آمریکا به دنبال وارد کردن نیروهای بین المللی به خلیج فارس است

حکایتی نقل شده که با وضعیت امروز ترامپ رئیس جمهور آمریکا شباهت نسبی دارد. نقل شده «مرد لاف‌زنی برای اینکه در مجلس ثروتمندان نشان دهد غذای چرب خورده است هرروز با دنبه چربی که در خانه داشت لب و سبیلش را چرب می‌کرد اما در مجالس نمی‌توانست از گرسنگی صدای شکمش را انکار کند. همه می‌دانستند اما همچنان مرد سبیلش را چرب می کرد تا گربه دنبه چربی را برد و مرد بی آبرو گشت» در ماجرای انفجار دو نفکش هم آمریکا با استناد به ویدئو منتشره از ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام مدعی شده بود که این حمله کار ایران بوده است اما رئیس ژاپنی شرکت کوکوکا سانگیو اولین نفری بود که این موضوع را تکذیب کرد. یوتاکا کاتادا، رئیس ژاپنی شرکت کوکوکا سانگیو است که نفتکش «کوکوکا کوریجس» متعلق به این شرکت است. گزارش لس‌آنجلس تایمز و توضیحات «ناتالی توچی»، مشاور ارشد مسئول سیاست خارجی اروپا نیز قابل تأمل است. این پایگاه اینترنتی نوشته است که «هیچ دلیلی برای باور کردن حرف‌های کسی که آشکارا دروغ می‌گوید و مسائل را غلط جلوه می‌دهد وجود ندارد.» همچنین توچی گفته است « هنوز در واقع  هیچ مدرک مستند و معتبری درباره ماجرای حمله به دو نفتکش و اینکه چه کسی این کار را انجام داد، نداریم.»

حال که سبیل های دنبه خورده آمریکا نتوانسته صدای شکمش را انکار کند؛ امروز آمریکا شگفتی دیگر خلق می‌کند و به گفته خود سندهای جدیدی از حادثه انفجار دو نفتکش منتشر می‌کند. تصاویر ادعایی آمریکا اینگونه نشان می دهد که تعدادی سبزپوش سپاه با «قایقی سفید»، «جلیقه‌های نارنجی» و در روز روشن به سمت نفتکشی می‌روند تا یک مین عمل‌نکرده از حادثه انفجار نفتکش ها را برگردانند! اما ایرانی‌ها که به گفته آمریکا دربرداشتن سریع مین مغناطیسی عمل‌نکرده مهارت بسیار بالایی دارند و همین سرعت عمل و مهارت، نیز دلیل متهم بودن ایران است، بقایای این مین عمل‌نکرده -به بزرگی یک کف دست- را بر روی بدنه نفتکش حادثه‌دیده در دریای عمان جا می‌گذارند! جالب آنکه چه کسی این تصاویر را ضبط کرده، یک بالگرد آمریکایی! در همین حد ناشیانه!

اما اگر سؤالی پیش آمد که چرا تصویری از مین مغناطیسی که پنتاگون ادعا وجود آن را می کند، موجود نیست، علت در بیانیه پنتاگون این‌گونه آورده شده که «ایران در برداشتن سریع مین مغناطیسی مهارت بالایی دارد و بر اساس همین مهارت و سرعت ایران، مسئول این انفجارها است!»

در خصوص اینکه چرا آمریکا با انتشار تصاویر متناقض، تأکید بر مقصر جلوه دادن ایران دارد باید گفت که بخش عظیمی از سود و منفعت این کشور در خلیج‌فارس متشنج نهفته است. ترامپ در جریان شعارهای انتخاباتی با تکیه بر این موضوع که ما 7 ترلیون دلار در خاورمیانه خرج کرده ایم اما حاصلی نداشته ایم و با این شعار که نیروهای آمریکایی را از خاورمیانه خارج می کنم به انتخابات 2020 نزدیک می شود اما نه توانسته نیروهای خود را خارج کند و نه هزینه های خود را کاهش دهد بلکه با ایجاد تشنج و جو روانی مشغول به چپاول منابع کشورهای عربی شده است. البته همراهی خیره کننده کشورهای عربی با آمریکا نیز تاثیرات خود را نشان داده و لازم است آمریکا برای تکمیل پایگاه های نظامی خود که با بودجه کشورهای عربی ساخته شده چنین تشنج هایی را در منطقه حفظ کند و سناریو انفجار نفتکش را بچیند تا بتواند به راحتی وارد خلیج فارس شود همان گونه که دستور حضور یک هزار نیروی آمریکایی دیگر را صادر کرد.

انفجار کشتی‌ها در بندر الفجیره و دو نفتکش در دریای عمان کاملا در راستای حفظ منافع آمریکا و حضور با بهانه این کشور در خلیج فارس است. علاوه بر این با توجه به نگاه اقتصادی ترامپ به موضوعات بعید نیست که رئیس جمهور آمریکا با این دست اقدامات در تلاش بالابردن قیمت بیمه نفتکش ها و پایین آوردن قیمت نفت به جهت دریافت سود بیشتر باشد همان‌گونه که اخیراً و پس از انفجار دو نفتکش نرخ بیمه ۱۰ درصد افزایش و قیمت نفت حدود دو دلار کاهش یافت. در این بین شرکت های بیمه چون «برکشایر هاتاوی شرکت هلدینگ و خوشه‌ای امریکایی» بهره فراوانی بردند. حفظ سیاست فروش تجهیزات نظامی نیز از دیگر مواردی است که در سایه ناامن سازی منطقه می‌تواند به آمریکا کمک شایانی کند. دلایل متعدد دیگری نیر می توان در نظر گرفت از جمله دلیل مهمتری که باید به آن اشاره شود، تلاش آمریکا برای حاضر کردن دیگران بازیگران عرصه بین المللی در خلیج فارس برای جلوگیری از اقدام احتمالی ایران در صورت بروز تشنج است.

در حقیقت برخی ها معتقدند آمریکا با هماهنگی برخی کشورهای عربی می خواهد با ایجاد بحران ساختگی پای دیگر کشورهای جهان به خصوص آسیایی ها را هم به خلیج فارس باز کند و این منطقه با یک موضع خاص دانسته و نیروهای بین المللی را وارد خلیج فارس کند.

این کار قطعا برای کاهش هزینه های آمریکا در منطقه و از همه جدی تر برای بالا بردن هزینه های ایران در صورت درگیری و درگیر کردن ایران با یک نیروی بین المللی است که احتمالا چین و ژاپن هم در آن دخیل خواند بود. درست به همین دلیل است که ظرف دو سه روز گذشته برخی اعراب منطقه صراحتا خواستار حضور کشورهای دیگر برای حفظ امنیت خلیج فارس شده و آمریکا هم اعلام کرده دیگران نیز باید هزینه تامین امنیت شاهراه انرژی جهان را بپردازند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.