کاربران ایرانی و خارجی سرنگون شدن پهپاد آمریکایی در مکانی که یادآور حادثه تلخ هدف قرار گرفتن ایرباس مسافربری ایرانی بود را «پاسخی درخور به آن اقدام آمریکا» دانستند.

پاسخی شایسته به رُندتَرین شماره تلفن آمریکا

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین، ساعت ۱۰:۲۲، ۱۲ تیرماه ۱۳۶۷، یک فروند هواپیمای ایرباس مسافربری ‏ایران را در خلیج فارس توسط ناو آمریکایی وینسنس، هدف قرار گرفت و تمام ۲۹۰ سرنشین آن را به شهادت رسیدند، این خبری بود که در زمان خودش با بهت فراوان از سوی رسانه‏ های جهان منتشر شد.

پرواز ۶۵۵، از بندرعباس به مقصد دبی در حالی که هنوز سقف پرواز مورد نظر را به دست نیاورده بود بر فراز آب‏های سرزمینی ایران و در آب‏های اطراف جزیره هنگام، در حالی به دلیل شلیک دو موشک از ناو آمریکایی وینسنس سقوط کرد که ۱۱۸ نفر از مسافران بی‏‌گناه آنرا، زنان و کودکان تشکیل می دادند.

بلافاصله پس از این جنایت هولناک، مقامات آمریکایی مدعی شدند که یک فروند هواپیمای اف- ۱۴ ایران را مورد هدف قرار داده‏‌اند. پس از روشن شدن نوع هواپیما، آمریکایی‌ها سعی کردند تا به نحوی وانمود کنند که در این مورد مرتکب اشتباه شده‏‌اند، اما شواهد بعدی، این نظر آنان را کاملاً مردود جلوه داد.

مقامات نظامی آمریکا اعلام کردند که هواپیمای ایرباس در خارج از دالان هوایی پرواز می‏‌کرده و رزم‏ناو آمریکایی نیز ۷ بار اخطار رادیویی برای‏ هواپیمای ایران مخابره کرده ولی جوابی دریافت نکرده است!

ادعایی که کاملاً غیرقابل قبول بود، چراکه قطعات متلاشی شده هواپیما و اجساد سرنشینان آن در سطح وسیعی از آب‏های سواحل جنوبی جزیره هنگام، درست در داخل آب‏های ایران پراکنده شده بودند. این محل درست در زیر مرکز دالان هوایی بین‏‌المللی بندرعباس دبی (آمبر۵۶) قرار دارد و نشان می‌‏داد که هواپیما درست در مسیر پیش‏‌بینی شده در حال پرواز بوده است.

۴ سال بعد اما روزنامه نیویورک تایمز آمریکا، در گزارشی که حاوی چندین نکته تازه بود، نوشت که ناو وینسنس در آب‏های فلات قاره ایران بوده است نه در آب‏های بین‏‌المللی و پنتاگون در آن زمان بر این حقیقت سرپوش گذاشته شده است. ضمن آن که هواپیمای مسافربری ایرباس از نظر حجم، شکل، اندازه و توانایی پرواز کاملاً با هواپیمای اف- ۱۴ متفاوت است.

حمله ناجوانمردانه ناو آمریکایی در نهایت در میان رخوت و سستی عمدی مجامع بین‌المللی و سیاسی‌کاری برخی مسئولین وقت در عدم پیگیری مطالبات مردم ایران بدون عذرخواهی دولت ایالات متحده و فقط با پرداخت مبلغ ناچیزی به عنوان غرامت به بازماندگان مسافران پایان یافت اما پستی و زبونی دولتمردان آمریکایی و مظلومیت سرنشینان آن هواپیمایی مسافربری هیچ گاه از دل حق طلبان عالم پاک نشد.

۳۱ سال بعد

ساعت ٤ و ٥ دقیقه بامداد پنج شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک «آمریکا پس از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

انتشار اخبار هدف قرار گرفتن این پهپاد که گفته می شود توسط آتش سامانه پدافند موشکی «سوم خرداد» نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد هدف قرار گرفته و ساقط شده است، خیلی زود به تیتر نخست رسانه‌های جهان تبدیل شد تا این خبر بر اصطکاک بین ایران و آمریکا در منطقه بیافزاید و دمای منطقه خلیج فارس و دریای عمان را در واپسین روزهای خردادماه بالاتر ببرد.

طی روزها و دقایقی که از این ماجرا می‌گذرد بسیاری از جمله مقامات رسمی ایرانی و آمریکایی در قبال این واقعه موضع‌گیری کردند و حتی ترامپ در توئیتی خبر از حمله قریب الوقوع به ایران داد؛ حمله‌ای که به ادعای ترامپ دقایقی قبل از وقوع از آن منصرف شده و دستور لغو آن را صادر کرده است.

اما فارغ از هیاهو و ادعای رئیس جمهور آمریکا پیرامون این اتفاق، اذعان همگان بر اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی بود.

ساعاتی بعد از مخابره شدن خبر هدف قرار گرفتن یکی از پیشرفته ترین هواپیماهای بدون سرنشین جهان - که در حال جاسوسی در حریم سرزمینی کشورمان توسط سامانه موشکی «سوم خرداد» ساقط شد -از سوی  مقام‌ها، تحلیلگران و کاربران شبکه‌های اجتماعی با رویکردهای مختلفی پیگیری شد.

نقطه مشترک اغلب این تحلیل‌ها - که از سوی ناظران خارجی درباره این رویارویی مطرح شد - تأکید بر توانمندی دفاعی ایران در حفاظت از مرزهای سرزمینی در برابر تجاوز دشمن و در مقابل، اذعان بر ناتوانی دولت آمریکا و سیاست «فشار حداکثری» آنها در قبال ایران بود.

ایران در اوج اقتدار و عزت

پهپاد ۱۲۳ میلیون دلاری رادار گریز آمریکایی در حالی با موشک نهایتا ۲ هزار و ۵۰۰ دلاری ایرانی هدف قرار گرفت که تاکنون در هیچ ماموریتی شکست نخورده بود اما ویژگی‌هایی که تاکنون این پرنده را در مأموریت‌های متعددش حفظ کرده بود نتوانست در برابر موشک ایرانی کاری از پیش ببرد و در برابر آن سر تعظیم فرود آورد.

در این رابطه خبرنگار CNN  نوشت: "پیام ایران به آمریکا این بود که آنها می توانند پیشرفته‌ترین تجهیزات آمریکا را هم نابود کنند؛ کافی است آنها احساس کنند که تهدید می شوند و آن لحظه‌ای است که در این کار تعلل نخواهند کرد."

همچنین در یکی از اولین واکنش‌ها به این خبر، «کارل بیلد» نخست وزیر سابق سوئد گفت: «تصور ترامپ این بود که می‌تواند با تبلیغات رسانه‌ای، فرستادن نیروهای نظامی به منطقه، سیاست فشار حداکثری علیه ایران را عملی و آنها را برای آمدن به پای میز مذاکره وادار کند اما نتیجه نه فقط ضعف ایران نبود بلکه این فشار باعث شد ایرانی ها گوشه دیگری از توانایی حیرت‌ انگیزشان را نمایان سازند."

همگرایی ایرانی ها در فضا مجازی

نکته جالب توجه در این بین همراهی بی سابقه و بی نظیر کاربران ایرانی در فضای مجازی در حمایت از این اقدام نیروی هوافضای سپاه پاسداران در حفاظت از مرزهای کشورمان بود. در واقع جز عده ای معدود کاربران ایرانی بر این مسئله مهم - که از سوی محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در واکنش به هدف قرار گرفتن پهپاد آمریکایی عنوان شد- تأکید می‌کردند که «دیپلماسی را با دیپلماسی، احترام را با احترام و جنگ را با دفاع جانانه» باید پاسخ داد.

در این میان اما برخی فعالان مدنی ساکن آمریکا از جمله «گرت پوتر» نیز با انتشار مطالبی که یادآور هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری ایرانی توسط ناو آمریکایی وینسنس بود، هدف قرار گرفتن پهپاد آمریکایی را در مکان مشابه یادآور آن حادثه تلخ و پاسخی درخور به آن اقدام آمریکا عنوان کردند.

کاربران ایرانی نیز در اظهارنظرهایی مشابه ساقط کردن پهپاد آمریکایی را "پاسخی هر چند کوچک به جنایت ناو آمریکایی وینسنس علیه هواپیمای مسافربری حامل ۲۹۰ مسافر در تیرماه سال ۱۳۶۷" دانستند.

یکی از کاربران در این رابطه نوشت: «تیرماه ۳۱ سال پیش، در همین خلیج فارس خودمان، هواپیمای مسافری با ۲۹۰ مسافر را زدند و ما دست‌بسته‌ بودیم! امروز پیشرفته‌ترین پرنده رادارگریزشان را زدیم تا بدانند بازی عوض شده است».

کاربر دیگری با یادآوری اینکه پدرش یکی از سرنشینان به شهادت رسیده در حمله ناو وینسنس بوده از کسانی که پهپاد آمریکایی را درست در همان منطقه نابود کردند، تشکر کرد.

پاسخی به رُندتَرین شماره تلفن آمریکا به ایران

درواقع همانطور که حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان در پاسخ به اقدام مزورانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در رابطه با در اختیار گذاشتن شماره تلفنی برای تماس مقامات ایرانی نزد سفارت سئویس در تهران، گفت:  امروز هم دشمن در پی زور و تزویر است، صبح ناوگانش را می‌فرستد و شب شماره تلفن می‌دهد. البته ما شماره تلفن‌های زیادی از آن‌ها داریم و هر تاریخی که آن‌ها در آن روز جنایتی علیه ملت ایران انجام داده‌اند، شماره تلفن واقعی آنهاست؛ جنایت آمریکایی ها در قبال  پرواز ۶۵۵ باعث نفرت ابدی ملت ایران از سردمداران رژیم آمریکا است؛ نفرتی که بامداد ۳۰ خرداد در قالب  موشکی بر قلب پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک     .نشست«

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.