خراسان شمالی- مدیر کل زندان های خراسان شمالی گفت: در سال گذشته در استان ۹ نفر از زندانیان که محکوم‌به قصاص شده بودند و شاکی خصوصی داشته‌اند با رضایت شاکی از اجرای حکم قصاص آزاد شدند.

 ۹نفر در خراسان شمالی پای چوبه دار بخشیده شدند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، مجتبی محمدی در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه اظهار داشت: کمیسیونی برای عفو در استان تشکیل شده است که رضایت اولیای دم را جلب می‌کنند که این امر تنها در مواردی قتل‌های ناخواسته انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ۳۶ درصد زندانیان سارق هستند، گفت: سرقت و ربودن مال غیر مقام اول جرایم در زندان های این استان است.

وی اظهار داشت: ۲۷درصد جمعیت زندانیان استان را زندانیان مواد مخدر تشکیل می‌دهندکه در رتبه دوم قرار دارد و جرایم علیه اشخاص نیز رتبه سوم را دارد.

محمدی در خصوص تفکیک جنسیتی زندانیان بیان کرد: ۳ درصد زندانیان استان را بانوان تشکیل می‌دهند و اهم جرم مواد مخدر و بدهکاری مالی است.

وی با بیان اینکه خراسان شمالی سومین استان جمعیت کم زندانی در کشور است گفت: در چهل‌سالگی انقلاب اسلامی با عنایات مقام معظم رهبری در جشن پیروزی انقلاب اسلامی در خراسان شمالی هزار ۱۲۵ نفر از زندانیان استان مشمول عفو، تخفیف مجازات قرارگرفته‌اند که ۷۰۰ نفر از زندانیان استان آزاد شدند و کاهش چشمگیری در جمعیت کیفری در زندان‌های استان را شاهد بوده است.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان شمالی با بیان اینکه ۱۰ درصد زندانیان این استان بین ۱۸ تا ۲۵ سال سن دارند، گفت: ۷۰ درصد نیز ۲۶ تا ۴۵ سال سن و ۱۸ و ۶۹ درصد نیز بالای ۴۵ سال سن دارند.

محمدی اظهار داشت: ۹.۴ درصد جمعیت زندانی این استان هم اکنون بی سواد هستند، ۶۸ درصد زندانیان نیز تحصیلات ابتدایی تا دبیرستان و ۱۰ درصد مدرک دیپلم، ۵.۸ درصد نیز بالاتر از دیپلم هستند.

مدیرکل زندان‌های خراسان شمالی در خصوص وام‌های اشتغال‌زایی به زندانیان اظهارداشت: در سال گذشته ۷۰ نفر از زندانیان آزادشده از تسهیلات وام‌های اشتغال‌زایی استفاده کرده‌اند که تسهیلات اعطاشده به زندانیان مبلغی بالغ‌بر یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون اعتبار است.

وی بر کمک و حمایت دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها و خانواده‌ها برای ایجاد اشتغال مددجویان زندانی تاکید کرد و افزود: این افراد پس از آزادی نیاز به کمک و حماتی دارند تا دوباره برگشت به زندان‌ها نداشته باشند اما متأسفانه بعضاً از سوی خانواده‌ها نیز مورد بی مهری قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه یکهزار و ۲۵۰ نفر از خانواده‌های زندانیان این استان زیر پوشش انجمن‌های حمایتی هستند گفت: یکی از دغدغه‌های اداره کل زندان‌ها کمک به خانواده‌های مددجویان است که این امر با کمک خیران انجام می‌شود، بعضاً خانواده‌های این افراد بدون گناه دچار آسیب‌های اجتماعی می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.