رویداد دِرَفت در ان‌بی‌ای یکی از جذاب‌ترین و در عین حال تعیین کننده ترین رویدادها برای لیگ حرفه‌ای بسکتبال آمریکا و طرفداران بی شمارش است. در درفت، 30 تیم حرفه ای به سراغ فهرست با استعدادترین بازیکنان لیگ کالج بسکتبال که خود از سطح کیفی در حد بهترین لیگ‌های بسکتبال جهان برخوردار است

شکار ستارگان دانشگاهی


 

امیرمحمد سلطان‌پور/

رویداد دِرَفت در ان‌بی‌ای یکی از جذاب‌ترین و در عین حال تعیین کننده ترین رویدادها برای لیگ حرفه‌ای بسکتبال آمریکا و طرفداران بی شمارش است. در درفت، 30 تیم حرفه ای به سراغ فهرست با استعدادترین بازیکنان لیگ کالج بسکتبال که خود از سطح کیفی در حد بهترین لیگ‌های بسکتبال جهان برخوردار است، و همین‌طور بازیکنان خارجی بدون تیم، می‌روند و با قوانین خاصی می‌توانند با آن‌ها قرارداد امضا کنند. مراسم امسال از آن جهت جذاب‌تر نیز بود چون به گفته بسیاری از کارشناسان چند فوق ستاره آینده بسکتبال جهان که با استعدادهای فوق‌العاده خود در مسابقات دانشگاهی همه چشم‌ها را خیره کرده بودند در آستانه ورود رسمی به ان بی ای قرار دارند.

شکار مایکل جردن آینده توسط پلیکان‌ها

زایون ویلیامسون را می‌توان بزرگ‌ترین ستاره جوان بسکتبال جهان لقب داد. با تماشای بازی‌های او در لیگ کالج بسکتبال، کارشناسان او را از همین حالا مایکل جردن آینده ان‌بی‌ای لقب داده‌اند. زایون با وجود تنها 19 سال سن در تیم کالج «دوک» تنها بعد از یک فصل حضور، همه چشم‌ها را به خود خیره کرد. فیزیک بدنی او بسیار بزرگ و عضلانی است و با وجود سایز بزرگ بدنش از انعطاف پذیری فوق‌العاده‌ای بهره‌مند است.

تیم‌هایی که بدترین نتیجه را در فصل گذشته ان بی ای کسب کرده‌اند این شانس را دارند تا بالاترین بازیکنان در رده‌بندی درفت را تصاحب کنند. تیم نیو اورلئان پلیکانز یکی از این تیم‌ها بود که مسلماً از شانس خرید زایون چشمپوشی نکرد. جذب بازیکنی با جذابیت‌های زایون نه تنها به پلیکان‌ها فرصت حضور یک ستاره آینده‌دار را می‌دهد، بلکه بازیکنان بدون قرارداد و بزرگ دیگری مانند ووچویچ و هارفورد که قبلاً ازعلاقه خود برای بازی در کنار زایون گفتند می‌توانند با این تیم قرارداد امضا کنند.

خرس گریزلی باهوش، نیویورکی احساساتی

نفر دوم با استعدادهای بسکتبال این فصل، پوینت گارد 19 ساله 190 سانتیمتری یعنی تیمیتریوس جمال مورانت ملقب به جا مورانت بود. تیم ممفیس گریزلیز که فصل خوبی را سپری نکرد بعد از فروش مایک کانلی، به یک پوینت گارد تراز اول نیاز داشت و از سهمیه خود در درفت بخوبی استفاده کرد و دقیقاًهمان بازیکنی را گرفت که به آن بیشتر از همه نیاز داشت.

اما تیم نیویورک نیکز که با وجود تاریخچه پربارش ششمین تیم ضعیف فصل گذشته بود سومین بازیکن درفت یعنی آر جی بارت را انتخاب کرد. این خرید یک مقدار با توجه به نقاط ضعف تیم نیکز عجیب به نظر می‌رسید. شکی در توانایی‌های بسیار بالای بارت، گارد 201 سانتیمتری که او هم مانند زایون در کالج دوک بازی می‌کرد نیست، اما انتخاب نیویورک بیشتر به لحاظ احساسی و علاقه شدید پدر مشهور این بازیکن یعنی رووان برت به این باشگاه و علاقه قلبی پسرش برای این تیم به نظر می‌رسد تا اینکه بخواهد نقاط ضعف نیکز را پوشش دهد.

برنده مثل شیکاگو بولز، بازنده مثل مایامی

مسلماً این سه نفر تنها ستارگان آینده دار دنیای بسکتبال نبودند بلکه 50 بازیکن دیگر نیز قراردادهای خود را با تیم‌های حرفه ای امضا کردند. تیم شیکاگو بولز، کوبی وایت رتبه هفتم و دانیل گافورد در رتبه 38 درفت را خریداری کرد اما به نظر بسیاری از کارشناسان با توجه به سبک بازی بولز، آن‌ها جزو بهترین عملکرد خرید در میان باشگاه‌های حرفه ای را در شب درفت از خود به جا گذاشتند.

تیم ایندیانا پیسرز نیز خریدهای بسیار خوبی را به انجام رساند و یکی دیگر از برنده‌های شب درفت ان بی ای بود.

از طرف دیگر تیم فنیکس سانز که فصل گذشته بدترین عملکرد را بین همه تیم‌های ان‌بی‌ای داشت از فرصت شانسی که به چنین تیمی داده می‌شود استفاده خوبی نکرد و خریدهای آن‌ها توسط کارشناسان آنچنان خوب تلقی نشد.

تیم مایامی هیت هم تمام تلاش خود را انجام داد بازیکنانی با کمترین حقوق در قراردادهای پیشنهادی خود را به دست بیاورد، به گونه‌ای که وقتی به خریدهای آن‌ها نگاه می‌کنیم هیچ استراتژی مشخصی برای بازسازی تیم آن‌ها نمی‌بینیم. بدون شک مایامی را نیز می‌توان در کنار ایندیانا به عنوان بازندگان بزرگ لقب داد.

حالا بعد از شب جذاب درفت، تیم‌های ان بی ای حدود یک هفته دیگر به سراغ خرید بازیکنانی که قرارداد ندارند خواهند رفت. مسلماً برای هواداران پرشمار مسابقات بسکتبال ان بی ای جذاب خواهد بود که بفهمند ستارگان بزرگی مثل کوین دورانت، کایری اروینگ، کلی تامسون و دیگران، یک هفته آینده با چه تیمی قرارداد امضا خواهند کرد تا بعد از قهرمانی شگفت آور فصل پیش تورنتو رپتورز، فصل آینده ان بی ای جذاب‌تر از همیشه برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.