رئیس اتحادیه محصولات فرهنگی مشهد گفت: متاسفانه صنف ما جزو صنوفی است که اعضای ما از ارزانی محصولات متضرر می‌شوند چون رقابت ناسالم در این حوزه خیلی زیاد است

صنف محصولات فرهنگی از ارزانی محصولات متضرر می‌شوند

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: نحوه توزیع فیلم و ماهیت آثار سینمایی که در سطح جامعه منتشر می‌شوند، همواره در کشور ما مسئله ساز بوده است. قاچاق فیلم‌های غیرمجاز و خارجی، فروش غیرقانونی فیلم‌های در حال اکران و... از جمله این مسائل بوده است. به تازگی هم مسئله جدیدی به نام فروش فیلم‌ها در سوپرمارکت‌ها پیش آمده است. این روند اگرچه بیشتر با انتقادات اقتصادی مواجه شده است، اما با کمی تأمل، می‌توان به آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی آن نیز پی برد. مرتضی اسکافی رئیس اتحادیه محصولات فرهنگی مشهد درخصوص وضعیت این روزهای بازار محصولات فرهنگی گفت: اتحادیه محصولات فرهنگی مشهد به عنوان اولین اتحادیه محصولات فرهنگی کشور در سال ۸۲ تاسیس شد. که از همان زمان هم چهار رسته زیر نظر صنف محصولات فرهنگی مشغول به کار هستند که از آن‌ها می‌توان به فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی، مراکز بازی‌های رایانه‌ای که ۴۲۷ عضو دارد، مراکز بازی‌های غیر رایانه‌ای که شامل شهر بازی‌های کوچک نام برد.

وی افزود: در ایام تابستان که در واقع زمان کاری و شلوغی برای بازیهای رایانه‌ای و استفاده از محصولات فرهنگی است و ازآن جایی که متاسفانه در این زمان مراکز بازی‌های رایانه‌ای رشد قارچ گونه‌ای هم دارند سعی شده که به کمک بازرس های افتخاری که در مناطق مختلف شهرداری‌ها وجوددارند این‌ مراکز غیر قانونی را رصد می‌کنیم و با وجود هفته‌ای دو روز هم گشت مشترکی هم که با اداره اماکن داریم این مراکز تحت نظارت و ارزیابی ما هستند. که اگر واحد صنفی متخلفی باشد همانجا بررسی و به افراد ذی ربط تذکرداده می شود که در صورتی که پروانه کسب ندارند اقدام کنند که در غیر این صورت به تخلفات آنها رسیدگی می شود. اقدام دیگری که در این نظارت ها انجام می شود بازرسی کیس‌ها و رایانه های این مراکز است که در صورت بروز هر گونه تخلفی با این افراد برخورد قانونی و قضایی میشود. که متاسفانه در راستای این سرکشی ها از ابتدای امسال حدود ۲۷۵ مورد شناسایی واحد غیر مجاز داشتیم که در جهت اجرای قانون به واحد اجرائیات اماکن معرفی شدند و حتی متاسفانه بخشی از آن ها پلمپ شده‌اند.

اسکافی ادامه داد:ما در حوزه محتوایی مراکز بازی‌های رایانه‌ای دو مرکز نظارتی داریم که یکی اداره ارشاد و دیگری اداره اماکن عمومی است. ملاک ما برای بازی‌هایی که در این مراکزوجود دارد محصولاتی است که از سمت اداره ارشاد مجوز دریافت کرده‌اند که در بازی‌های رایانه‌ای بحث رده سنی هم مطرح است ومن از این جا از خانواده‌ها می‌خواهم که نظارت کافی را در این خصوص جهت استفاده فرزندانشان داشته باشند چون متاسفانه این رده بندی‌ها در جهت عرضه در کشور ما رعایت نمی‌شود و طبیعتا این نظارت باید از سمت خانواده‌ها بیشتر اعمال شود. البته در این مدتی که بنیاد بازی‌های رایانه‌ای ایجاد شده است خیلی از این نظارت‌ها انجام می‌شود.

رئیس اتحادیه محصولات فرهنگی مشهد گفت: متاسفانه صنف ما جزو صنوفی است که اعضایش در طول سال از ارزانی محصولات متضرر می‌شوند چون رقابت ناسالم در این حوزه خیلی زیاد است ودر این یکی دو سال اخیر اعضای ما بیش از پیش درگیر ارزان فروشی شده‌اند.

اسکافی در خصوص وضعیت استاندار سازی وسایل بازی و تفریحی توضیح داد: مسئولین و گردانندگان این مراکز بجز احراز صلاحیت انتظامی و اصنافی اخذ استانداردهای لازم برای دستگاه‌های بازی را هم باید داشته باشند که این قضیه از اهمیت بالایی برای ما برخوردار است و مدتی هم هست که این مراکز بازی بجز این مسائل باید حتما حضور یک پزشک یا پزشک یار رو هم در محل داشته باشند که در صورت بروز هر گونه مشکل پیگیری و پیشگری داشته باشند.

وی در خصوص افزایش قیمت این مراکز در سال جدید گفت: از سال گذشته تمام مراکز زیر مجموعه ما هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته‌اند و کماکان با نرخ مصوب سال ۹۷ ارائه خدمات دارند.

اسکافی در خصوص توزیع سریال های ماهواره ای در مراکز عرضه محصولات فرهنگی گفت: در این سالهای اخیر با توجه به اینکه فضای مجازی خیلی اسان در دسترس مردم قرار گرفته است عرضه سریالهای ماهواره ای را در مراکز عرضه محصولات فرهنگی نداریم. چون استفاده از این محصولات نسبت به گذشته خیلی آسان تر شده است.

وی در خصوص توزیع فیلمها و سریالها در سوپر مارکت ها افزود: در سال ۸۸ اتحادیه محصولات فرهنگی مشهد به عنوان کسی که مدعی بود که نباید این محصولات فرهنگی در سوپر مارکت ها توزیع شود مقاومت کردیم که در نهایت بخشنامه ای از سوی وزیر وقت ارشاد مبنی بر این که سوپر مارکت ها هم به خاطر دسترسی آسان مردم به محصولات فرهنگی صادر شد که ما به این بخشنامه هم اعتراض کردیم و در نهایت دیوان عدالت اداری هم حق را به اداره ارشاد داد که سوپر مارکت ها می توانند عرضه محصولات فرهنگی را در کنار دیگر محصولاتشان داشته باشند که متاسفانه همین حکم دست و پای ما را در جهت جلوگیری از ضرر همکارانمان بست و ما الان چند سالی است که درگیر این قضیه هستیم تا اینکه در سال ۹۵ با تعاملی که با اتحادیه خار و بار و اتاق اصناف داشتیم که سوپر مارکت ها می توانند محصولات ایرانی و فیلمهای داخلی را ارائه کنند که این قضیه تا حدودی رصد می شود ولی متاسفانه به علت اینکه تعداد خارو بار فروشی ها و سوپر مارکت ها خیلی زیاد است و متاسفانه اینها در کنار محصولات ایرانی انیمیشن و محصولات خارجی را هم دارند این قضیه خیلی رضایت بخش نیست ولی به هر شکل تا حدودی از این نظرات ها رضای هستیم.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.