نشریه دولتی چین در یادداشتی با موضوع ساقط شدن پهپاد متجاوز آمریکایی، نوشته است که ایران این قابلیت را دارد که جزئی از مثلث راهبردی با حضور روسیه و چین باشد.

یادداشت نشریه چینی: «مثلث آهنین چین، روسیه و ایران» در برابر آمریکا

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «گلوبال تایمز» نشریه رسمی حزب حاکم چین در یادداشتی به زبان چینی که با موضوع ساقط شدن پهپاد متجاوز آمریکایی توسط سامانه پدافندی ایران، به تمجید از عملکرد جمهوری اسلامی پرداخته است.

این نشریه با انتشار تصویری از تکه‌های لاشه پهپاد ساقط‌شده آمریکایی، نوشته است: «ایران با استفاده از یک سامانه پدافندی داخلی، برای اولین بار در جهان این [نوع] پهپاد جاسوسی راهبردی ایالات متحده را ساقط کرد.»

گلوبال تایمز با اشاره به عقب‌نشینی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از اقدام نظامی علیه ایران و تمجید از ایران به دلیل هدف قرار ندادن یک هواپیمای دارای سرنشین، نوشته است که برخی این امر را نشانه تضعیف هژمون می‌دانند و برخی نیز این حادثه را با هدف قرار گرفتن هواپیمای جاسوسی «یو ۲» آمریکا توسط اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۶۰ مقایسه کرده‌اند.

در ادامه این یادداشت، این سوال مطرح شده است که این حادثه چه چیز را برای کشورهایی که هدف فشار آمریکا قرار دارند، آشکار می‌کند؟

نشریه دولتی چین با اشاره به اینکه اقدامات ایران «بارها ایالات متحده را غافلگیر» کرده است، حادثه تسخیر سفارت آمریکا در تهران تا بازداشت نظامیان آمریکایی متجاوز به آب‌های ایران در سال ۲۰۱۶ را به عنوان نمونه‌ای از این اقدامات برشمرده و اشاره کرده است که «اعتماد به نفس، حاصل قدرت است.»

استقلال اقتصادی، پایه قدرت

این نشریه با انتشار عکس نظامیان آمریکایی بازداشت‌شده پس از تجاوز به آب‌های ایران، در مورد مؤلفه‌های قدرت ایران، نوشته است: «پیش از هر چیز، اقتصاد، بنیان اصلی است. ایران سال‌هاست که از "اقتصاد مقاومتی" حمایت می‌کند و بر ارزش استقلال اقتصادی تأکید دارد. ایران که تحت تحریم‌های اقتصادی به رهبری ایالات متحده قرار دارد، به خوبی می‌داند که کشورهای دارای منابع غنی نفت و گاز، به سادگی می‌توانند در تله اتکا به منابع گرفتار شده و به صادرکننده مواد خام نفت و گاز تبدیل شوند.»

این یادداشت می‌افزاید: «به همین جهت، ایران فعالانه به دنبال متنوع‌سازی صنعتی است. در سال ۲۰۱۴، رهبر عالی ایران [آیت‌الله] خامنه‌ای، رسما طرح "سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی" را ارائه کرد که بر "تولید ایرانی" و ارتقا سطح فناوری در اقتصاد، مبتنی است. اجرای این تدابیر، استقلال اقتصادی ایران را ارتقا داده و اتکای شدید اقتصاد به نفت را تا حدی تعدیل کرده است. علاوه بر این، ساختار صنعت این کشور به شکل فزاینده‌ای در حال بهینه‌سازی است. به عنوان نمونه، ایران اکنون تولیدکننده اصلی فولاد در غرب آسیا و شمال آفریقا، یا تولیدکننده دوم در خاورمیانه پس از ترکیه است. این کشور همچنین دو کارخانه عظیم خودروسازی دارد.»

آثار بومی‌سازی تسلیحاتی

در ادامه این مطلب آمده است: «ثانیا، ایران پس از سال‌ها تلاش سخت به هدف صنعتی شدن دست یافته است. در همین راستا، سطح تولیدات نظامی این کشور هم به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. از سال ۱۹۹۲، ایران طرح بومی‌سازی تولید جنگ‌افزار را اجرایی کرده است. اکنون ایران جامع‌ترین شبکه نظامی در جهان اسلام را تشکیل داده و توان تولید تانک‌های رزمی، قایق‌های تندروی موشک‌انداز، توپ، کشتی‌های سبک، زیردریایی‌های کوچک، جنگنده، موشک‌های بالستیک سری "شهاب"، موشک‌های سری "فاتح" و موشک‌های بالستیک ضدکشتی "خلیج فارس" را دارد. این موشک ضدکشتی عمدتا برای مقابله با تهاجم مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک ژنرال ایرانی با افتخار در مورد آن گفته است که "ایران اکنون این توان را دارد که یک کشتی جنگی را با این موشک به قعر دریا بفرستد." ایران همچنین این توان را دارد که به صورت مستقل، ماهواره پرتاب کند.»

در یادداشت گلوبال تایمز، تصاویری از برد مدل‌های مختلف موشک‌های ایرانی منتشر و عنوان شده است که «شاهد بودیم که این پهپاد "گلوبال هاوک" آمریکایی توسط یک سامانه پدافندی ایرانی "رعد" (که به سوم خرداد هم موسوم است)، ساقط شد. نه تنها این، بلکه ایران توانسته سامانه "باور ۳۷۳" را نیز که مشابه سامانه برد بلند روسی "اس-۳۰۰" است، تولید کند.»

مطیع کردن ایران، هدف اصلی تحریم‌ها

این مطلب با بیان اینکه ایران مانند برخی دیگر از کشورها توان دفاعی خود را به غرب متکی نکرده، می‌افزاید: «دقیقا به واسطه همین توان پاسخگویی نظامی است که هرچند ایالات متحده و پیروانش بارها با صدای بلند فریاد زده‌اند، اما هنوز جرأت نکرده‌اند که "اقدامی عملی" علیه ایران انجام دهند.»

در ادامه، با اشاره به «تهدید هژمونیک» آمریکا و توان این کشور برای مشارکت در جنگ‌های طولانی، آمده است: «ایالات متحده به عنوان تنها ابرقدرت پس از جنگ سرد، هدفی مرکزی دارد و آن جلوگیری از ظهور قدرت‌های منطقه‌ای است. در مقابل، بلندپروازی‌های منطقه‌ای ایران نیز هرگز از بین نرفته و دیدگاه ایران در قبال ماهیت هژمونی ایالات متحده و روابط با این کشور، کاملا روشن است. اهداف راهبردی دو طرف، در تضاد با یکدیگر قرار دارد و این تضاد ساختاری را مشکل می‌توان از طریق امتیازدهی و بده بستان حل و فصل کرد.»

این نشریه سپس به بررسی دلایل تحریم‌های آمریکا علیه ایران پرداخته و نوشته است که مسئله هسته‌ای تنها یک بهانه است و آمریکا با اعمال تحریم در اصل تضعیف ایران را دنبال می‌کند. گلوبال تایمز نوشته است: «برخی تصور می‌کنند که تحریم‌های ایالات متحده عمدتا به واسطه مسئله هسته‌ای ایران است. در این زمینه، [آیت‌الله] خامنه‌ای از مدت‌ها پیش اشاره کرده است که غرب بیش از ۳۰ سال است که ایران را تحریم کرده است. چرا حتی پیش از مسئله هسته‌ای آن‌ها را مجازات می‌کردند؟ او هوشیارانه دریافته است که حتی اگر ایران تأسیسات هسته‌ای خود را تعطیل کند و اجازه بازرسی و نظارت عمومی غرب را بدهد، غرب مسئله دیگری مانند موضوع تروریسم یا حقوق بشر را پیش می‌کشد. هدف واقعی ایالات متحده، ادامه اعمال فشار با هدف تغییر سیاسی و روی کار آوردن حکومتی است که در برابر ایالات متحده سر تسلیم فرود آورد.»

گلوبال تایمز به نقل از رئیس‌جمهور سابق ایران اشاره کرده است که «اگر این مسئله حل شود، ایالات متحده موضوع حقوق بشر را پیش می‌کشد و اگر مسئله حقوق بشر هم حل شود، ممکن است مسئله حقوق حیوانات را مطرح کنند.»

در ادامه این مطلب آمده است: «بعدا واقعیاتی سخت، آینده‌نگری این رهبران را تایید کرد. بعد از امضای توافق هسته‌ای، ایران بر اساس این توافق عمل کرد. اما تحریم‌های ایالات متحده نه تنها هیچ وقت واقعا برداشته نشد، بلکه آن‌ها از مسئله موشکی برای اعمال تحریم‌های تازه، استفاده کردند. زمانی که ترامپ به قدرت رسید، به سادگی از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و اعتبار کشورش را از بین برد.»

«ببر کاغذی»

این نشریه می‌افزاید: «در قرون اخیر، ایران مدت‌ها توسط قدرت‌های خارجی مورد سوء استفاده، بهره‌کشی، زورگویی و منزوی‌سازی قرار گرفته است. این کشور پس از آنکه توهمات خود را [در قبال غرب] کنار گذاشت، مشاهده کرد که ایالات متحده یک "ببر کاغذی" است. ایران در برابر سختگیری ایالات متحده، بر ایستادگی و محکم بودن بیشتر و ایجاد بازدارندگی در برابر ایالات متحده تأکید کرده است.»

به نوشته گلوبال تایمز، «ایران به خوبی آگاه است که اگر با شجاعت زیاد از مقابله با ایالات متحده سخن بگوید، ایالات متحده صرفا عقب‌نشینی می‌کند. ایران همچنین کاملا مطلع است که هرچند نیروی نظامی ایالات متحده همچنان بزرگترین ارتش دنیاست و قدرت خود را به تمام مناطق جهان ساطع می‌کند، اما قدرت نظامی این کشور در خاورمیانه نسبتا محدود است. به خصوص در سال‌های اخیر، ایالات متحده هرچند متکبرانه رفتار کرده، اما در عمل برای خروج از باتلاق جنگ دست و پا زده است. ایالات متحده در حال حرکت به سمت شرق است و نیروهای خود در منطقه آسیا پاسیفیک را افزایش داده است. امروز، دولت ترامپ با تأکید بر شروع دوران "رقابت قدرت‌های بزرگ"، به دنبال مقابله با چین و روسیه است و تلاش می‌کند تا اقتصاد داخلی خود را احیا کند. بنابرانی، ایالات متحده وقتی برای سر و کله زدن با ایران ندارد.»

این روزنامه اقدام افرادی مانند صدام و «معمر قذافی» در کنار گذاشتن برنامه‌های تسلیحاتی را اشتباه توصیف کرده و نوشته است که ایران به ندرت مرتکب چنین اشتباهاتی شده و ضمنا متوجه است که «ایالات متحده رژیم آمریکادوست [حسنی] مبارک در مصر را در برهه‌ای حساس تنها گذاشت. ایران همچنین از این واقعیت غفلت نمی‌کند که رژیم [رجب طیب] اردوغان در ترکیه که عضوی از "خانواده ناتو" است، تقریبا داشت در جریان یک "کودتای نظامی" کنار گذاشته می‌شد.»

مثلث آهنین چین، روسیه و ایران

گلوبال تایمز در ادامه نوشته است: «برخی مفهوم مثلث آهنین چین، روسیه و ایران را پیشنهاد کرده‌اند، که ارزش بررسی را دارد.»

در پایان این مطلب با اشاره به «قدرت نظامی قابل توجه و سامانه‌های نظامی نسبتا کامل» ایران، عنوان شده است که «ایران یکی از معدود نیروهایی است که این توان را دارد که در خاورمیانه با ایالات متحده مقابله کند و نه تنها ارزش آن را دارد که به تحولات آن توجه کنیم، بلکه مناسب است که در زمان مناسب با آن "همکاری راهبردی متقابل" و "تعامل راهبردی" نیز داشته باشد. این یک ضرورت است، خواه ناخواه.»

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.