یاسوج- جاده یاسوج- چرام ازجمله محورهای پرحادثه و خبرساز در استان کهکیلویه و بویر احمد است که با وقوع حوادث متعدد اما اقدام عاجلی برای حل مشکلات آن نشده است.

جاده‌های کهگیلویه و بویر احمد محروم از ایمنی

قدس آنلاین-گروه استان ها: بازدید استاندار کهگیلویه و بویراحمد در آخرین روز از هفته گذشته از جاده یاسوج - چرام علاوه بر اینکه نقطه امیدواری در دل اصحاب رسانه کاشت اما یادآور خاطرات تلخی در این محور بود.

سید محمد تقوی با حضور در محل وقوع حادثه تصادف در منطقه «آب حیات» که منجر به کشته شدن هشت نفر از اعضای یک خانواده شد، حوادث جاده‌ای را تأسف‌بار خواند و بر ضرورت تعریض این محور تأکید کرد اما باید دید آیا دستور استاندار مبنی بر ایمن‌سازی این محور کارساز است؟

جاده یاسوج- چرام ازجمله محورهای پرحادثه و خبرساز در استان کهکیلویه و بویر احمد است که با وقوع حوادث متعدد اما اقدام عاجلی برای حل مشکلات آن نشده است.

محور ۱۴۸کیلومتری یاسوج- چرام با تعریف راه روستایی اما گذرگاه مسافران استان کهگیلویه و بویراحمد و برخی از شهرهای استان خوزستان  است که این بار ترافیکی موجب سوانح دل‌خراش شده استکم‌عرض بودن جاده، پیچ‌های مرکب و تند، شیب زیاد و از همه مهم‌تر نبود ملزومات ایمنی ازجمله سپرهای حفاظتی در کنار جاده و پرتگاه‌ها موجب شده تا این محور ۲۳ درصد تلفات رانندگی را به خود اختصاص دهد.

حادثه دل‌خراش واژگونی یک خودرو در جاده چرام- یاسوج، در خردادماه امسال و در منطقه معروف به پیچ‌های «آب حیات» که باعث جان باختن ۸ نفر از اعضای یک خانواده شد از حوادث غیرمترقبه‌ای بود که باعث اعلام عزای عمومی در این شهرستان از طرف امام‌جمعه شد.

در همین حال نماینده مردم کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی در مراسم ختم این خانواده اعلام کرد که این موضوع را در صحن علنی مجلس پیگیری خواهد  کرد و از وزیر راه درخواست خواهد کرد تا هر چه سریع‌تر نسبت به تعریض و ایمن‌سازی این جاده اقدامی عاجل شود.

هرچند که عدل هاشمی به وعده خود وفا کرد و هفته گذشته در صحن مجلس تذکر خود را عنوان کرد اما واقعیت این است که هنوز اتفاق خاصی در این رابطه به وقوع نپیوسته است.

وضعیت غیر ایمن جاده

در همین رابطه رئیس پلیس‌راه استان کهگیلویه و بویراحمد بابیان اینکه محور ۱۴۸کیلومتری یاسوج- چرام با تعریف راه روستایی است اظهار کرد: بااین‌حال در حال حاضر چندین شهر و شهرستان استان کهگیلویه و بویراحمد و برخی از شهرهای استان خوزستان به علت مسافت کمتر از این مسیر استفاده می‌کنند که این بار ترافیکی خود بسترساز بسیاری از اتفاقات ناگوار و سوانح دل‌خراش است.

سرهنگ بهنام ویسی پور بابیان اینکه وجود نقاط طبیعی و تفریحی، آب‌وهوا و اقلیم مناسب و وجود دو امامزاده علی و حمزه(ع) موجب افزایش بار ترافیکی این محور شده است افزود:  ۲۳ درصد تلفات انسانی تصادفات رانندگی استان از ابتدای سال جاری تاکنون مربوط به محور یاسوج- چرام است.

وی ادامه داد: کم‌عرض بودن، پیچ‌های مرکب و تند، شیب زیاد، نقاط حادثه‌خیز متعدد و نبود علائم هشداردهنده از مهم‌ترین مشکلات محور یاسوج- چرام است که نیاز به اصلاح و تعریض دارد.

وی اظهار می‌کند: به دلیل کوهستانی بودن منطقه باید اقدامات بیشتری در محور یاسوج-چرام در راستای ایمن‌سازی انجام شود.

مسئولیت جاده با کیست؟

افزایش سوانح رانندگی و هم‌چنین قربانیان حوادث جاده‌ای در استان کهگیلویه و بویر احمد موجب شد تا نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی این سؤال را مطرح کند که مسئولیت ایمن‌سازی راه‌های ارتباطی که نقش ملی را ایفا می‌کنند با چه شخصی است؟

غلام محمد زارعی  تعداد قربانیان حوادث جاده‌ای در این استان را ۶۰ نفر اعلام کرد و تصریح کرد: خردادماه امسال شاهد جان باختن یک خانواده هشت نفره بودیم و  در آخرین تصادفی که نیز به وقوع پیوست سه دانشجوی نخبه دانشگاه یاسوج متأسفانه جان به جان‌آفرین سپردند.

وی با طرح این سؤال که دراین‌بین چه کسی باید جوابگو باشد و مشکلات را با چه شخصی می‌بایست مطرح کنیم یادآور شد: معلوم نیست این جاده‌های که نقش ملی دارند چرا در چنین وضعیتی هستند و هرروز شاهد این تصادفات هستیم؟

وی بابیان اینکه متأسفانه وضعیت تصادفات در جاده‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به یک کابوس وحشتناک برای مردم و مسئولان تبدیل‌شده  است   ادامه داد: هرروز شاهد تصادفی خون‌بار در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل قرار گرفتن در کریدور  شمال به جنوب هستیم.

تردد سنگین

وی با اشاره به آمار تردد خودروها عنوان کرد: در مسیر یاسوج - اصفهان ۶ میلیون  و بر اساس ناوگان شماری سال جاری  در مسیر یاسوج شیراز ۲ و نیم میلیون خودرو و در مسیر بابامیدان - گچساران ۵ میلیون خودرو تردد کرده  است.

وی اضافه کرد:  این تردد سنگین و وضعیت نابسامان جاده‌ها ازنظر عرض جاده‌ها و نقاط حادثه‌خیز متأسفانه از اول سال جاری تاکنون ۳۲۱۵ نفر به دلیل تصادفات یا مصدوم شدید شدند یا جان خود را ازدست‌داده‌اند.

غلام محمد زارعی  ضمن درخواست از  رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی در خصوص رسیدگی به این وضعیت ابراز داشت: نگاه جدی و مسئولانه به وضعیت راه‌های این استان می تواند جلوی این حوادث خونبار را بگیرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.