زنجان- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: ۶ هزارو ۶۳۷ حلقه چاه غیرمجاز در استان  زنجان وجود دارد.

ورودی سدهای زنجان ۵ برابر افزایش داشته است

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین: یوسف رضاپور مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان در نشست خبری بعد از ظهر امروز (یک شنبه)با اشاره به اینکه بارندگی های اخیر در ۵۱ سال اخیر، بی سابقه بوده است،افزود: حدود ۴۱۵ میلیمتر بارندگی صورت گرفته که در مقایسه با سال گذشته ۲۹ درصد افزایش و با توجه به متوسط بلند مدت ۹۶-۹۷ حدود ۳۸ درصد افزایش داشته است.

رضاپور ابراز امیدواری کرد که این بارندگی ها، آغازگر دوره ترسالی برای کشور و استان باشند.

رضاپور در خصوص تقسیمات حوزه آبریز  افزود: ۸۳ درصد زنجان در حوزه آبریز قزل اوزن واقع شده و ۳ سد در سرشاخه های آن احداث شده است.

وی به سدهای تهم،گلابر و تالوار اشاره کرد و اظهارداشت: با بهره برداری از سد مشمپا که بر روی رودخانه قزل اوزن قرار گرفته امکان ذخیره آب حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان،ورودی سدهای استان را تا ۵ برابر نسبت به سال گذشته بالا دانست و اظهار کرد: سد کینه ورس در کنترل سیلاب امسال در شهرستان ابهر نقش ارزنده ای را ایفا کرد و آب پشت سد بتدریج و از طریق دریچه تحتانی آزاد شد و خسارتی برای اراضی و شهرها وارد نکرد و در چند سال آتی شهرهای ابهر و خرمدره از نظر تامین آب شرب مشکلی نخواهند داشت.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت آبهای زیرزمینی در استان اظهار کرد:از ۷ دشت استان ۶ دشت در حالت بحرانی قرار دارد و روند مصرف که بیش از میزان آب وارده به سفره های آب زیرزمینی است می تواند ذخائر آبی استراتژیک را با بحران جدی روبرو کند.

رضاپور در ادامه از دشت ابهر بعنوان بحرانی ترین دشت استان یاد کرد و افزود: دشت ابهر یک متر و ۴۰سانتی متر افت آبهای زیرزمینی داشته است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان،خاطر نشان کرد: برای علاج بخشی و مدیریت بحران آب، بایستی چاههای غیرمجاز مسدود شده و اضافه برداشت چاههای مجاز نیز کنترل شود و الزام به نصب کنتور هوشمند  و تغذیه مصنوعی نیز در همین راستا صورت می گیرد.

 رضاپور خروج از بحران آب را در کاهش سهم بخش کشاورزی، افزایش راندمان ،روشهای نوین آبیاری و اصلاح الگوی کشت ذکر کرد .

 وی میزان ورودی آب سدهای استان را  در سال آبی جاری ۲۷۶ میلیون متر مکعب عنوان کرد و خاطر نشان ساخت:این میزان در سال گذشته ۶۱ میلیون متر مکعب بود.

رضاپور،افزایش راندمان کشاورزی با رعایت الگوی کشت و مصرف ، آبیاری نوین و توقف توسعه کشاورزی را از نشانه های مدیریت مصرف دانست و افزود:در بخش شرب هم اضافه برداشت مشهود است، بطوریکه متوسط مصرف سرانه در دنیا ۲۷۸ لیتر در شبانه روز است که نسبت به متوسط مصرف دنیا کشور ما بالاترین مصرف را  داشته و بایستی در آن تعدیل صورت گیرد.

وی با اشاره به  چاههای غیرمجاز در استان گفت:در مجموع ۱۴ هزار و ۴۶ حلقه چاه مجاز و ۶ هزارو ۶۳۷ حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود دارد که از سال ۹۰ برخورد با متخلفین آبی شروع شده و تا پایان سال ۹۷ حدود ۳ هزارو ۶۷۰ حلقه چاه غیرمجاز آن مسدود شده و تعداد ۵۰۰ حلقه چاه فعال فاقد پروانه و مابقی جدیدالحفر می باشند.

این مقام مسئول، افزود: ۲ هزار و ۱۱۱ حلقه چاه مجهز به کنتور هوشمند شده است و با افزایش ۱۳ اکیپ گشت و نظارت و فعال سازی سامانه ثبت تخلفات منابع آب در استان،با متخلفین برخورد خواهیم کرد.

 انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.