۳۰۰ هزار تومان؛ هزینه نام‌نویسی دانش‌آموزان در مدرسه دولتی!

 در حالی‌که آیین نامه‌ها و دستورعمل‌های آموزش و پرورش به صراحت از ملزوم نبودن والدین برای پرداخت هرگونه وجهی هنگام نام نویسی در مدارس دولتی حکایت دارد، اما شجاعت برخی مدیران مدارس دولتی در مشهد با الصاق اطلاعیه پرداخت هزینه ثبت‌نام در مدارس، ستودنی است و شایسته است  مدال شجاعت به آنان اهدا شود!

به گزارش خبرنگار ما؛ شاید برخی از شهروندان و رسانه‌ها از دوگانگی رفتاری و مدیریتی آموزش و پرورش جهت نام‌نویسی رایگان که این روزها محلی از اعراب ندارد؛ گلایه داشته و معترض باشند، اما باید گفت مطابق اصل ۳۰ قانون اساسی هیچ دوگانگی در امر ثبت نام مدارس دولتی وجود ندارد و این مهم به صراحت در قانون اساسی اشاره شده است.

در اصل ۳۰ تصریح شده که «دولت موظف به تأمین رایگان وسایل آموزشی و پرورشی مدارس دولتی تا پایان دوره متوسطه است» و شاید به همین دلیل است که مسئولان آموزش و پرورش به صراحت ازدریافت هرگونه وجه در زمان ثبت‌نام در مدارس با عنوان «تخلف» یاد کرده و حتی مدیران متخلف مدارس را تهدید به اخراج و تنبیه انضباطی نموده‌اند. جدای از طنزآمیز بودن گزاره‌های خبری مانند «پرداخت وجه در زمان ثبت‌نام مدارس دولتی اجباری نیست» و یا «دریافت هزینه ثبت‌نام در مدارس دولتی ممنوع است/متخلف معرفی شود» و ده‌ها گزاره پرتکرار دیگر، اما حالا باید مدیران آموزش و پرورش خراسان رضوی پاسخگو باشند که چرا مدیران یک مدرسه دولتی آن‌هم در یکی از مناطق تقریباً نابرخوردار شهری و در تخلف آشکار برای نام نویسی درخواست هزینه حدود ۳۰۰ هزار تومانی دارند و بدون هیچ ترس و واهمه‌ای در قالب اطلاعیه آن را در اتاق‌های ثبت نام مدرسه نصب کرده‌اند. بدیهی آنکه مدیران مدرسه با قاطعیت عذر اولیای دانش آموزشی که با توجه به شرایط بدخیم اقتصادی از عهده پرداخت هزینه ثبت‌نام برنیامده، را خواسته و نام‌نویسی به عمل نمی‌آورند.

 از آنجایی که بیشتر ثبت نام‌ها توسط پدران دانش‌آموزان صورت می‌گیرد؛ مگر باید پدر دانش‌آموز؛ اسناد تحت پوشش کمیته‌امداد و یا بهزیستی و یا فیش حقوق کارمندی و کارگری ناچیز خود را نشان دهد و آبروی خود را حراج نماید و ناله سر دهد که ایهاالناس! چرا باید برای هزینه ثبت‌نام یک مدرسه دولتی به اجبار ۳۰۰ هزار تومان بپردازد!؟ و تأکید می شود این هزینه غیر از هزینه کتاب و لباس فرم دانش آموزی است که با احتساب آن این هزینه به حدود ۶۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد و علاوه بر آن؛ این سوای از هزینه‌هایی است که طبق معمول! در طول سال و به بهانه‌های مختلف از اولیا دریافت می‌شود.

با واکاوی این اطلاعیه که یکی از ده‌ها نمونه اطلاعیه(نحوه اطلاع رسانی متفاوت است) نام‌نویسی در مدارس دولتی در این ایام است، این پرسش مطرح می‌شود که اصولاً دیگر هزینه جانبی برای یک مدرسه دولتی باقی می‌ماند که قرار باشد تحت عنوان سرانه آموزش و پرورش از بودجه بیت‌المال دریافت نماید؟ و سرانه آموزش و پرورش مدارس دولتی استان کجا هزینه می‌شود؟

 پرداخت هزینه ثبت‌نام در این مدرسه دولتی واقع در منطقه الهیه مشهد را مطابق عکس بر اساس واحد ۱۰۰۰ تومان مرور می‌کنیم!. بیمه؛ ۱۵ هزار تومان، سنجش؛ ۲۰، تکثیر اوراق امتحانی و تعمیر دستگاه؛ ۱۰۰ و یا سه بسته کاغذ آن‌هم از نوع copymax!، تهیه ملزومات شامل چسب نواری ۲ عدد، ماژیک ۲ عدد، چسب مایع، سوزن منگنه و یا پرداخت ۳۰، پوشه ثبت نام؛ ۱۰، قبوض؛ ۱۵، اسکن عکس؛ ۱۰، استفاده از سالن سرپوشیده در سال!؛ ۳۰ و استفاده از آزمایشگاه و دیتا؛ ۵۰ هزار تومان! جمعاً ۲۹۶ هزار تومان و همان‌گونه که خاطرنشان شد این سوای از هزینه کتاب و لباس فرم دانش‌آموزی است که خود ماجراهای دیگری دارد. مطابق با این فهرست فقط کم مانده هزینه صبحانه و ناهار و رفت و آمد کادر آموزشی مدرسه و هزینه نظافت که آن‌هم با سرشکن شدن میان حدود ۷۰۰ دانش آموز(دوشیفت) رقم چندانی نمی‌شود، می‌توانست در این فهرست گنجانده شود.

رنج آور آنکه اگر والدینی قرار باشد برای ثبت نام بیش از یک فرزند در مدارس دولتی اقدام نمایند  که- تنها با این قید بسنده می‌نماییم: واویلا...! در انتها باید گفت حالا مطالبه افکار عمومی از آموزش و پرورش خراسان رضوی با این حجم تخلفات عدیده این است که برای یک بار هم که شده، آمار و ارقام برخورد با مدیران مدارس دولتی متخلف را در موسم ثبت نام به صورت مستند رسانه‌ای نمایید.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.