شاخص کل بورس تهران امروز نیز به حرکت در مسیر صعودی ادامه داد و توانست با ثبت رشد ۵۱۰۸ واحدی که بیشترین میزان رشد این نماگر در یک ماه اخیر به شمار می‌رود، ضمن عبور از قله تاریخی این بازار، در میانه کانال ۲۴۲ هزار واحدی جای گیرد.

رکوردی جدید در کارنامه بورس تهران/ رشد قیمت بیش از ۸۰ درصد نمادهای معاملاتی

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، شاخص کل بورس تهران امروز نیز به حرکت در مسیر صعودی ادامه داد و توانست با ثبت رشد ۵۱۰۸ واحدی که بیشترین میزان رشد این نماگر در یک ماه اخیر به شمار می‌رود، ضمن عبور از قله تاریخی این بازار، در میانه کانال ۲۴۲ هزار واحدی جای گیرد. سبزی بازار امروز سبب شد تا بیش از ۸۰ درصد نمادهای معاملاتی با رشد قیمت همراه شوند. علاوه بر این افزون بر ۴۰ درصد سهام بورسی، با صف‌های طولانی خرید به معاملات روزانه خود پایان دادند و ماحصل آن انتظار ۱۹۷ میلیارد تومان نقدینگی برای ورود به گردونه معاملات بورس تهران بود.

به نظر می‌رسد تجربه چهار افت متوالی کافی بود تا بار دیگر شاخص سهام به لطف بهبود جو روانی بازار و تقویت جریان گزارش‌دهی بنگاه‌های بورسی به مسیر صعودی بازگردد. در این میان عمدتا در روزهای ابتدایی هر ماه به جهت تقویت جریان اطلاعات شاهد افزایش توجه معاملات به نمادهای بنیادی که عموما در زمره شرکت‌های کالامحور و صادراتی‌ها قرار می‌گیرند، هستیم. البته اهمیت این جریان اطلاعاتی برای سهامداران گروه‌های غیرکالایی هم به دلیل مشخص کردن عیار ارزندگی سهم‌ها به‌ویژه در صنایع کوچک و متوسط کمتر از بزرگان کالایی نیست.

ارزش معاملات خرد سهام که طی روزهای اخیر افت محسوسی را تجربه کرده بود، امروز تا حدودی رو به افزایش گذاشت و از ۱۱۰۰ میلیارد تومان فراتر رفت. در این میان با توجه به جو مثبت بازار دیگر از بهانه‌های برخی فعالان بورسی که افت بازار را ناشی از اجرایی شدن مرحله سوم سامانه مدیریت ریسک اعتبارات می‌ دانستند، نبود. موضوعی که نشان می‌دهد ارتباط مستقیمی میان این مهم و ریزش بازار وجود ندارد و فقط در جو منفی بازار سهام است که هر کس به نوبه خود به دنبال بهانه‌ای برای توجیه ریزش قیمت‌ها می شود.

در این شرایط امروز شاهد بیشترین اثرگذاری مثبت از جانب نماد معاملاتی شرکت‌های پلی پروپیلن جم، معدنی و صنعتی گل گهر، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و مخابرات ایران بودیم. سهم تازه‌وارد «جم‌پیلن» که تنها دو روز پس از عرضه فرصت معامله یافته بود در ابتدای هفته جاری مجمع عادی سالانه خود را برگزار کرد و در این مجمع با تقسیم صد درصدی سود سال مالی ۹۷ به میزان ۳۲۵ تومان موافقت شد. با این وجود بازگشایی این نماد در معاملات امروز نکته جالب‌توجه‌تری است. «جم‌پیلن» در بازگشایی با رشد بیش از ۴۰ درصدی قیمت سهم همراه شد و اثری ۴۵۵ واحدی در صعود شاخص کل داشت. بدین ترتیب به نظر می‌رسد رکورد بازدهی سهام تازه عرضه شده بورسی در مقیاس زمان به دست «جم‌پیلن» افتاده است. اگر چه حجم معامله‌شده این سهم در بازگشایی قابل توجه بود و بیشترین ارزش معاملات را به سمت خود جلب کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.