تبریز- با احداث سد میانه قرار بود علاوه بر تأمین نیاز آب کشاورزی و صنعتی استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و گیلان ۲۰ هزار هکتار از زمین‌های «کاغذکنان» آبیاری شود اما باوجود گذشت ۹ سال این پروژه به دلیل مشکلات هنوز به سرانجام نرسیده است این در حالی است که این سد تا بهره‌برداری تنها یک‌قدم فاصله دارد.

«سد میانه» در آذربایجان شرقی میانه خوبی با کشاورزان ندارد

قدس آنلاین-گروه استان ها: عملیات احداث «سد شهریار» یا همان سد میانه در ۳۵ کیلومتری شهرستان میانه و بر روی رودخانه «قزل‌اوزن» در سال ۱۳۸۰ آغاز شد.

با احداث این سد قرار بود علاوه بر تأمین نیاز آب کشاورزی و صنعتی استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و گیلان هم چنین ۲۰ هزار هکتار از زمین‌های «کاغذکنان» آبیاری شود اما باوجود گذشت ۹ سال این پروژه به دلیل مشکلات هنوز به سرانجام نرسیده است و تا بهره‌برداری تنها یک‌قدم فاصله دارد.

ازآنجاکه در بخش کاغذکنان به دلیل واقع‌شدن در ارتفاع بلند از سطح دریا امکان حفر چاه عمیق وجود ندارد و آب مورداستفاده مردم از آب‌های سطحی و چشمه‌هاست لذا احداث هر چه زودتر این سد می‌تواند نقش اساسی در تأمین آب موردنیاز مردم این منطقه ایفا کند.

بلاتکلیفی روستائیان

بلاتکلیفی این سد موجب شده تا بسیاری از ساکنان اطرافش نیز دچار بلاتکلیفی شوند.

روستائیان حاشیه این سد می‌گویند با آبگیری این سد نمی‌دانیم که خانه‌هایمان نیز زیرآب می‌رود و ما باید برویم یا بمانیم؟

آن‌ها می‌گویند: آن‌طور که از صحبت‌های مسئولان و کارشناسان پیداست زمین‌های زراعی ما با آبگیری این سد از بین می‌رود و لذا باید فکری به حال ما بردارند چون ما نمی‌دانیم که سرمایه‌گذاری بکنیم یا خیر؟

کشاورزان میانه‌ای یادآور می‌شوند: قرار بود که مشکل آب زمین‌های زراعی با احداث این سد برای همیشه حل شود اما حدود ۱۰ سال است که هرروز وعده امروز و فردا داده می‌شود.

یک‌قدم مانده تا بهره‌برداری

در همین راستا مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در خصوص بلاتکلیفی این سد و دلیل به بهره‌برداری نرسیدن آن توضیح می‌دهد: یکی از مهم‌ترین موانع سد راه این سد تخصیص اعتبار و بودجه است که به دلیل گستردگی طرح هزینه زیادی را در شرایط اقتصادی حال حاضر طلب می کند.

ازآنجاکه در بخش کاغذکنان به دلیل واقع‌شدن در ارتفاع بلند از سطح دریا امکان حفر چاه عمیق وجود ندارد و آب مورداستفاده مردم از آب‌های سطحی و چشمه‌هاست لذا احداث هر چه زودتر این سد می‌تواند نقش اساسی در تأمین آب موردنیاز مردم این منطقه ایفا کند.یوسف غفار زاده اظهار می‌کند: احداث دیواره سد و بنای اصلی سد شهریار به‌عنوان یکی از سدهای ملی کشور به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری و آبگیری است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۱۲ میلیون دلار و ۲۵۶ میلیارد تومان برای احداث سد شهریار هزینه شده اظهار می‌کند: برای آبگیری سد نیاز به اقداماتی ازجمله خرید اراضی و هم‌چنین پاک‌سازی مسیر و لایروبی مخزن است که این اقدامات علاوه بر هزینه زمان‌بر است.

وی توضیح می‌دهد: در همین راستا نیازمند جابه‌جایی تأسیسات متعدد در مسیر سد و همچنین پاک‌سازی مسیر و خرید اراضی جدید هستیم.

غفار زاده بابیان اینکه تاکنون نسبت به خریداری ۲ هزار هکتار از اراضی منطقه اقدام شده است ادامه می‌دهد: درصورتی‌که موانع و مشکلات اداری حل‌شده و تعیین تکلیف‌های لازم صورت گیرد حدود ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار برای آماده‌سازی این سد نیاز است.

وی هم‌چنین با اشاره به برکات راه‌اندازی این سد برای مردم منطقه ابراز می‌کند: کنترل سیلاب و تولید برق یکی از اهداف احداث این سد است و لذا با توجه به ذخیره ۷۰۰ میلیون مترمکعبی این سد و امکان کنترل و تنظیمی تا حجم ۱۱۰۰ میلیون مترمکعب لذا با کنترل آب‌های سیلابی در تأمین آب موردنیاز کشاورزان و اراضی پائین توفیق مناسبی حاصل خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.