها استفاده شده است! باور کنید من که از کار این آقا سر درنیاوردم و متوجه نشدم که چه چیزی را استفاده کرده که این‌قدر هزینه‌بر است، اما می‌دانم که اگر گران‌ترین ماده شیمیایی را هم استفاده کرده بود پولش این‌قدر نمی‌شد!

 هزینه‌های سرسام‌آور

شهروند دیگری نیز با گلایه‌مندی از نبود نظارت بر هزینه‌های دریافتی لوله بازکنی‌ها از مردم و تحمیل هزینه‌های اضافی برای خدمات، گفت: چندی پیش برای رفع گرفتگی لوله‌های فاضلاب خانه با یکی از شرکت‌ها تماس گرفتم. وقتی نماینده شرکت آمد در ظاهر قدری با وسایلی که به همراه داشت برای رفع گیر اقدام کرد، اما نتیجه‌ای از این کارش نگرفت. سپس پیشنهاد استفاده از اسید و مواد شیمیایی داد؛ ما که چاره‌ای نداشتیم قبول کردیم تا با استفاده از مواد شیمیایی این کار را انجام دهد. پس از ریختن چند ماده داخل لوله‌ها هزینه‌ای که از ما درخواست کرد غیرقابل‌باور بود.

وقتی دلیلش را پرسیدیم، گفت: این مواد خیلی گران است و حتی گیر نمی‌آید. سرانجام با گرفتن مبلغ زیادی رفت. هرچند قول داده بود دیگر لوله‌ها مسدود نشود و حتی بوی آن نیز رفع شود، اما متأسفانه پس از چند ماه بوی بد که برگشت هیچ، همان گرفتگی هم پیش آمد و دردسرهای ما دوچندان شد. وقتی با آن شرکت مجدد تماس گرفتیم، گفتند حتماً وسیله‌ای داخل لوله انداخته‌اید که مجدد گرفته است، وگرنه این‌گونه نمی‌شد؛ به این ترتیب خیلی راحت از زیر بار حرفی که زده بودند شانه خالی کردند.

  استفاده از اسید برای بازکردن چاه، غیرمجاز است

 مجتبی کرمی، رئیس اتحادیه صنف تأسیسات مکانیک ساختمان مشهد در خصوص مواردی که گاه در مواجهه برخی از متولیان حرفه لوله بازکنی با مردم صورت می‌گیرد، گفت: ما نیز موارد مطرح شده درباره استفاده از مواد شیمیایی یا هر چیز دیگری برای باز کردن گرفتگی لوله‌های فاضلاب توسط برخی از افرادی که حتی مجوز هم ندارند و تبلیغات گسترده‌ای در شهر دارند، تأیید و اعلام می‌کنیم این گونه افراد کارشان خلاف قانون بوده و غیرمجاز است.

 وی همچنین در مورد تعداد مجوزهایی که برای لوله بازکنی‌ها در شهر مشهد صادر شده است، اظهار داشت: تعداد افرادی که پروانه فعالیت در این حرفه را دارند بین ۳۰ تا ۴۰ نفر هستند که زیر پوشش اتحادیه فعالیت می‌کنند. به همه آن‌ها در نرخ‌نامه ای که به آن‌ها داده شده است اعلام کرده‌ایم برای باز کردن لوله‌های گرفته به هیچ عنوان مجاز به استفاده از هر ماده شیمیایی یا غیره نیستند. ۸۰ تا ۹۰ درصد گرفتگی‌های لوله فاضلاب با استفاده از همان فنر معمولی باز می‌شود که هزینه‌ای مشخص و ناچیز دارد؛ اگر قرار باشد از فنر بلندتر از هفت متر استفاده شود به ازای هر متر ۲۰۰۰ تومان به مبلغ اضافه خواهد شد.

کرمی عنوان کرد: همه آن‌هایی که در حرفه لوله بازکنی فعالیت دارند از جریان غیرمجازبودن استفاده از مواد شیمیایی، اسید یا هر اسم دیگری که بر آن می‌گذارند خبر دارند، اما باز هم مرتکب تخلف می‌شوند و دیده شده گاه مبالغی حتی بالاتر از یک میلیون تومان از مردم گرفته‌اند. رئیس اتحادیه صنف تأسیسات مکانیک ساختمان مشهد درمورد نوع موادی که گاه لوله‌بازکن‌ها استفاده می‌کنند، گفت: بی‌شک این مواد چیزی نیستند که بخواهند لوله را باز کنند، شاید موادی که داخل بطری دارند آب خالی باشد، پس این مواد لوله را باز نمی‌کنند و شاید خسارت هم بزنند، برای همین معتقدم همشهریان پولشان را به این‌گونه دور نریزند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    0 0
    از کف آشپزخانه منزلم آب نشت کرده بود به سقف پارکینگ.از طریق سایت های مرتبط آقای ... را پیدا کردم و ایشان آمدند و سینگ ظرفشویی را پر آب کرده و سپس قامه آنرا برداشتند ، آب از چاهک کف آشپزخانه بالا زد.ایشان نظر کارشناسی دادند که شکر خدا لوله های فاضل آب شما سالم است فقط رسوب کرده که باید با مواد نانو و فنر باز شود و من کسی را که به همه پیشنهاد می کنم و اغلب از او راضی هستند را معرفی میکنم.با آقایی بنام ... تماس گرفتند و قرار شد بیایند و نشتی را بگیرند.وقتی آمدند گفتم مشکل نشتی آب است که از سقف پارکینگ آب میریزد.گفتند الان فنر میزنیم و گرفتگی رفع می‌شود و دیگر آب نخواهد ریخت.همراه فنر از ظرفهای سه لیتری مایع قرمز رنگی را بداخل چاهک می‌ریختند.گفتم اینها چیه می‌ریزی توی چاهک؟گفت اینها مواد نانو هرلیتری ۲۳۰ هزار تومان قیمتش است!پرسیدم یعنی همین یک ظرف که ریختی توی چاه یک میلیون تومان شد؟پاسخ داد بله دیگه ، تازه اینها گیر نمیاد.گفت یک سه لیتری ریختم و یک چهار لیتری و باید سه لیتر دیگر هم بریزم وگرنه فایده ای نداره! گفتم چرا اول قیمتش را نگفتی ، حق القدمت را میدادم و منصرف میشدم.
  • محسن ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    0 0
    دردسرتون ندهم ، ده لیتر نانو دومیلیون و سیصد هزار تومان ، یک فنر ۴ متری و یک فنر ۱۰ متری یکصد و پنجاه هزار تومان ، سرجمع دو میلیون و چهارصد و پنجاه هزار تومان طلب کردند. بازنشسته هستم و متاسفانه آخر ماه است و توی کارتهایم بیشتر از دو میلیون نمانده و یک پنجاه هزار تومانی هم توی جیبم بود. به همان مبلغ اکتفا کردند و گرفتند و رفتند. ولی از ساعت ۶ عصر که رفتند تا ساعت ۱۰ شب از سقف پارکینگ آب می‌ریخت.در صورتی که قبلا اگر ظرفی در ظرفشویی می شستیم حداکثر ۱۰ تا ۱۲ دقیقه نشتی آب داشتیم و الان ۴ ساعت است که آب از سقف میریزد. ظرفهای مایع نانو استفاده شده نه برچسب داشتند و نه پلمپ بودند ، مشخص بود که چندین بار از آنها استفاده شده است. از ترس گرگ به استقبال شیر رفتم. از ترس کنده کاری سرامیک و کف آشپزخانه به فنر زدن با مواد نانو پناه بردم و حالا تازه رفتم سر خط اول. شما نروید.