وزیر دفاع با تأکید بر اینکه فیلم‌ها و عکس‌هایی که آمریکایی‌ها در مورد حمله به نفت کش‌ها در دریای عمان منتشر کرده‌اند هیچ سندیتی ندارد گفت: کشتی‌ها و قایق‌های ایرانی اولین شناورهایی بودند که به اولین نفتکش آسیب دیده و مرود حمله رسیدند و اقدام به امداد و امن کردن منطقه کردند بنابراین امکان آن وجود دارد که از هر یک از این اقدامات فیلم‌برداری شده و به شکل خاصی منتشر شود.

فیلم‌ها و عکس‌های آمریکایی‌ها سندیتی ندارد/ ایران اولین کشوری بود که به کمک کشتی ژاپنی رفت

گروه سیاسی قدس آنلاین: امیر حاتمی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره اتهامات آمریکا و انگلیس به ایران در مورد دست داشتن در حمله به نفت کش‌ها، با بیان اینکه معلوم نیست تاریخ این فیلم‌ها برای چه زمانی است؟ افزود: نیروهای مسلح ما و همچنین سازمان بنادر جزو اولین واحدهایی بودند که برای امداد و نجات به نفتکش اول رسیدند و ۲۳ نفر را نجات دادند و بلافاصله به سراغ نفتکش دوم رفتند، اما آنها اعلام کردند که شناور دیگری رسیده بود و به آنها کمک کرده بود در واقع شناورهای آمریکایی قبل از شناورهای ما به نفتکش دوم رسیده بودند.

امیر حاتمی با اشاره به اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با تمام توان از آبراه‌ها حفاظت کرده‌اند، اظهار داشت: این اتهامات علیه ما خیلی ناجوانمردانه است. ما امنیت آبراه‌ها را تأمین می‌کنیم، اما به هر حال دریا یک محیط امنیتی خیلی بزرگ است و کسانی که به دنبال سوء استفاده است، ممکن است چنین اقداماتی را همچنان دنبال کنند.

وزیر دفاع در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره اینکه ایران هم اسناد و اطلاعاتی درباره منشأ خرابکاری‌ها در دریای عمان در اختیار دارد یا تحقیقاتی را در این زمینه انجام داده است؟، گفت: اطلاعات ما در محدوده اطلاعاتی است که دارندگان اطلاعات آن را منتشر کرده‌اند، اما نکات بسیار مهمی در این اطلاعات وجود دارد. امارات ابتدا سعی کرد اتفاقات بندر فجیره را مخفی کند ولی بعد به صورت مدیریت شده این اخبار را منتشر کرد. این رفتار را کسانی انجام می‌دهند که دنبال استفاده سیاسی از این اتفاقات هستند.

امیر حاتمی با بیان اینکه آمریکا در راهبردهای خود در آبراهه‌ها تغییر ایجاد کرده است، اظهار داشت:  آن‌ها قبلاً مدعی تأمین امنیت آبراهه‌ها بودند اما امروز از رئیس جمهور آمریکا می‌شنویم که می‌گوید امنیت خلیج فارس چه ربطی به ما دارد!؟.

وزیر دفاع افزود: این یک تغییر راهبردی اساسی است و دلیل آن هم این است که می‌خواهند کشورهایی که در آبراه‌های این منطقه منافعی دارند مثل چین، ژاپن، کره و اروپا را تحت فشار قرار دهند و از سویی می‌خواهند زمینه را برای ایران هراسی جدیدی فراهم کنند. در واقع اتفاقات اخیر به لحاظ ماهیت یک نوع مدیریت ناامنی برای استفاده در جهت منافع آمریکاست.

حاتمی استفاده از جنگ های نیابتی راتغییر رویکرد دیگر آمریکا برشمرد و گفت: آمریکایی ها قبلاً دخالت مستقیم در کشورها را در دستور کار داشتند اما در چند سال اخیر از گروه های نیابتی همچون داعش برای رسیدن به اهداف خود استفاده کردند.
به گفته وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اتفاقات اخیر در دریای عمان و خلیج فارس به استفاده از گروه های نیابتی توسط آمریکا شباهت دارد.
وی با تأکید بر اینکه نیروهای مسلح ایران اقدامی را علیه صلح و امنیت انجام نمی دهند، گفت: حوادث خلیج فارس و دریای عمان موضوعی حساس و مهمی است و باید دنبال شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.