کتاب فاخر و ارزشمند المعجم فی فقه لغة القرآن و سر بلاغته در سمینار بین المللی و نمایشگاه قرآن کریم در موزه سالار جنگ شهر حیدرآباد هند رونمایی شد.

کتاب «المعجم فی فقه لغة القرآن و سربلاغته» در نمایشگاه قرآن هندوستان رونمایی شد

به گزارش قدس آنلاین، مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در مراسم رونمایی از کتاب فاخر و ارزشمند المعجم فی فقه لغه القرآن و سر بلاغته در سمینار بین المللی و نمایشگاه قرآن کریم در موزه سالار جنگ شهر حیدرآباد هند گفت: بنیاد پژوهش‌های اسلامی در افزون بر ۳۰ سال فعالیت علمی ـ پژوهشی توفیق داشته است تا آثاری پژوهشی را در عرصه‌های گوناگون به‌ویژه قرآن کریم تولید و عرضه کند.

حجت الاسلام والمسلمین مرویان حسینی اظهار کرد: بیش از ۱۰ درصد از ۴۰۰۰ جلد کتاب منتشره این بنیاد درباره قرآن کریم است، حوزه لغت و مفردات قرآنی بخش عمده و اصلی این آثارند. به عنوان نمونه کتاب «تفسیر کلمات قرآن» در یک جلد، با ترتیب سوره‌های قرآن، برای طلاب جوان و دانش‌آموزان و دانشجویان علاقه‌مند به آشنایی با قرآن فراهم آمده است و کتاب «فرهنگنامه قرآنی» در پنج جلد، با کاوش در افزون بر ۱۴۰ ترجمه قرآن توانسته به مرجعی برای مترجمان این کتاب شریف تبدیل شود.

وی تصریح کرد: کتاب «المعجم فی فقه لغة القرآن و سرّ بلاغته» که رهبر انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای مد ظله العالی در تقریظی آن را «دانشنامه بزرگ قرآن» خوانده‌اند، کتابی بی نظیر است. این موسوعه عظیم، بزرگترین واژه‌نامه قرآنی در سراسر تاریخ اسلامی با ۱۵ قرن پیشینه و معتبرترین فرهنگ در گستره‌ای به درازای غرب تا شرق اسلامی در پنج قاره جهان است.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه ۳۷ جلد از این اثر، شامل بیش از ۷۰۰ مدخل در ۳۴ سال فعالیت گروه قرآن بنیاد تولید شده است، خاطرنشان کرد: متوسط صفحات هر جلد ۹۰۰ صفحه بوده، پیش‌بینی می‌شود حروف مانده، یعنی از حرف شین تا یاء در ۲۶ جلد دیگر تدوین شود تا شمار مجلدات این مرجع مهم به ۶۰ جلد برسد.

وی افزود: المعجم دائرة‌ المعارفی‌ قرآنی با موضوعاتی همچون: غریب القرآن، متشابه القرآن، وجوه و نظائر، اختلاف قراءات، اعراب، معانی القرآن، فقه اللغه، علوم و معارف و اعجاز ادبی است. مدخل‌ها براساس‌ ماده‌ اصلی‌ کلمات‌ تنظیم‌ شده‌ و هر مدخل‌ از جنبه‌های‌ مختلف‌ علوم‌ قرآنی‌ مورد بررسی‌ قرار گرفته‌ است. آغاز هر مدخل، بررسی لغوی‌ مبتنی بر دانش‌ ریشه‌شناسی‌ لغوی است.

حجت الاسلام مرویان حسینی همچنین اظهار کرد: می توان کتاب المعجم را در چهار رده از رده بندی پژوهش‌های قرآنی طبقه بندی کرد که عبارت‌اند از مفردات، اعلام قرآن، اعجاز و تفسیر موضوعی. در واقع می توان آن را با توجه به گستردگی ابعادی که در حوزه لغات قرآنی بدان پرداخته، در میان هر یک از این چهار رده قرار داد. آشنایی با میراث لغوی قرآن کریم کارآمدی مهم دیگر این کتاب است به طوری که مخاطبان را با مهمترین منابع، از آثار کهن تا جدیدترین کتاب های حوزه لغت قرآن آشنا می کند. همچنین نظریه شناسی و آشنایی با آراء لغت پژوهان در ۱۴ قرن گذشته و نیز مقایسه تفاوت دیدگاه های آن ها از جمله ویژگی های این کتاب است.

وی تصریح کرد: از دیگر خصوصیات مهم این کتاب، بحث¬های تحلیلی و اجتهادی تفسیری آن به عنوان "الاستعمال القرآنی" است که به سیاق آیات در فهم معنای کلمات قرآن – و تفسیر قرآن به قرآن – و توجه به ریشه لغوی کلمه – و تکرار کلمه در آیات قرآن – توجه شده و دربردارنده بهره ای فراوان است.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی با تأکید بر ویژگی تقریبی بودن این اثر افزود: آراء‌ افزون بر ۲۲۰ تن از دانشمندان صاحب‌نظر اعم از ادیب و مفسر مورد توجه قرار گرفته و بیش از ۳۰۰ منبع و مأخذ برای تحریر آن مطالعه و فیش‌برداری شده که بیش از نیمی از آن‌ها بازتاب دهنده آراء اندیشمندان اهل سنت است.

وی در ادامه افزود: آیت‌الله استاد محمد واعظ زاده خراسانی به عنوان مدیر این کلان طرح علمی ـ پژوهشی، نخستین دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است. کتاب المعجم گام عملی برای تقریب بین مذاهب اسلامی می باشد و در این کتاب توجه خاص به نقل نظریات علماء جهان اسلام اعم از شیعه و اهل سنت شده است و آراء همه بدون جهت گیری خاص در این کتاب نقل شده است و به همین علت با استقبال بسیاری از سوی دانشمندان مذاهب مختلف اسلامی روبه‌رو شده است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.