بیش از یک دهه از عمر گردشگری سلامت در ایران می‌گذرد اما این شاخه تخصصی از گردشگری که در سایر کشورهای منطقه مانند ترکیه‌، ارمنستان و هند سالانه سود قابل توجهی را نصیب دولت‌ها می‌کند و ارزآوری بالایی دارد، هنوز نتوانسته جایگاه خود را در ایران پیدا کند.

ایران قابلیت جذب 1/5 میلیون گردشگر سلامت را دارد

گرچه هم‌اکنون گردشگرانی از عراق، افغانستان و کشورهای حوزه خلیجفارس (عمان، کویت و بحرین) و برخی از کشورهای آسیای میانه برای درمان به ایران مراجعه می‌کنند، اما کارشناسان چندپاره بودن نظام مدیریتی این شاخه از گردشگری را دلیل کم‌توانی گردشگری سلامت در کسب ارز برای کشور می‌دانند و معتقدند: بخش سلامت ایران ‌در جذب گردشگر و به دنبال آن کسب سود، موفق نبوده و باید بیشتر برای رونق این حوزه در کشور تلاش کرد.

•قیمت پایین خدمات پزشکی در ایران

سعید هاشم‌زاده، رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، صنعت گردشگری سلامت را از مقولاتی می‌داند که نیازمند کارگروهی است. وی می‌افزاید: برای آنکه گردشگر سلامت از نقطه مبدأ تا انجام فرایند درمان و بازگشت دوباره به کشورش مراحل موفقی را پشت سر بگذارد لازم است عوامل مختلفی ایفای نقش کنند و اگر یک جزء از این زنجیره بدرستی عمل نکند، مشکلاتی ایجاد خواهد شد که ممکن است مانع توسعه این صنعت در کشور شود.

دکتر هاشم‌زاده ادامه می‌دهد: خوشبختانه خدمات پزشکی ایران در منطقه از شهرت بسیار خوبی برخوردار است،ضمن آنکه علاوه بر دارا بودن جاذبه‌های گردشگری، فاصله اندک جغرافیایی و فرهنگی‌ که با برخی از کشورهای همسایه(نظیر ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان و حتی کشور عراق) دارد نیز موجب شده گردشگران سلامت منطقه اقبال بسیار خوبی نسبت به کشور ما داشته باشند.

به گفته رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، قیمت پایین خدمات پزشکی، ایران را به یک گزینه جذاب برای کشورهای منطقه تبدیل کرده است اما متأسفانه به دلیل نبود ساختار سازمان یافته و تأمین نشدن زنجیره ارزش در حوزه گردشگری سلامت، تاکنون نتوانسته‌ایم جایگاه واقعی خود  را بین کشورهای منطقه در این صنعت کسب کنیم.

• ظرفیت 1/5 میلیونی گردشگر سلامت

دکتر هاشم‌زاده ادامه می‌دهد: با وجود اینکه از سال ۹۳ شورای راهبردی گردشگری سلامت به منظور ساماندهی این صنعت شکل گرفته و انجمن توسعه گردشگری خدمات سلامت نیز در قالب «NGO» ذیل اتاق بازرگانی تشکیل شده اما هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی می‌افزاید: با توجه به ظرفیت‌های موجود در حوزه پزشکی کشور ما می‌توانیم با جذب یک تا 1/5  میلیون گردشگر سلامت، سالانه ۶ تا ۷ میلیارد دلار درآمد ارزی داشته باشیم، در حالی که طی سال ۹۵ حدود ۱۵۰ هزار گردشگر سلامت و سال ۹۶ نیز ۳۰۰ هزار گردشگر سلامت داشته‌ایم و با وجود اینکه سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ رشد  1/5 برابری داشته‌ایم، هنوز تا رسیدن به آمار موردنظر فاصله زیادی داریم.

وی در خصوص موانع توسعه گردشگری سلامت در ایران می‌گوید: نبود شرکت‌های تسهیلگر توانمند در حوزه گردشگری سلامت موجب حضور دلالان در این حوزه شده و شورای راهبردی گردشگری سلامت و به طور ویژه وزارت بهداشت به عنوان سیاست‌گذار و تعیین‌کننده چارچوب‌های حوزه گردشگری سلامت کوشیده‌اند با ایجاد مسیری صحیح دست ِدلالان را از این حوزه کوتاه کنند. این مهم در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست و ضرورت دارد ابتدا شرکت‌های تسهیلگر براساس مقررات و آیین‌نامه‌های جدید تشکیل و بازسازی شوند و پس از آشنایی با شرح وظایف خود در این حوزه ایفای نقش کنند.

وی تصریح می‌کند: به طور حتم فعالیت دلالان در حوزه گردشگری سلامت به صفر نخواهد رسید، اما می‌توان با استفاده از قانون این حوزه را ساماندهی کرد.

به گفته دکتر هاشم‌زاده افرادی که خارج از ساز و کار رسمی اقدام به جذب گردشگران درمانی می‌کنند، نه‌تنها به سبب کیفیت غیراستاندارد خدمات ارائه شده، نوعی بدبینی نسبت به گردشگری سلامت در ایران ایجاد می‌کنند، بلکه موجب می‌شوند آمار دقیقی از میزان ورود گردشگران با هدف انجام اقدامات درمانی و پزشکی و همچنین میزان سودآوری این شاخه از گردشگری در کشور وجود نداشته باشد.

•کوتاه کردن دست دلالان از حوزه گردشگری سلامت

رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت با اظهار تأسف از اینکه درحوزه پزشکی فضای مجازی را آن گونه که باید جدی نگرفته‌ایم، می‌گوید: برای استفاده از پتانسیل‌های فضای مجازی در جذب گردشگر سلامت، نقشه راه مشخصی نداشته‌ایم در حالی که می‌توان با رعایت قوانین کشور از پتانسیل‌های فضای مجازی برای جذب گردشگر سلامت در حوزه‌های مختلف پزشکی از جمله چشم‌پزشکی،جراحی پلاستیک، قلب و عروق، درمان ناباروری و همچنین در حوزه سرطان و جراحی‌های عمومی بهره‌مند شد.

دکتر هاشم‌زاده با اشاره به حمایت‌های وزارت امور خارجه در صدور ویزای الکترونیک و متصل شدن«تی ویزا» به فضای مجازی می‌گوید: از سال ۹۶ تاکنون اتفاق‌های خوبی در این حوزه افتاده که کافی نیست و تلاش می‌شود با ایجاد دیدگاهی آکادمیک و صنعتی به حوزه گردشگری سلامت و همچنین با استفاده از مدل‌های موفق، مراکز درمانی را با پتانسیل‌های فضای مجازی برای جذب هر چه بیشتر گردشگر سلامت آشنا کرد.

• قابلیت جذب 1/5 میلیون گردشگر سلامت

محمد جهانگیری، رئیس انجمن خدمات بین‌المللی سلامت ایران با اشاره به ظرفیت استثنایی ایران در زمینه جذب گردشگر سلامت در ایران می‌گوید: گردشگری سلامت یکی از شاخه‌های اصلی گردشگری در همه دنیا محسوب می‌شود که ۲۵ درصد حجم گردشگری دنیا را به خود اختصاص می‌دهد و با توجه به ظرفیت‌های پزشکی کشور باید بکوشیم با ساماندهی این صنعت ارزآور، زمینه رونق و توسعه آن تا رسیدن به جذب سالانه 1/5  میلیون گردشگر سلامت را فراهم آوریم و این ظرفیت بالقوه کشور را به بالفعل برسانیم.

دکتر جهانگیری می‌افزاید: در سال‌های اخیر هرم سنی جمعیتی دنیا تغییر کرده و این موضوع نیازمند مراقبت‌های بیشتری در حوزه تندرستی است.ما نیز علاوه بر پیشرفت علم پزشکی در حوزه‌های مختلف و شهرت پزشکان ایرانی در دنیا، از پتانسیل‌های درمانی طبیعی مثل چشمه‌های آب گرم و... برخوردار هستیم که این ویژگی‌ها می‌تواند نقش مؤثری در جذب گردشگران سلامت داشته باشد چرا که کشورهای اطراف ما نیازمند خدمات سلامت هستند و علاوه بر اشتراکات مذهبی و فرهنگی، فاصله جغرافیایی نزدیکی به کشور ما دارند و ما می‌توانیم با برنامه‌ریزی و ساماندهی این حوزه از پتانسیل‌های موجود بهره‌مند شویم.

وی از حضور دلالان و نبود زیرساخت‌های لازم در این حوزه به عنوان موانع توسعه صنعت گردشگری کشور نام می‌برد و می‌گوید: علاوه بر ساماندهی دلالان، باید بکوشیم با تسهیل در حمل و نقل و افزایش تعداد و ایجاد پروازهای مستقیم به کشورهای مقصد و همچنین فراهم کردن شرایط نقل و انتقال پول، زمینه استفاده آسان گردشگران سلامت از خدمات درمانی و تندرستی کشور را فراهم کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.