سرهنگ جواد جهانشیری از شناسایی و دستگیری زوج جوانی خبر داد که در سایت «دیوار» بیش از ۶۰ فقره کلاهبرداری کرده بودند.

کلاهبرداری پشت دیوار مجازی

سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی در تشریح ماجرا گفت: فردی با در دست داشتن شکوائیه ارجاع شده از سوی دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم رایانه‌ای مرکز استان به پایگاه دوم پلیس فتا خراسان رضوی مراجعه نمود و درخواست رسیدگی به شکایت خود مبنی بر کلاهبرداری در سایت دیوار را داشت.

سرهنگ جهانشیری ادامه داد: بررسی مستندات شکایت به یکی از تیم‌های کارشناسی پلیس فتا واگذار شد. در تحقیقات اولیه مأموران مشخص شد شاکی برای خرید یک دستگاه تلویزیون دست دوم به سایت «دیوار» مراجعه و حین جست‌وجوی صفحات مجازی چشمش به یک آگهی می‌افتد که کالای مدنظر شاکی را با اختلاف زیاد و زیر قیمت منطقی بازار به فروش گذاشته بود. خریدار برای آنکه تلویزیون را به تصور خود از دست ندهد، مبلغ ۱۰ میلیون ریال را تحت عنوان بیعانه به حساب آگهی دهنده و بدون مشاهده کالا واریز کرده و در ادامه برای تحویل کالا اقدام می‌کند که با گوشی خاموش آگهی دهنده روبه‌رو می‌شود.

 زن و شوهری که کارشان انتشار آگهی دروغین بود

سرهنگ جهانشیری تصریح کرد: با توجه به اظهارات مالباخته کارشناسان اقدامات فنی و تخصصی خود را آغاز کردند و پس از بررسی‌های لازم متهم را در یکی از مناطق مشهد ردزنی و به همراه همدستش پس از هماهنگی قضایی دستگیر و برای ادامه پیگیری پرونده به پلیس فتا استان منتقل نمودند.

متهم که مردی ۴۲ ساله بود ابتدا سعی در کتمان جرم واقع شده و ارتباطش با موضوع شکایت داشت، اما وقتی در مقابل شواهد فنی و ادله دیجیتالی قرار گرفت لب به سخن گشود و درباره بزه ارتکابی خود گفت: به دلیل بدهکاری و با انگیزه کسب منفعت مالی به همراه همسرم نسبت به انتشار آگهی دروغین مبنی بر فروش کالا و اثاثیه منزل در سایت «دیوار» زیر قیمت بازار اقدام کرده و بدین طریق از افراد قربانی بیعانه دریافت و پس از آن با حذف آگهی و قطع ارتباط، راه تماس مالباخته را مسدود می‌کردم. در ادامه باز با همان شیوه آگهی دیگری منتشر و اقدام مجرمانه خود را تکرار می‌کردم.

سرهنگ جهانشیری تصریح کرد: با توجه به استعلام‌های صورت گرفته و تحقیقات انجام شده در فضای سایبری مشخص شد شاکی در سه ماه از ۶۰ نفر مبلغی بین پنج تا ۶۰ میلیون ریال به همین شیوه دریافت کرده است.

از همین رو پرونده پس از تکمیل مراحل انتظامی به همراه مستندات و نیز زن و شوهر کلاهبردار برای کسب تکلیف نهایی به دادسرا اعزام شدند.

رئیس پلیس فتا استان در پایان توصیه کرد: در حال حاضر مسئولیت خرید از سایت‌های واسطه‌گر اینترنتی نظیر دیوار و شیپور و... برعهده مشتری و فروشنده است، بنابراین با تکیه بر توصیه‌های پلیس هرگز وجهی را پیش از رؤیت کامل کالا یا خدمات و احراز اصالت آن برای فروشنده واریز نکنند. فروشندگان محترم نیز مراقب باشند وجهی که به حساب آن‌ها واریز می‌شود، پولشویی نبوده و منع قانونی نداشته باشد؛ بنابراین فروشندگان هم نسبت به احراز هویت خریدار و وجهی که می‌پردازد با چشم باز عمل کرده تا گرفتار مشکلات بعدی نشوند.

شایان ذکر است سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir آماده پاسخگویی به مشکلات شهروندان و درج هرگونه اعلام نظری از سوی این عزیزان است. همچنین شهروندان محترم می‌توانند از آخرین اخبار و رویدادهای سایبری در همین سایت، بخش اخبار و حوادث سایبری مطلع گردند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.