کارگردان مستند «شهسوار» گفت: در این مستند هم دلایلی برای قتل تختی مطرح می‌شود و هم دلایلی برای خودکشی او و قضاوت نهایی بر عهده خود تماشاگر است.

قضاوت نهایی در مستند «غلامرضا تختی» با مخاطب است

به گزارش قدس آنلاین علی شاه محمدی در جلسه نقد و بررسی مستند «شهسوار» که در پردیس سینمایی هویزه برگزار شد، با بیان اینکه این اثر در طبقه‌بندی فیلم‌ها در شاخه مستند ـ نمایشی قرار می‌گیرد، ادامه داد: این مستند در طول ۸ سال ساخته شد، تصویربرداری بخش زیادی از گفتگوهای آن با دوستان و کشتی گیران هم دوره تختی در طول ۶ سال به انجامید.

علی شاه‌محمدی گفت: تفاوت این مستند که روایتی از زندگی جهان پهلوان تختی است، با دیگر فیلم‌هایی با همین موضوع این است که یک پژوهش پنج ساله از فیلم‌نامه‌ی‌ی این مستند، حمایت می‌کند.

این مستندساز ادامه داد: در حال حاضر برخی از دوستان تختی که در این فیلم صحبت کردند، در قید حیات نیستند. در پی جست‌وجوهای فراوانم فیلم‌های آرشیوی را پیدا کردم که در فیلم‌های دیگر دیده نشده است.

شاه‌محمدی افزود: حتی زمانی هم که خارج از کشور تحصیل می‌کردم به واسطه درس خواندنم به منابع آرشیوی از المپیک‌های ۱۹۵۲ هلسینکی، ۱۹۵۶ ملبورن و۱۹۶۴ توکیو دسترسی داشتم که در هیچ‌جا دیده نشده و من در مستند «شهسوار» از آن‌ها استفاده کردم.

کارگردان مستند «شهسوار» بیان کرد: سوال اصلی این مستند بر این محور است که تختی خودکشی کرد یا کشته شد؟، همچنین هدف ما این بود که تمم ابعاد زندگی تختی از جمله تصمیماتی که به گفته کشتی گیران پیشکسوت و دوستان تختی اشتباه بود و زندگی ورزشی و سیاسی وی را به تصویر بکشیم.

شاه محمدی بودجه ساخت این مستند را ۲۰۰ میلیون تومان دانست و اضافه کرد: مهم ترین چالش من برای ساخت این مستند دو نکته بود، یا بازیگری انتخب کنم که کشتی را آموزش ببیند یا کشتی گیری که از نظر استیل به تختی نزدیک باشد و بتواند در برخی بخش های مستند نقش تختی را بازی کند که به مجید خدایی برای بازی در این نقش رسیدیم.

وی با اشاره به جدول پراکران گروه هنر و تجربه، افزود: دوست داشتم از حضور پرویز پرستویی در این مستند برای روایت داستان زندگی تختی بیشتر بهره ببرم، زیرا او هنرمند پیشکسوتی که است صدای گرم و خوبی برای تماشاگر دارد، همچنین، تختی را در بخشی از زندگی خود دورادور دیده و او را می شناسد، اما برای اینکه این مستند بتواند علاوه بر جذب تماشاگر، ابعاد مختلف زندگی تختی را به مردم نشان دهد، تصمیم گرفتیم بخشی از این اثر توسط بیان خاطرات از طریق دوستان و کشتی گیران هم دوره تختی بیان شود و بخشب نیز از طریق بازسازی زندگی وی به صورت نمایشی روایت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.