خراسان شمالی- نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: مردم در مدیریت مصرف آب نقش کلیدی و اثرگذار دارند؛ ازاین‌رو باید فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف، میان مردم نهادینه شود.

مردم در مدیریت مصرف آب نقش کلیدی دارند

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی، آیت الله ابوالقاسم یعقوبی، در نشست مدیریت مصرف آب و آموزه‌های دینی، خواستار مشارکت بیشتر مردم در مدیریت مصرف آب شد اظهار داشت: صرفه‌جویی و مدیریت مصرف در دین مبین اسلام همواره مورد تأکید بوده و در روایات مختلف از تبذیر و اسراف به‌عنوان عملی ناپسند یاد شده است.

وی افزود: مدیریت مصرف و صرفه‌جویی یکی از مصادیق شکر نعمت است؛ ازاین‌رو همه وظیفه دارند حق آب را به‌عنوان مایه حیات رعایت کنند که رعایت حق آب، جلوگیری از آلوده شدن آن و مصرف درست آن است.

امام جمعه بجنورد در ادامه با اشاره به خدمات نظام اسلامی در آب‌رسانی به روستاها و شهرها گفت: مردم باید قدردان این نعمت باشند و شکر نعمت هم به این معنا است که نعمت در مسیر درست خود به کار گرفته شود.

وی با اشاره به بارندگی‌های مناسب امسال گفت: بارندگی‌های مناسب به این معنا نیست که مشکل کم‌آبی حل شده و اکنون نیاز به مدیریت مصرف نیست، بلکه در همه زمان‌ها نیاز است تا مصرف مدیریت شده و صرفه‌جویی اعمال شود.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب و گلایه ایشان از مصرف زیاد انرژی گفت: ایشان یک عیب ملی جامعه ما را پرمصرف بودن عنوان کرده‌اند، به همین دلیل باید تلاش شود تا مدیریت مصرف در میان مردم نهادینه شود.

یعقوبی خاطرنشان کرد: البته دراین‌باره می‌توان قوانینی را وضع کرد تا مصرف کنترل شود؛ اما راهکار اصلی، همراه شدن مردم و همکاری برای مصرف درست است.

امام جمعه بجنورد افزود: تولید، توزیع و مصرف آب سه مرحله مهم برای جاری شدن آب در مدار مصرف است؛ ازاین‌رو انتظار می‌رود شرکت آب و فاضلاب در تولید و توزیع آب برخی موارد اصولی را رعایت کند.

یعقوبی تصریح کرد: در بخش تولید آب، شرکت آب و فاضلاب باید برنامه‌های مناسب برای ذخیره‌سازی این محصول داشته باشد تا در زمان حادثه احتمالی و بحران، مشکل کمبود آب را مدیریت کند.

وی گفت: درزمینهٔ توزیع آب هم شرکت آب و فاضلاب باید در توزیع، عدالت را مدنظر قرار دهد و همه را به یک چشم ببیند؛ زیرا در توزیع عادلانه، بالا شهر و پایین‌شهر نداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.