۲ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵
کد خبر: 660801

یادداشت /

ترامپ؛ آغازی بر افول سیاسی آمریکا

مرتضی مکی، کارشناس مسائل آمریکا

 تزلزل حاکم بر کلیت ساختار دولت آمریکای تحت رهبری ترامپ این روزها بشدت بر وزارت دفاع این کشــور نیز سایه افکنده؛ به‌گونه‌ای که ساختمان پنج ضلعی پنتاگون در طول دو ســال و نیم گذشته شاهد رفت و آمد سه سرپرست و وزیر دفاع بوده است.

ترامپ؛ آغازی بر افول سیاسی آمریکا

 در تازه ترین تغییر روز گذشته رئیس جمهور آمریکا مارک اسپر را به عنوان وزیر دفاع جدید این کشور معرفی کرد. وی جانشین پاتریک شاناهانی شد که توانسته بود تنها ۶ ماه به عنوان سرپرست، مهمترین نهاد نظامی آمریکا را مدیریت کنــد.

محرومیت ۶ ماهه دولت آمریکا از وزیر دفاع در حالی تضعیف پنتاگون را به همراه داشــته که هم اکنون ایالات متحده در دو جبهه افغانستان و ســوریه به‌طور مستقیم درگیر جنگ بوده و تنش میان این کشور با ایران، کره شمالی و حتی چین و روسیه به اوج خود رسیده است.

 بی‌ثباتی دولت آمریکا در سیاست گذاری داخلی که همزمان با ورود دونالد ترامپ به رأس هرم قدرت در کاخ سفید نمایان شد، در دو سال و نیم گذشته نیز تداوم داشته و به معضلی بزرگ تبدیل شده است؛ بهطوری که در این مدت و بر خلاف اسلاف رئیس جمهور، حدود ۴۰ تن از مســئولان دولت از مقام خود کناره‌گیری کرده‌اند.

 این پروسه عقلانیت زدایی سبب شده است افرادی مانند رکس تیلرسون وزیرخارجه سابق و یا هربرت مک مستر مشاور امنیتی پیشین کاخ سفید که از کمی استقلال رأی و دوراندیشی برخوردار بودند، نتوانند با رئیس جمهور کار کرده و جای خود را به مایک پمپئو با اندیشه‌های افراط گرایانه و جان بولتون جنگ طلب که در عرصه سیاست خارجی آمریکا از وی به عنوان «بمب» تعبیر میشود، بدهند.

 این روند از آغاز افول سیاسی در آمریکا حکایت دارد؛ به این معنی که در دولت ترامپ وفاداری به شخص رئیس جمهور جای شایسته سالاری را گرفته.

از سوی دیگر وقتی فردی که در منصبی قرار گرفته به علت رویه تند و شخصی ترامپ نمی‌تواند با او کار کند براحتی از منصبش کنار گذاشته می شــود، بدون آنکه کسی بتواند در این مورد کاری بکند.

 افول سیاسی که با آمدن ترامپ نمایان شده است، این روزها نیز جولان می‌دهد و به نظر می رســد از ســنا و کنگره به عنوان عوامل تعدیل قدرت رئیس جمهور هم کاری برنمی‌آید؛ چرا که گوش ترامپ به نصایح آنها هم بدهکار نیست.

/انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.