عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه در طول فعالیت مجلس دهم ۲۷۴۴ سوال از وزرا در کمیسیون‌ها و ۱۳۸ سوال در صحن علنی مطرح شده گفت: با توجه به اینکه در سال چهارم نظارت و قانون نویسی محدود می‌شود اما با این حال ۱۰۴ سوال و ۳۰ طرح ۲ فوریتی در نوبت مطرح شدن قرار دارد.

مجلس دهم ۲۷۴۴ سوال از وزرا پرسید/ بیشترین سوال از وزیر از آن کمیسیون امنیت ملی‌است

قدس آنلاین: علی اکبر رنجبرزاده عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره تعداد سوالات از وزرا در کمیسیون‌ها و صحن علنی گفت: تاکنون (۲۶ خرداد) ۲ هزار و ۷۴۴ سوال توسط نمایندگان مجلس تا ۲۶ خرداد ۹۸ از وزرا مطرح شده است.

وی افزود: تعدادی از این سوالات به کمیسیون می‌روند و از ۲ هزار و ۷۴۴ سوال، کمیسیون‌های تخصصی مجلس تاکنون ۳۷۲ سوال را به هیات رئیسه مجلس برگردانده و به هیات رئیسه گزارش داده‌اند. این تعداد ۳۷۲ سوال به معنای آن است که تعدادی از سوالات توسط نمایندگان پس گرفته شده یا اینکه هنوز در مسیر هستند.

بیشترین سوال از وزیر از آن کمیسیون امنیت ملی با ۶۵ سوال

رنجبرزاده با بیان اینکه از ۳۷۲ سوالی که به هیات رئیسه آمده، رتبه اول بیشترین سوالات که از کمیسیون‌ها آمده، مربوط به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با ۶۵ سوال است، گفت: کمیسیون آموزش و تحقیقات با ۴۰ سوال، کمیسیون اقتصادی با ۳۸ سوال، کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها با ۳۶ سوال و کمیسیون انرژی نیز با ۳۵ سوال در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی افزود: از سوی دیگر کمیسیون بهداشت و درمان با ۱۱ سوال، کمیسیون اجتماعی با ۱۶ سوال، کمیسیون عمران با ۱۸ سوال و کمیسیون قضائی با ۲۱ سوال رده بندی کمیسیون‌هایی که کمترین تعداد سوالات را داشته‌اند، تشکیل می‌دهند.

رنجبرزاده اظهار داشت: در سال اول مجلس ۳۲ سوال، در سال دوم ۴۵ سوال و در سال سوم ۶۱ سوال در صحن مطرح شده که جمعا ۱۳۸ سوال در صحن مطرح شده است.

۱۳۸ سوال نمایندگان از وزرا به صحن رسید

عضو هیات رئیسه مجلس افزود: از تعداد ۳۷۲ سوالی که کمیسیون‌ها طی ۳ سال اخیر به هیات رئیسه داده‌اند، ۱۳۸ سوال در صحن مجلس مطرح شده است و ۱۰۴ سوال نیز در نوبت صحن هستند.

وی اظهار داشت: تاکنون ۱۷ سوال به هیات رئیسه آمده است تا منطقه‌ای یا ملی بودن آن‌ها تعیین شود البته جلسه‌ای را نیز با وزرای مربوطه برگزار می‌کنیم که اگر نمایندگان قانع نشوند سوالات در صحن مطرح می‌شود.

عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه حدود ۵۶ سوال نیز که به هیات رئیسه آمده بود، پیش از رفتن سوال به صحن نمایندگان سوال کننده، منصرف شدند، تصریح کرد: ۵۹ سوال نیز به دلیل تغییر وزیر از دور خارج شده است.

۳۰ طرح دوفوریتی در نوبت طرح

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: بیش از ۳۰ طرح دوفوریتی در نوبت مطرح شدن است و با این شرایط باید رتبه بندی ایجاد شود و ذهنیت دولت و کمیسیون‌های تخصصی را باید بسنجیم تا طرح‌ها و لوایح کمتری باقی بماند که امکان طرح در صحن را نداشته باشد.

بیشترین سوال نمایندگان از وزرای راه، نیرو، جهادکشاورزی، اقتصاد و کشور

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از تعداد ۲ هزار و ۷۴۴ سوالی که به کمیسیون‌ها ارجاع داده شده است، تعداد ۳۲۱ سوال از وزیر راه و شهرسازی ، ۲۷۹ سوال از وزیر نیرو، ۲۴۹ سوال از وزیر جهادکشاورزی، ۲۴۴ سوال از وزیر اقتصاد و ۲۲۳ سوال از وزیر کشور مطرح شده که نشان می‌دهد از این وزراتخانه بیشترین سوال مطرح شده است.

وی افزود: همچنین وزارت دفاع با ۲۷ سوال، وزارت اطلاعات با ۴۱ سوال، وزارت دادگستری با ۶۹ سوال، وزارتارتباطات ۸۱ سوال و وزارت ورزش و جوانان با ۹۹ سوال کمترین سوالات از آن‌ها مطرح شده است و می‌توان دریافت وزارتخانه‌های اتقاصدی بیشتر در دید نمایندگان بوده‌اند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سالانه حداکثر حدود ۱۰۰ جلسه در صحن برگزار می‌شود، گفت: سال چهارم با توجه به تعطیلات تابستانه، زمستانه و  بررسی بودجه زمان برای نظارت و قانون نویسی محدود می‌شود.

۱۰۴ سوال از وزیر در نوبت مطرح شدن

وی با بیان اینکه اگر هیچ سوالی هم از کمیسیون‌ها به هیات رئیسه مجلس برنگردد، حدود ۱۰۴ سوال را در نوبت داریم، افزود: از این به بعد تعداد سوالات بیشتری را در دستور کار صحن می‌گذاریم تا در سال چهارم سوالات بیشتری مطرح شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.