سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: ادعا و اعتراف مقامات آمریکایی در مورد حمله سایبری به سامانه‌های پدافندی ایران می‌تواند مبنای پیگیری و اقدام حقوقی ایران قرار گیرد.

اعتراف آمریکا به حمله سایبری می‌تواند مبنای اقدام حقوقی ایران قرار گیرد/ آماده گفتگو با همسایگان هستیم

قدس آنلاین:  سید عباس موسوی در نشست خبری با اصحاب رسانه، درباره ادعای حمله سایبری به سیستم دفاعی ایران توسط آمریکا، اظهار داشت: توانمندی دفاعی ما بالاست و بعید به نظر می‌رسد که آنها توان کار خاصی را داشته باشند. صرف این ادعا، اگر مسائل مطرح شده، رسمی باشد آنها دچار خبط بزرگی شده‌اند که اقدام خلاف حقوق بین‌المللی و قابل پیگیری است. این اعتراف می‌تواند مبنای کار حقوقی ما باشد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با اشاره به تنش‌های بوجود امده در منطقه میان ایران و آمریکا و سرنگونی پهپاد متجاوز به خاک ایران، گفت: به رغم فشارها و لفاظی‌ها دیپلماسی ادامه دارد و ابتکارات دیپلماتیک چه از سوی ایران و چه از سوی برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای کاهش تنش در منطقه در جریان است.

موسوی با تاکید بر اینکه ما به دنبال افزایش تنش نیستیم و از کاهش تنش در منطقه استقبال می‌کنیم، تصریح کرد: همه کسانی که به دنبال تنش زدایی هستند، به ریشه و علت وقوع تنش‌ها ارجاع می‌دهیم که بدعهدی و تروریسم اقتصادی است.

موسوی درباره اقدامات حقوقی ایران در مورد این تجاوز هوایی به حریم کشور که معاون حقوقی رئیس جمهور مطرح کرده بود، با بیان اینکه همه اقدامات سیاسی و دیپلماتیک در این حوزه توسط وزارت امور خارجه دنبال شده،  اظهار داشت: علاوه بر اقدامات سیاسی و دیپلماتیک، اعتراض و محکوم کردن و احضار سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران و احضار کاردار امارات به عنوان کشوری که این پهپاد متجاوز از خاک آنها بلند شده بود، اقدامات حقوقی و دیپلماتیک برای اعتراض و شکایت این اقدام متجاوزکارانه انجام دادیم که مهمترین آن ارسال نامه اعتراض به شورای امنیت بود که در آنجا ثبت شد. امیدواریم طی آن نامه متجاوزین متوجه اشتباه خود بشوند.

منتظر اروپایی‌ها نمی‌مانیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص وضعیت برجام و اقدام ایران بیان کرد: اقدامات ما در قالب برجام است و حقوق خود را در چارچوب آن دنبال می‌کنیم اما تداوم برجام بستگی به اجرای تعهدات همه طرف‌های باقیمانده در برجام دارد.

وی ادامه داد: اعضای باقیمانده در برجام، با خروج آمریکا از برجام علی رغم مواضع حمایتی از برجام، تلاش چندانی در این راستا نداشتند و ایران هم ناگزیر علی رغم میل خود مجبور به اقدامی متقابل شد و تعهدات برجامی خود را کاهش داد. ما منتظر اروپایی‌ها نبودیم و نخواهیم بود.

موسوی تصریح کرد: راهکارهای مالی را با برخی دوستان و کشورهای مختلف راه اندازی کردیم و این تلاش‌ها تداوم خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با این حال در پاسخ به این سوال که در صورت کمک روسیه و چین به مبادلات مالی ایران یا صادرات نفت، تهران در برجام باقی خواهد ماند، تأکید کرد: ایران به برجام متعهد است و اقدامات ایران هم در قالب این توافق است و می‌خواهیم از حقوقی که در این توافق برای ایران در نظر گرفته شده، استفاده کنیم. اما حیات برجام بستگی به اجرای تعهدات توسط همه طرف‌های برجامی است.

رفتا وزیر انگلیسی غیر سازنده بود

موسوی درباره سفر معاون وزیر امور خارجه انگلیس به تهران و تکرار ادعای نقش داشتن ایران در حملات به نفتکش‌ها در بیانیه وی پس از بازگشت به کشورش، گفت: ما این شیوه انگلیسی‌ها را غیرسازنده می‌دانیم و برخی صحبت‌های معاون وزیر انگلیس را خیلی نمی پسندیم. موریسون به عنوان معاون جدید برای آشنایی با دیدگاه‌های ایران به تهران سفر کردند. در دیدار با آقای عراقچی که بسیار صریح هم بود، طرفین دیدگاه‌های خود را مطرح کردند. معاون سیاسی وزیر امور خارجه به دلیل ایکه ایشان تازه‌کار بود، با صراحت تمامی پرونده‌هایی که ایران با آن درگیر بوده، مطرح و به ایشان ابلاغ کرد.

اروپایی‌ها برجام را دوباره بخوانند

وی در خصوص برخی صحبت های مقامات اروپایی در سفر به ایران و لحن طلبکارانه آنها، تصریح کرد: آنچه آنها می گویند با توجه به سابقه ای که دارند چندان قابل شنیدن نیست و همانجا پاسخ لازم را خواهند شنید. مجدد توصیه می‌کنم برجام را بخوانند. برجام اجازه می‌دهد که اگر طرفی احساس کرد دیگر طرف ها نقض عهد می‌کنند از حق خود دفاع کند و اقدام متقابل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: در برجام آمده، از سمت ایران اگر طرف های مقابل تعهدات خود را عملی نکردند می توانیم کاهش تعهدات یا خروج از برجام را داشته باشیم.

موسوی با بیان اینکه ۱۵ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، پایندی ایران به تعهداتش را تایید کرده است، گفت: اگر ایران از ابتدا کاهش تعهد را پیش می‌گرفت، می‌توانستیم حرف آنها را بپذیریم اما این اقدام ما، عملی متقابل به عدم اجرای تعهدات آنهاست و در چارچوب حقوقی که برجام به ما داده است، انجام می‌شود.

وی ادامه داد: تا زمانی که گامی عملی و محسوس برداشته نشود و خواسته های معقول ایران محقق نگردد ما اقدامات خود را در قالب کاهش تعهدات تداوم خواهیم داد و گام دوم را هم محکم‌تر برخواهیم داشت.

کنفرانس بحرین شرم‌آور است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص برگزاری کنفرانس بحرین که قرار است طرح معامله قرن هم در آن بررسی شود، بیان کرد: برگزاری کنفرانسی که باعث تشتت در جهان اسلام، فراموشی آرمان فلسطین و تضییع حقوق مردم فلسطین شود شرم آور است. یقین داریم چنین نشست هایی محکوم به شکست است و ما نیز این اقدام آنها را محکوم می‌کنیم.

موسوی در خصوص وضعیت اجرای اینستکس افزود: ما صراحتاً حقوق خود را اعلام کردیم. نمی‌دانم سازوکار اینستکس چقدر می تواند توازن را برقرار کند، اما اگر بخواهند مبلغ ناچیزی را در آن بگذارند، حتماً ما را راضی نخواهد کرد.

آبه پیام کتبی نیاورد

موسوی در خصوص سفر آبه به ایران گفت: ما سفر نخست وزیر ژاپن به ایران را سفری مهم در روابط دوجانبه تلقی می‌کنیم. حواشی سفر هم این بود که آقای آبه که در حسن نیت وی شکی نداریم حامل پیامی برای ما بود، البته پیام کتبی نداشتند بلکه پیامی شفاهی بود.

وی با بیان اینکه ما از همان ابتدا از سفر آقای شینزو آبه به تهران استقبال کردیم و گفتیم شنونده حرف‌های ایشان خواهیم بود اظهار داشت: ژاپنی‌ها به دنبال کاهش تنش در منطقه هستند و با توجه به اهمیت منطقه،  ژاپنی‌ها تمایلی نداشتند که در این منطقه که از نظر اقتصادی نیز بسیار مهم است بر تنش‌ها افزوده شود. آنها در این زمینه اظهاراتی را مطرح کردند و خواستار کاهش تنش شدند. ژاپنی‌ها پیام ویژه‌ای از سوی آنها نداشتند. حرف‌هایی بود که رسانه‌ای شده بود و صحبت‌ها و جواب‌های ما هم رسانه‌ای شد. آنها بسته ویژه‌ای را نداشتند و ارائه نکردند که بتوان در مورد آن فکر کرد.

هیچ پیشنهاد میانجی‌گری را رد نکردیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره اعلام آمادگی برخی از کشورهای منطقه از جمله عراق برای انجام میانجی‌گری بین ایران و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان اظهار کرد: ما هیچ گونه میانجی‌گری را رد نکرده‌ایم. کشورهای زیادی از جمله برخی از کشورهای منطقه، کشورهایی در شرق دور و حتی کشورهای اروپایی بودند که از ما خواستند در این زمینه میانجی‌گری کنند.

موسوی با تاکید بر اینکه ایران همواره خواستار تعامل و گفت‌وگو با همسایگان خود است، تصریح کرد: ما حتی آمادگی داریم با همسایگانی که متفاوت می‌اندیشند، گفت و گو کنیم و این میانجی‌گری ها در این زمینه را رد نکردیم.

وی افزود: البته اطلاعی نداریم که کشورهایی که برای میانجی گری آمده بودند وقتی با طرف مقابل روبه رو شده‌اند و این موضوع را مطرح کرده‌اند، چه پاسخی دریافت کردند و چگونه رفتار کردند، اما همان طور که پیش از این نیز اعلام کرده‌ایم، با قدرت و صلابت آماده گفت‌وگو هستیم.

موسوی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مقامات اماراتی اعلام کرده‌اند راهکار کاهش تنش موجود در منطقه مذاکره است و ایران نظرش در این ارتباط چیست؟ گفت: اگر منظور آنها از مذاکره، مذاکره ایران با کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس باشد این موضوعی است که ایران مدت‌هاست در ارتباط با آن اعلام آمادگی و تأکید کرده که آماده مذاکره با این کشورهاست و این موضوع را در راستای منافع کشورهای منطقه می‌داند.

وی خاطر نشان کرد: پیشنهاداتی همچون ایجاد مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای یا امضای پیمان عدم تعرض بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس که از سوی تهران ارائه شده در همین چارچوب بوده است. آنها هستند که باید تصمیم بگیرند، ایران با آغوش باز علیرغم برخی از اختلافاتی که به خاطر فشارها و برخی سوءتفاهم‌هاست، آماده مذاکره و رایزنی با کشورهای منطقه و همسایه خود است.

تأیید سفر فرستاده مکرون به تهران

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تایید یا تکذیب سفر یک مقام فرانسوی به ایران و انتقال پیامی از سوی مکرون رئیس‌جمهور آن کشور تصریح کرد: بله این سفر انجام شد و دیدارهایی هم در ایران داشتند، اما دیدارها را نمی‌توانم خیلی خوب توصیف کنم بلکه دیدارهایی در حد خوب بود. محورهای گفتگوهای انجام شده هم در چارچوب برجام و مسائل منطقه‌ای بود.

درخواستی که سوئیس رد کرد

موسوی در خصوص اینکه چرا سوئیس از پذیرش امور کنسولی در حفاظت از منافع ایران در کانادا خودداری کرده است، بیان کرد: به خاطر گرفتاری‌های سوئیس، بالا بودن هزینه‌ها و تعداد زیاد ایرانیان ساکن در کانادا، آنها نتوانستند مسئولیت امور کنسولی را برعهده بگیرند و برخی دیگر از نمایندگی‌های ایران در آمریکای شمالی این کار را انجام می‌دهند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.