ایران برخـلاف آمریکایی‌ها ادعا نمیکند، بلکه عمل میکند و مسئولیت آن را هم بر عهده میگیرد.

پر شاهین در خلیج فارس ریخت

مهدی پناهی/

ایران برخـلاف آمریکایی‌ها ادعا نمیکند، بلکه عمل میکند و مسئولیت آن را هم بر عهده میگیرد.

 خلیج فارس و تنگه راهبردی هرمز دو حادثه دریایی را تجربه کرده است و هر بار آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان متحجرشان انگشت اتهام را به ســوی ایران گرفته‌اند، اتهاماتی که بارها ایران آن را رد کرده و حتی مقامات ارشــد نظامی کشورمان اعلام کردند که ایران آن قدر شجاعت دارد که در صورت انجام چنین کاری، مسئولیت آن را برعهده بگیرد.

رجزی که در عمل هم ثابت شد و پهپاد متجاوز آمریکایی به حریم هوایی کشــورمان صبح روز پنجشنبه با توان موشکی کاملا بومی ساقط شد. آمریکایی‌ها که همواره تلاش کردند با زرنگ بازی، دولت ایــران را پای میز مذاکره بیاورند، این بار در شــوک فرورفتند و همزمان با انتشار خبر، ابتدا آن را به طورکامل تکذیب کردند و پس از 48 ساعت بر طبل خالی جنگ کوبیدند و در نهایت هم گفتند که یک پهپاد ارزش حمله متقابل به مواضع ایران را ندارد.

سپاه بامداد روز پنجشنبه اعلام کرد که در کوه مبارک هرمزگان، یک فروند پهپاد آمریکا را که سرگرم جاسوسی بوده، نابود کرده است، ولی وزارت دفاع و ارتش آمریکا مدعی شدند این ماجرا دروغ است و پهپادشان در آن روز پروازی نداشته است، ولی چند ســاعت بعد با تأیید این موضوع مدعی شدند که این پهپاد 200 میلیون دلاری در حریم هوایی بین‌المللی بوده است.

 با این حال سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک در ســاعت 14 دقیقه بامداد پنجشنبه از یکی از پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در جنــوب خلیج‌فارس با مختصات معلوم به هوا برخاســته و بر خلاف قوانین هوانوردی همه تجهیزات مربوط بــه معرفی خود را خاموش نموده و در نهایت پنهان‌کاری، از تنگه هرمز به ســمت چابهار ادامه مسیر می‌دهد.

این هواپیمای بدون سرنشین در زمان بازگشت به ســمت غرب منطقه در محدوده تنگه هرمز با تجاوز به فضای سرزمینی ایران، مشغول جمع آوری اطلاعات و جاسوسی میشود.

 در ساعت 4 و پنج دقیقه بامداد در حالی که هواپیمای متجاوز وارد فضای سرزمینی کشورمان شده بود، توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه مورد هدف قرار گرفت و سرنگون گردید».

آمریکایی‌ها که به خاطر حفظ اطلاعات نظامی برای تجهیزات نظامی خود ارزش ناموسی قائلند، با وجود تکذیب‌ها و ادعاهای دور از واقع، شوک بعدی را از مرزبانان ایرانی خوردند و با اعلام ظریف مبنی بر اینکه نیروهای نظامی کشورمان بخش‌هایی از پهپاد ساقط شده آمریکایی را از آبهای سرزمینی ایران خارج کرده است، به گزافه گویی روی آوردند.

 ترامپ در نخستین واکنش توییتی نوشــت و صرفاً گفت: «ایران اشــتباه بزرگی انجام داده است». بعداً خبر آمد که مقام‌های ارشد دولت آمریکا در کاخ سفید تشکیل جلسه داده‌اند و ترامپ هم به خبرنگاران گفت: «شاید اشتباه کنم ولی احساس میکنم این اشتباه یک فرد یا ژنرال بوده نه اشــتباه یک کشور ولی خوشبختانه این پهپاد، سرنشینی نداشت وگرنه، اوضاع فرق میکرد».

 پس از آن ترامپ، با سران جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های کنگره ، بر سر ساقط شدن پهپاد آمریکایی از سوی ایران، نشستی پنهانی و بدون بیانیه داشت و از جزئیاتش خبری هم نیامد.

 ترامپ: یک پهپاد ارزش جنگ نداشت!

 با این حال در جنگی روانی، روز جمعه روزنامه نیویورک تایمز آمریکا مدعی شــد که ترامپ دیروز پس از شنیدن خبر سرنگونی پهپاد آمریکایی از سوی ایران دستور حمله نظامی علیه برخی هدف‌های نظامی ســپاه پاســداران را داده بود، اما او چند ساعت پس از این دستور پشیمان شده و دستور حمله را پس گرفته است. با این حال خود ترامپ هم شب گذشته در توییتر نوشت: «دیشب (پنجشنبه) میخواســتیم حمله کنیم، گفتند ۱۵۰نفر کشته می‌شوند، ۱۰دقیقه قبلش فرمان را پس گرفتم؛ ۱۵۰نفر برای یک پهپاد بی‌سرنشین زیاد بود؛ تحریم‌ها کارشان را می‌کنند و همین دیشب تحریم‌ها را افزودم«.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.