۱ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
کد خبر: 660666

یادداشت

بایدچاقو را از دست «بچه ترامپ» گرفت

فؤاد ایزدی تحلیلگر مسائل آمریکا

 هنــوز خبر افتضاح پهپادی آمریکا (ســرنگونی پهپاد پیشــرفته جاسوســی »گلوبالهاوک» آمریکا بر فراز آب های ســرزمینی ایران) منتشر نشده بود که بامداد پنجشــنبه خبر تصویب طرح کاهش اختیارات جنگی ترامپ از ســوی مجلس نمایندگان آمریکا به گوش رسید.

 مجلس نمایندگان آمریکا با لغو قانون «مجوز استفاده از نیروی نظامی» موافقت کرده اســت، قانونی که پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به تصویب رسیده و به رئیس جمهور آمریکا اجازه میداد بدون مشــورت با کنگره از نیروی نظامی برای مقابله با گروه‌های تروریستی استفاده کند.

این اقدام در شرایطی است که برخی نمایندگان کنگره از این مسئله ابراز نگرانی کرده بودند که دولت ترامپ میخواهد از این قانون برای درگیری و منازعه نظامی با ایران استفاده کند. کنترل مجلــس نمایندگان آمریکا اکنــون در اختیار دموکرات‌هــا قرار دارد.

 دموکراتها نگران مشــاوران جنگ طلب حلقه پیرامون ترامپ و از جمله جان بولتون هستند. آنها میدانند که افزایش تنشها با ایران به نفع ایالات متحده نیســت و ادامه این روند با انجام یک خطای محاســباتی کوچک ممکن است آمریکا را وارد معرکه‌ای کند که برون‌رفت از آن برای واشــنگتن بســیار دشوار خواهد بود.

 بر همین اساس بســیاری از نمایندگان دموکرات و حتی جمهوری‌خواه نگران آینده آمریکا بوده و در صدد هســتند اختیاراتی که ممکن اســت زمینه ورود ترامپ به جنگی دیگر را فراهم آورد از وی گرفته و رئیس جمهور دمدمی مزاج آمریکا را خلع سلاح کنند.

 این اقدام در حالی است که چند هفته پیش نیز با پیشنهاد« باربارا لی» نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا، مجلس نمایندگان متممی را به تصویب رساند که بر اساس آن مجوز اســتفاده از زور که پس از ۱۱ سپتامبر به رئیس جمهور داده شده و به استناد آن ایالات متحده به افغانستان حمله ور شده بود، در هشت ماه آینده لغو و مجوز دیگری جایگزین آن خواهد شد.

 جالب آن اســت که نمایندگان دولت از جمله مایک پمپئو وزیر امور خارجه و برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در جلسات استماع کنگره در مورد امکان ســوء استفاده دوباره از این طرح و به راه انداختن جنگی دیگر جواب مبهمی داده‌اند که همین مسئله بر نگرانی نمایندگان افزوده است.

 امــا اکنون لغــو این مجوز تمامی این بحثها را منتفــی کرده و مجوز جدید هم قطعاً به گونه‌ای نخواهد بود که دســت ترامپ را برای درگیری با ایران باز بگذارد.

امروز بی‌اعتمادی نســبت به اقدام‌های رئیس جمهور آمریکا نه تنها در محیط بین‌المللی بلکه در داخل آمریکا نیز تا حدی افزایش پیدا کرده که حتی نمایندگان این کشــور نیز معتقدند که نمیتوان چاقو را دست ترامپ داد و به همین دلیل درصدد هســتند با تمام ابزارهای ممکن اختیارات جنگی رئیس جمهور این کشــور که با اقدام‌های بچه‌گانه واشــنگتن را به لبه پرتگاه هدایت میکند را کاهش داده و وی را مهار کنند.

/انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.