اصفهان-تیر ماه سال گذشته که یک بار دیگر موضوع حقابه کشاورزان شرق و غرب اصفهان منجر به تجمعات فراوان شد محسن مهر علیزاده استاندار سابق اصفهان با حضور در جمع کشاورزان برخوار ادعا کرد: بر روی بسیاری از تپه ها در استان چهارمحال و بختیاری باغ احداث شده و سالانه حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب بصورت غیر قانونی به این باغ ها پمپاژ شود

کشاورزان اصفهان از تخصیص آب گلایه دارند/سیاست یک بام و دو هوای وزارت نیرو

قدس آنلاین-گروه استان ها:  «بُرخوار» یکی از قدیمی ترین مناطق ایران و البته در زمره شهرستان‌های تازه تأسیس استان اصفهان است که در سال ۱۳۸۶ از شهرستان برخوار و میمه که اکنون شاهین شهر و میمه خوانده می شود جدا شد.

گفتنی است با تنش های آبی که در چند سال گذشته برای زاینده رود ایجاد شد بسیاری از مردم این منطقه با مشکل جدی کمبود آب مواجه شدند.

نبود آب شرب و کشاورزی مردم را بر آن داشت تا مدیرعامل شرکت منابع آب کشور برای بازدید از شهرهای شاهین‌شهر، گرگاب، سین، دستگرد، خورزوق، دولت‌آباد، شاپورآباد و حبیب‌آباد بکشانند تا از نزدیک با مشکلات مردم این منطقه اشنا شود تا بلکه برای آن ها کاری انجام دهد.

آب شهرهای یاد شده که از طرح آب اصفهان بزرگ تامین می‌شود بیش از ۷ سال است که کمبود و قطعی های مکرر همراه است .

گفتنی است حوضه زاینده رود از دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشکیل شده که ۹۳ درصد از مساحت و ۹۸ درصد از جمعیت زیر پوشش این حوضه در اصفهان و هفت درصد از مساحت و ۲ درصد از جمعیت زیر پوشش آن در استان چهار محال و بختیاری قرار دارد.

رد پای کشاورزان چهار محال در کم آبی

تیر ماه سال گذشته که یک بار دیگر موضوع حقابه کشاورزان شرق و غرب اصفهان منجر به تجمعات فراوان شد محسن مهر علیزاده استاندار سابق اصفهان با حضور در جمع کشاورزان برخوار ادعا کرد: بر روی بسیاری از تپه ها در استان چهارمحال و بختیاری باغ احداث شده و سالانه حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب بصورت غیر قانونی به این باغ ها پمپاژ شود.

مهرعلیزاده با اشاره به اینکه ۴۰ درصد آب رودخانه در مسیرهای فرعی گُم می شود کمبود آب یک موضوع فرا منطقه ای خواند و گفت: ه جای دعواهای بچگانه برسرانتقال آب بین شرق، غرب وشمال استان اصفهان، باید به دنبال اصلاح الگوی کشت متناسب با کم‌آبی باشیم.
وی بیان کرد: در حالی که با ۶۰ میلیون متر مکعب آب می توان مشکلات کشاورزان را حل کرد اما متاسفانه  ۱۳۰میلیون مترمکعب پساب در استان هدر می رود.

یک بام و دو هوا

این در حالی است که نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی  با انتقاد از سیاست یک بام و دو هوای وزارت نیرو در همین راستا عنوان می کند: درحالی‌که دشت برخوار بدترین وضعیت تأمین آب را در بین دشت‌های کشاورزی این استان دارد، ۲۵ سال است، حق آبه کشاورزان این بخش را نداده‌اند.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی با بیان اینکه سال گذشته حق‌آبه کشاورزان غرب استان اصفهان را دادند اما به کشاورزان برخوار با یک هزار و ۶۰۰ باغات آبی تخصیص نیافت اظهار کرد: امسال هم که وضعیت آب سد زاینده‌رود بهتر شده، به کشاورزان شرق این استان حق‌آبه و حق اشتراک را باهم دادند اما به کشاورزان برخوار کم‌ترین سهم ممکن را ندادند.

وی با اشاره به این موضوع که مدیرعامل آب استان اصفهان ۳ هزار قرارداد پرداخت سهم حق‌آبه با کشاورزان برخوار امضا کرده است افزود: پس چرا سهم آب کشاورزان این دشت را نمی‌دهند؟

دوگانگی در رفتار

وی با  اعتراض به این موضوع که اگر آب هست باید به عدالت تقسیم شود و نباید بین کشاورزان  غرب و شمال اصفهان در تقسیم آب زاینده‌رود فرق گذاشت یادآور شد: وقتی برای تأمین حق‌آبه خود به وزارت نیرو مراجعه می‌کنیم، می‌گویند کلید آب در دست استاندار اصفهان است و وقتی به استانداری مراجعه می‌کنیم، پاسخ می‌دهند که برای تأمین آب به سازمان نظام صنفی مراجعه کنید.

نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: وزارت نیرو هر وقت با نمایندگان استان خوزستان مواجه می‌شود می‌گوید، مشکل آب انتقال حوزه به حوزه تقصیر نمایندگان استان اصفهان است و هر وقت با ما (نمایندگان استان اصفهان) در مجلس گفت‌وگو می‌کند اعلام می‌کند که مشکل کمبود آب تقصیر نمایندگان استان خوزستان است.

وی با تاکید بر اینکه چرا این‌قدر تبعیض و دوگانگی وجود دارد اضافه کرد: بانک کشاورزی در حال ضبط کردن وثیقه‌های بانکی کشاورزان برخواراست و لذا وزیر نیرو چه‌کاری برای رفع مشکل کشاورزان این دشت با ۲۰۰ هزار هکتار اراضی کرده است؟

وی بیان کرد: کشاورزان با صرف میلیون‌ها تومان، شبکه‌های آبیاری نوین در اراضی خود راه‌اندازی کردند، اما به‌جای آب، هوا در لوله‌های کشاورزی جاری می‌بینند و این در حالی است که استاندار اصفهان بابت سال‌ها خلف وعده به کشاورزان دشت برخوار،  تاکنون یک ریال هم به کشاورزان این دشت خسارت پرداخت نکرده است.

نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی به دوگانگی رفتارها در وزارت نیرو گریزی زد و گفت: وزیر نیرو در جلسه‌ای موافقت می‌کند که در بخش اکتشاف آب اقدام کند، از سوی دیگر معاونان وی سنگ‌اندازی می‌کنند تا سرمایه‌گذار منصرف شود.

وی عنوان کرد: وزارت نیرو با عمل نکردن به تعهدات خود در موضوع تأمین آب استان‌اصفهان، معیشت کشاورزان این استان را به بازی گرفته است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.