کرمانشاه-اگر بشنوید پرونده قضایی در استان کرمانشاه در جریان است که ۱۲۲ هزار صفحه است و تاروپود آن با بسیاری از گلیم‌بافان و گبه فروشان گره‌خورده است شاید باورتان نشود که حتی خوانش پرونده ۱۲۲ هزارصفحه‌ای ماه‌ها طول می‌کشد چه برسد که دستگاه قضایی بخواهد گره از مشکلات ۱۱ هزار و ۷۰۰ نفر مردم گره‌خورده با این پرونده را باز کند!

قوه قضائیه در حال باز کردن گره کور گلیم‌بافان/کارآفرین نمونه کلاهبردار از آب در آمد

قدس آنلاین-گروه استان ها: چند سال قبل بود که این سو و آن سوی برخی شهرها و نیز در پایتخت، آگهی‌های تبلیغاتی شرکتی رخ نمود که مردم را دعوت به سرمایه‌گذاری در زمینه فرش می‌کرد و سودهای هنگفتی را به سرمایه‌گذاران وعده می‌داد.

این تبلیغات در لوای نام «مکتب فرش و گلیم و گبه کرمانشاهان» رخ می‌نمود و نوعی سرمایه‌گذاری تضمینی را در حوزه فرش و در قیاسی ارزشمندتر از طلا جار می‌زد.

 نمایشگاه سالانه فرش تهران در مهرماه سال ۱۳۹۱ نیز محل جولان این تبلیغات شد و کم‌کم قالیچه‌های درشت‌باف و زمخت این مکتب با طرح‌هایی ساده، بدوی و گل‌درشت هویتی خاص را برای مکتب یادشده رقم زدند.

مدیر این مجموعه نیز که خود را «کارآفرین ملی»، «جهادگر اقتصادی» و «بنیان‌گذار مکتب» می‌خواند با تبلیغات تلویزیونی موجب شد تا بسیاری از مردم  هم چون پروژه پدیده در قالب سرمایه‌گذاری در شرکت فرش سرمایه گذاری کنند، پروژه ای که حالا بیش از ۱۱ هزار نفر شاکی دارد.

سال ۹۱ فردی با نام «م.م» نسبت به دریافت مجوزی در این استان  تولید غیرمتمرکز ۷۲۰ مترمربع فرش در سال را آغاز کرد که در سال ۹۴ به ۹۲۰ مترمربع رسید اما ازآنجاکه مسئولان مربوطه هیچ نظارتی بر فعالیت او نکردند لذا همین موضوع سرآغاز انحراف از تولید به کلاه‌برداری شد.

این کلاه‌بردار وقتی متوجه شد که از تولید فرش سود کافی درنمی‌آید مسیر فعالیت تجاری خود را کاملاً عوض کرد و با تبلیغ پرداخت سودهایی بالا شروع به گرفتن پول از مردم کرد؛ دراین‌بین افرادی هم که فریب او را خوردند بیشتر مردمی بودند که اندوخته یک‌عمر زحمت مشروع خود را در اختیار مکتب فرش و گلیم و گبه کرمانشاهان گذاشتند.

باید گفت آنچه  بیش از همه باعث گرایش روزافزون شهروندان به‌سوی این سرمایه‌گذار صوری شد حمایت رسمی و علنی برخی مدیران ارشد از او و تبلیغات سنگین و مستمر در صداوسیمای استانی و چند نشریه پرمخاطب بود و جالب اینجا که حتی این فرد به‌عنوان کارآفرین نمونه هم معرفی شد.

وی طوری عمل کرد که تا روز دستگیری حتی یک شاکی هم نداشت زیرا از سرمایه‌ای که به‌صورت دریا به دستش می‌رسید به‌صورت قطره‌چکانی به سرمایه‌گذارانش می‌داد.

این کلاه‌بردار وقتی دید در فرش سود زیادی نمی‌کند، سرمایه مردم را برای خرید سنگ‌های تزیینی، عتیقه‌جات بکار گرفت و چند تن سنگ عقیق و فیروزه خرید و در ادامه حتی به خرید بیش از ۱۰۰ رأس اسب یک میلیارد ریالی اقدام کرد که اکنون نماینده دادگستری مراقب آن‌هاست که تلف نشوند.

پیگیری دستگاه قضایی

این سرمایه‌گذار صوری سرانجام در ۱۰ آبان ۹۵ و بنا بر اعلام نیروی انتظامی در حال خروج از کشور دستگیر شد.

حتی خوش‌بین‌ترین قربانیان بزرگ‌ترین کلاه‌برداری تاریخ کرمانشاه هم گمان نمی‌کردند سرمایه صدها میلیارد تومانی آنان زنده شود.

بازگشت سرمایه مالباختگان

در همین حال روابط عمومی دادستان مرکز کرمانشاه به نقل از دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه اعلام کرد: طی سه مرحله پرداختی تاکنون درمجموع با ۹ هزار و ۱۲۶ نفر تسویه‌حساب شده و مابقی پرداختی‌ها نیز به‌زودی انجام می‌شود.

محمدحسین صادقی افزود: در سومین مرحله پرداخت مبلغ «هشت میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان» دیگر به‌حساب ۱۹۷۳ مالباخته پرونده گلیم و گبه واریز شد.

دادستان کرمانشاه بابیان اینکه  مالباختگان پرونده «مکتب فرش، گلیم و گبه کرمانشاهان» بیش از ۱۱ هزار و ۷۰۰ نفر هستند

میزان کل پرداختی‌ها طی سه مرحله گذشته را بیش از ۸۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: هم‌اکنون بخشی از طلب ۲ هزار و ۵۷۶ نفر از شکات باقی‌مانده که این تعداد در مرحله اول ۳۹ درصد از طلب خود را دریافت کرده‌اند.

به گفته او دستگاه قضایی استان با جدیت و اولویت در تلاش است تا این افراد را نیز تعیین تکلیف کند و با توجه به پرداختی‌های گذشته به نظر می‌رسد با پرداخت ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان دیگر کل طلب مالباخته تسویه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.