شاخص کل بورس تهران معاملات امروز خود را نیز در مسیری نزولی به پایان رساند و با افت بیش از ۲ هزار واحدی (حدود یک درصد)، روانه کانال ۲۳۴ هزار واحدی شد.

 نماگر سهام سه کانال دیگر عقب نشست/ افزایش ریسک با اجرای «سامانه مدیریت ریسک»؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، شاخص کل بورس تهران معاملات امروز خود را نیز در مسیری نزولی به پایان رساند و با افت بیش از ۲ هزار واحدی (حدود یک درصد)، روانه کانال ۲۳۴ هزار واحدی شد. این بیشترین مقدار افت شاخص سهام در سه هفته اخیر به شمار می‌رود. به این ترتیب بازدهی بورس تهران در مجموع هفته به ۰.۶ درصد محدود شد.

امروز نیز بورس تهران شاهد نارضایتی فعالان بازار در خصوص سومین مرحله اجرای سامانه مدیریت ریسک بودند. سامانه‌ای که قرار بود ریسک اعتبارات کارگزاری‌ها را مدیریت کند اما به دلیل ضعف سامانه معاملاتی خود به ریسکی برای بازار بدل شده است.

به این ترتیب کُندی سامانه معاملات و امکان اختلال در سیستم معاملاتی به دلیل کنترل مداوم سیستم توسط سامانه مزبور و همچنین اختلال در تبادل اطلاعات مشتریان سبب شده تا فرآیند شارژ حساب مشتریان که پیش از این نهایتا با تاخیر ۵ دقیقه‌ای انجام می‌شد، با تاخیر چند ساعته و بعضا بعد از ساعت ۱۱:۳۰ که پایان پالایش اعتبارات است، صورت پذیرد.

این موضوع سبب شده تا ضعف تقاضا به طور واضح نمایان شود و علاوه بر آن با جو روانی ایجاد شده، فضایی هیجانی و به دور از عقلانیت بر بازار حاکم شود.

در این میان البته سامانه مذکور تنها متهم اصلاح قیمت سهام نیست چرا که همواره پس از رشدهای پرشتاب و متوالی، نیاز برای استراحت و کاهش قیمت‌ها احساس می‌شود. این اصلاح خود میتوان به جذابیت هر چه بیشتر قیمت‌ها و در نتیجه تقویت تقاضا بیانجامد.

در این شرایط گروه‌های کوچک‌تر بازار که در مدتی کوتاه بازدهی بیشتری از آن سهامداران خود کرده بودند، اصلاح قیمت بیشتری را نیز تجربه کردند. فرایندی که به موجب آن شاخص کل هم‌وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) افت ۱.۶ درصدی را متحمل شد.

در میان تحولات مرتبط با بازار سهام، عصر دیروز خبر رسید بریتانیا ملزم به پرداخت غرامت ۱.۶ میلیارد دلاری به بانک ملت شده است.
وزارت خزانه‌داری انگلیس سال ۲۰۰۹، بانک ملت را به اتهام کمک مالی به برنامه هسته‌ای ایران در فهرست سیاه خود قرار داده بود. از آن زمان درایی‌های بانک ملت برای شش سال از سوی دولت انگلیس مسدود و ضبط شد. بانک ملت این اتهام را رد کرد و برای لغو تحریم‌ها نزد دادگاه عالی انگلیس شکایت کرد.

در نهایت این دادگاه می ۲۰۱۳، تحریم‌های وضع شده بر ضد بانک ملت را لغو کرد. بانک ملت پس از آن طی دادخواست دیگری خواهان چهار میلیارد دلار غرامت از خزانه‌داری انگلیس شد. این بانک در شکایت خود گفته بود که تحریم‌های دولت بریتانیا باعث ضربه خوردن به تبادلات و معاملات بین‌المللی این بانک شده و ضرر و زیان دیده است.

در نهایت عصر دیروز خبر رسید ایران و انگلیس بر سر تمام دعاوی مطرح شده و هزینه‌های قضایی به تفاهم رسیده‌اند تا پرونده این دعوی حقوقی بسته شود. این خبر نماد معاملاتی بانک ملت را با تعلیق حداکثر تا ۱۲ تیرماه مواجه کرد.

در بازار جهانی نیز شامگاه گذشته با خبر ازسرگیری مذاکرات تجاری شاهد رشد یکپارچه‌ای قبمت‌ها بودیم. از این رو شاخص‌های سهام، بهای نفت و همچنین قیمت فلزات رنگینی چون مس و روی و سرب رشدهای قابل ملاحظه‌ای را ثبت کردند و همزمان پالس‌های مثبتی را به سهام کالایی بورس تهران فرستادند. هر چند این شرایط تا پایان ساعت معاملاتی بورس تهران داوم نیاورد و رو به افول گذاشت.

در فرابورس ایران نیز امروز شرایطی مشابه بورس شاهد بودیم. آیفکس امروز افت حدود ۵۶ واحدی را تجربه کرد و به سطح ۲۹۸۷ واحد سقوط کرد. در این بازار نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، ذوب آهن اصفهان،پتروشیمی زاگرس و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه بیشترین فشار بر شاخص این بازار را تحمیل کردند.

«ذوب» نیز که دیروز به سبب افشای اطلاعات بااهمیت متوقف شد، امروز به گردونه معاملات بازگشت اما در محدوده منفی معامله شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.