نگارخانه‌ها یکی ازمهم‌ترین مراکز مرتبط هنری هستند که سلیقه عمومی طبقه متوسط مردم را در بحث هنرهای تجسمی تعیین و تعریف می‌کنند و شاید بتوان گفت، گسترده‌ترین نهاد برای توسعه هنر حرفه‌ای هنرمندان است.

حال نگران کننده نگارخانه‌ها

حرفه‌ای که باید هم کسب درآمد و تجارت را فراهم سازد و هم در کنار آن نهادهای فرهنگی و هنری وظیفه ارتقای کیفی هنر را برعهده داشته باشند. از این رو نگارخانه‌ها، محل تلاقی این دو اصل مهم یعنی هنر و اقتصاد آن هستند. گشت ساده‌ای در وضعیت نگارخانه‌های شهرمان نشان می‌دهد، فاصله زیادی بین وضعیت موجود و معنای واقعی نگارخانه‌داری وجود دارد. به نوعی حکایت از نبود تعادل در دو بحث هنر و درآمد است.

  اقتصاد هنر و نگارخانه‌ها

در این راستا مدیر نگارخانه آذر نور در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: اقتصاد هنر بر کار نگارخانه‌ها بی‌تأثیر نبوده اما آیا هدف یک نگارخانه‌دارفقط درآمدزایی است؟ به چه قیمتی؟

آذرانورحسینی می‌افزاید: وقتی اقتصاد خراب است و مردم دراین وضعیت تمایلی به خرید آثار ندارند یا حتی مجموعه دار هم خرید نمی‌کند چون از فروش آن مطمئن نیست ما هم نمی‌توانیم مردم را برای خرید آثار تشویق کنیم.

وی می‌افزاید: پس اگر بخواهیم عادلانه پیش برویم، برگزاری نمایشگاه‌ها کم می‌شود زیرا راضی به ضرر هنرمند نیستیم و به قول بعضی‌ها جیب ندوخته‌ایم که از هنرمند پول بگیریم و کاری هم نداشته باشیم که هنرمند کار بفروشد یا نفروشد، به همین دلیل همان اول به هنرمند توضیحات لازم را بیان می‌کنیم.

 احاطه دنیای مجازی 

این هنرمند نقاش با گلایه از برگزاری برخی نمایشگاه‌های ضعیف، بیان می‌دارد: برخی از نگارخانه‌دارها مبلغی را بابت یک اثر دریافت می‌کنند و کاری هم ندارند که اثر کپی یا ضعیف است یا نقاش یک یا دو اثربیشتر ندارد یا محصل هستند و سر از نگارخانه و نمایشگاه در می‌آورند ونگارخانه دار هم مبلغی را جمع‌آوری می‌کند و فروشی هم در کار نیست و هر دو طرف هم راضی هستند. می‌ماند مخاطب که کم کم خسته می‌شود و ترجیح می‌دهد برای دیدن آثار خوب از فضاهای مجازی استفاده کند، به همین دلیل مخاطبان نگارخانه‌ها رو به کاهش است.

  اهمیت هنر در زندگی

این مدرس نقاشی با اشاره به این نکته که نگارخانه‌دار باید هم اهل هنر و هم از اقتصاد هنر سررشته داشته باشد تا موفق شود و بدون آگاهی فقط صرف درآمدزایی به این کار نپردازد. اما من با تمام این حرف‌ها خوشبین هستم زیرا خرد جمعی سطح به سمت افزایش آگاهی است و روزی می‌رسد که مردم به اهمیت یک اثر هنری خوب بر روی دیوار پی خواهند برد.

  رزومه و بیمه هنرمندان

مسئول نگارخانه ارغوان نیز می‌گوید: وضعیت اقتصادی به طور قطع روی اقتصاد هنر هم تأثیرگذار است. در سال‌های اخیر گاهی اوقات شاهد برگزاری آثار بی‌کیفیت فقط برای ایجاد رزومه هنری برخی از کسانی که قصد مهاجرت دارند، بودیم و برخی هم برای بحث بیمه هنرمندان باید نمایشگاه برگزار کنند زیرا سه نمایشگاه انفرادی یا ۹ نمایشگاه گروهی باید در رزومه داشته باشند.

زینب امت رضا توضیح می‌دهد: هنرمندان به دلیل هزینه‌های بالای مواد اولیه نقاشی، دچار مشکل هستند و پس از گذر از این موضوع خریدار آثار در نمایشگاه بسیار محدود است زیرا اولویت‌های اقتصادی دیگری به جزخرید آثار هنری دارد؛ بنابراین گاه هنرمندان برای امرار معاششان دچارمشکل می‌شوند و نمی‌توان از آن‌ها متوقع بود و نگارخانه دارها هم از طریق درصد و ورودی نمایشگاه، هزینه‌هایشان را تأمین می‌کنند و این چرخه‌ای است که همه به هم مرتبط اند.

  فرهنگ‌سازی هنر، سرمایه درازمدت

مدیر داخلی نگارخانه آسمان هم درباره وضعیت نگارخانه‌های شهرمان توضیح می‌دهد: در همه جای دنیا اقتصاد هنر رابطه مستقیم با اقتصاد جامعه دارد. درحال حاضرمردم به دلیل بی ثباتی اقتصادی دچار ترس هستند.

حوریه اسکندری در این خصوص نیازبه فرهنگ‌سازی را یادآور می‌شود و اظهار می‌دارد: با فرهنگ‌سازی می‌توان یادآور شد کسی که دارای تمکن مالی است، آثار هنری هم مانند طلا، ارز و فرش‌های نفیس دارای ارزش افزوده و سرمایه‌گذاری بلندمدت محسوب می‌شود.

وی بیشترین آثار برگزاری نمایشگاه‌های شهرمان را نقاشی و عکس اعلام می‌کند و می‌افزاید: بعد از این دو هنر نمایشگاه‌های مینیاتور، خوشنویسی، مجسمه‌سازی، هنرهای روی چوب و... اولویت‌های برگزاری نمایشگاه‌ها هستند.

وی تعداد استاندارد آثار در یک نمایشگاه را براساس ابعاد آثار و فضای نمایشگاه متغیرمی‌داند و درباره معیار پذیرش برای برگزاری آثارهنری می‌گوید: یک گالری‌دار براساس تحصیلات مرتبط و تجربه خودش می‌تواند گزینش برای برگزاری نمایشگاه را داشته باشد و عواملی چون کیفیت آثار در خور نمایشگاه، موضوع، انسجام، کپی نبودن و اصل بودن مهم است و این درحالی است که هر نگارخانه، درجه هنری را برای پذیرش آثار نگارخانه‌اش در نظر می‌گیرد.

اسکندری تأکید می‌کند: ارزیابی با خود نگارخانه‌داراست. اما اگرموازین ارشاد درآثار و حتی پوستر رعایت نشود، نگارخانه‌دارباید پاسخگو باشد و حتی ممکن است توبیخ شود. به هرحال فروش آثاردر وضعیت فعلی نسبت به پنج سال گذشته ۸۰ درصد کاهش یافته است.

  پاسخ یک مسئول

رئیس اداره ارشاد مشهد درگفت‌وگو با خبرنگار ما درباره نخستین کارکرد نگارخانه می‌گوید: نگارخانه‌ها جزئی از زیرساخت های شهر محسوب می‌شوند و در توسعه زیبا شناختی مردم مؤثرند. نگارخانه فضایی است که مردم را در معرض آثار هنری قرار می‌دهد. هرچه مردم در این فضاها قرار بگیرند در روحیه، انگیزه و عملکرد آن‌ها مؤثر است. افرادی که با آثار هنری سروکار داشته باشند یعنی به طور طبیعی رفتارها و عملکردهایشان مثبت است.

محمد جواد استادی می‌افزاید: در حال حاضر مشهد پس از تهران به جهت آماری در رتبه دومین قطب نگارخانه‌های ایران قرار دارد که در مدیریت فعلی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، سه نگارخانه جدید افتتاح شده است. وی دومین کارکرد نگارخانه‌ها را بحث فروش آثار هنری بیان و اعلام می‌کند: فروش آثارهنرهای تجسمی بخشی ازآن تابع وضعیت اقتصادی مردم است و اینکه نگاهشان به اثر فرهنگی و جایگاه آن در سبد مصرف خانوارچگونه تعریف شده است واین ربطی به اکنون ندارد. استادی تأکید می‌کند: به طور کلی در کشورما محصولات هنری بخصوص هنرهای تجسمی جایگاهی دراین سبد ندارند که باید اصلاح شود.

  اداره آموزش در نظام تحصیلی

رئیس اداره ارشاد مشهد یکی از راه‌های احساس نیاز در مردم را، آموزش از کودکی و مدارس می‌داند و اظهار می‌دارد: برای اینکه این مشکل حل شود باید توجه به آثارهنری و نگاه زیبا شناختی مردم را درنظام آموزشی‌مان شروع کنیم تا نیاز به مصرف هنری در بچه‌ها نهادینه شود آن وقت علاقه‌مند به آثار هنری می‌شوند و فرهنگ‌سازی انجام می‌شود. محمد جواد استادی مشکل دیگر را تبلیغات می‌داند و اظهار می‌دارد: در این حوزه نگارخانه‌های ما بشدت دچار مشکل هستند. امروز درعرصه‌هایی مانند سینما وتئاتر ما این استقبال مردمی را به مدد تبلیغ و اطلاع‌رسانی داریم. نگارخانه‌ها در مشهد اکثراً خصوصی و بضاعتشان محدود است زیرا تبلیغ عرصه پرهزینه‌ای است واز این رونیازمند این هستیم که حوزه‌هایی چون مدیریت شهری، رسانه‌ها و صداو سیما کمک کنند چون مرتبط با فرهنگ شهروندی است تا تحولی در حوزه تبلیغات برای اطلاع رسانی نگارخانه‌ها به مردم ایجاد کنیم.

  حراج آثارهنری و جذب سرمایه

وی همچنین از بحث حراج آثار هنری خبرمی‌دهد و می‌گوید: با توجه و تأکید مهم و جدی استاندار وقت، بحث آثارهنری و کسب سرمایه از این راه را در دستور کار داریم و در حال مذاکره و انجام کارهای قانونی آن هستیم. دراین راستا با جذب سرمایه‌دارها، سرمایه‌گذارها و تجمیع آثارهنری، زمینه حراج آثارهنری را درمشهد و در همه شهرستان‌های استان خراسان رضوی داشته باشیم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.