۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۲
کد خبر: 660638
اما و اگرهای وعده پایان نهضت گازرسانی در خراسان رضوی

ماجرای سبز شدن خراسان رضوی و برپایی جشن پایان گازرسانی در این استان، از حدود هشت سال پیش کم و بیش تکرار می‌شود.

نخستین بار سال ۹۰ بود که مدیرعامل وقت شرکت گاز خراسان رضوی از برگزاری جشن پایان گازرسانی به روستاهای واجد شرایط این استان در زمستان سال ۹۱ خبر داد و اعلام کرد که ۱۵۱۴ روستای بالای ۲۵ خانوار استان در مسیر ۱۵ کیلومتری شبکه انتقال گاز دارای شرایط گازرسانی هستند و از این تعداد به حدود ۶۰۰ روستا گازرسانی شده است.

با وجود این در موعد مقرر این اتفاق نیفتاد و هنوز که هشت سال از آن زمان می گذرد و در این مدت به حدود ۲۰۰۰ روستای استان گازرسانی انجام شده نیز به این مهم دست نیافته‌ایم. این درحالی است که در سال‌های گذشته نیز هرازچندگاهی با چنین وعده‌ای از سوی برخی مسئولان مواجه بوده‌ایم.

بتازگی هم مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی از تعهد شرکت ملی گاز به دولت مبنی بر گازرسانی به ۱۰ روستا در هر روز تا پایان امسال خبر داده و گفته بود شرکت گاز خراسان رضوی در راستای اجرای این تعهد پارسال در هر روز به یک روستا و دو واحد صنعتی گازرسانی کرده است و مردم استان تا نیمه نخست سال ۹۸ شاهد بسته شدن پرونده گازرسانی شهری و روستایی در خراسان رضوی خواهند بود.

براساس این اظهارات حداکثر تا سه ماه دیگر یعنی آخر تابستان، باید گازرسانی به تمامی شهرها و ۲۵۸۷ روستای استان به اتمام رسیده و ضریب بهره مندی مردم خراسان رضوی از نعمت گازطبیعی به بالای ۹۹ درصد برسد.

این امیدواری البته با به بارنشستن تلاش مدیران و کمک نمایندگان استان در گرفتن وام ۳۶۸ میلیارد تومانی تبصره قانون بودجه، قوت گرفت؛ چراکه سابقه درخشان و توانمندی قابل سپاس شرکت گاز استان در این چند سال اخیر هرگونه شک و شبهه ای را برای تحقق وعده برپایی جشن پایان گازرسانی در تابستان امسال از بین می برد. اما حالا بهانه تازه‌ای قدعلم کرده تا بار دیگر وعده مسئولان رنگ ببازد و بدعهدی دیگری را درکارنامه مدیران استان اضافه کند. آن هم اعلام این خبر که «خراسان رضوی معین گازرسانی به شهر زاهدان شد.» این درحالی است که هنوز صدها روستای محروم از نعمت گاز در این استان باقی مانده که باید  تا سه ماه دیگر و پیش از شروع فصل سرما کار گازرسانی به این روستاها به پایان برسد.

اینکه شرکت گاز خراسان رضوی به خاطر توانمندی‌هایش، به عنوان معین گازرسانی منطقه دیگری از کشور انتخاب می شود، موجب افتخار است؛ اما اگر این کار وظیفه اصلی شرکت را تحت شعاع قرار دهد، پذیرفتنی نیست و مسئولان خراسان رضوی که با درایت و پیگیری‌های فراوان توانستند تسهیلات تبصره بودجه را برای گازرسانی روستایی بگیرند، نباید اجازه دهند این اعتبارات که حق مردم این استان است، در سایر مناطق هزینه شود. همان‌گونه که گمان می رود پیش از این نیز به خاطر اجرای طرح‌های گازرسانی در شهرهای کرمان، رفسنجان و اردبیل توسط شرکت گاز خراسان رضوی، وعده پایان گازرسانی به روستاهای این استان تاکنون محقق نشده است.

در حالی که گفته می شود از میان ۳۵۷ روستای شهرستان مشهد در سه بخش احمدآباد، رضویه و مرکزی۶۲ روستا هنوز گازرسانی نشده است و در سایر شهرستان‌های استان هم هنوز ده‌ها روستای بدون گاز وجود دارند و چنانچه همان رویه سال پیش یعنی در هر روزگازرسانی به یک روستا انجام شود، باز هم تحقق وعده مسئولان در حدود ۹۰ روز باقیمانده دور از ذهن می نماید.

از سوی دیگر با توجه به توانمندی‌های متخصصان و نیروهای شرکت گاز خراسان رضوی و نیز بهره مندی از حدود ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قانون بودجه، امید است عملیات گازرسانی به شهرها و روستاهای استان با شتاب ادامه یابد و همچنان‌که مدیرعامل شرکت ملی گاز و مدیران و نمایندگان استان، پیش از این وعده داده‌اند که در صورت دریافت این تسهیلات در هر روز به دو روستا گازرسانی انجام شود، امسال شاهد بهره مندی تمامی روستاییان این خطه از گاز طبیعی باشیم.

منطق نیز حکم می کند که شرکت ملی گاز ایران برای اجرای طرح اولویت‌ دارش(گازرسانی به زاهدان)، بودجه و اعتبارات لازم را از منابع ملی آن پیش بینی کرده و تخصیص دهد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.