مدیر کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آموزش های شغلی باید بر اساس شاخص های استاندارد و بر مبنای مصوبات شورای عالی حفاظت فنی صورت بگیرد.

سال گذشته حوادث ناشی از کار 7 درصد کاهش پیدا کرد/حضور مسئول ایمنی در همه کارگاه الزامی است

علی مظفری، مدیر کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درحاشیه نخستین نشست تخصصی مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار کشور در مشهد، طی   گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: مواد 85 تا 106قانون کار که مرتبط با موضوع ایمنی و حفاظت کار است باعث شده است شورای عالی ایمنی کار و حفاظت فنی ایجاد شود .

وی تصریح کرد: این شورا وظیفه تامین آیین نامه ها و دستورالعمل های مرتبط با ایمنی کار رابرعهده دارد که تاکنون در حدود 60 ایین نامه در سطح مصوبات شورای عالی حفاظت فنی تدوین کرده است که مرتبط با مسائل تخصصی در حوزه ایمنی و بهداشت کار می باشد.

مظفری با اشاره به اینکه هر روز 6300 کارگر در دنیا بر اثر حوادث و بیماریهای ناشی از کار جان خود را از دست می دهند، افزود:  مهمترین ایین نامه در این زمینه، آیین نامه بکارگیری مسئول ایمنی است که در همه کارگاه های کشور باید رعایت شود.

وی با بیان اینکه آموزشی ایمنی به عنوان رکن اصلی پیشگیری از حوادث در محیط کار مطرح است، افزود: آمار حوادث ناشی از کار طی چند سال گذشته در کشور کاهشی و نزولی بوده است و سال گذشته حوادث ناشی از کاردر کشور  حدود 7 درصد کاهش داشت که انتظار می رود با آموزش هایی که در محیط کار صورت می گیرد این روند کاهشی استمرار داشته باشد.

مظفری در مورد این موضوع که ادعا می شود آموزش های کارگران در حال حاضر انطباقی با محیط واقعی کار ندارد و صرفا مدرک گرایی در این زمینه رواج پیدا کرده است، نیز افزود:آموزش ها باید بر اساس شاخص های استاندارد و بر اساس مصوبات شورای عالی حفاظت فنی صورت بگیرد و مرکز تحقیقات و تعلیمات و حفاظت فنی و بهداشت کار از طریق مجریان ذی صلاح  و بر اساس ازمون ها و سرفصل های اموزشی باید نظارت لازم را در این زمینه داشته باشد تا از هرگونه کم کاری و تخلف در این حوزه جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه بیماری های شغلی نسبت به حوادث شغلی امار بیشتری دارند، تصریح کرد:  از ان جا که کارگاه های ساختمانی دارای ماهیت پر خطری می باشند، حوادث در این نوع محیط کاری بیش از سایر محیط های کار است از این رو با تفاهم نامه ای چهارجانبه ای بین سازمان تامین اجتماعی،مرکز تحقیقات و تعلیمات ، بازرسی کار و انجمن صنفی کارگران ساختمانی صورت گرفته است امسال 50هزار نفر از کارگران ساختمانی به صورت رایگان در سطح کشور اموزش های لازم را فرا خواهند گرفت  و این فرایند برای سال های متمادی تا اموزش کامل همه کارگران ساختمانی در کشور ادامه پیدا خواهد کرد.  

مظفری بیان داشت: بازرسان کار باید از طریق آموزش و بالابردن سواد ایمنی کارگران در  پیشگیری از بروز حوادث شغلی نقش افرینی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.