واکاوی علل مرگ سه زن بر اثر نشت گاز در یک واحد اقامتی در مشهد، پرده از آمار تکان‌دهنده‌ای مانند وجود ۲ هزار و ۱۵۶ ساختمان ناایمن، ۳ هزار و ۷۰۰ واحد اقامتی غیرمجاز، ۳۴ بیمارستان و ۲۰۶ مجتمع تجاری و بازار و پاساژ فاقد تاییدیه آتش‌نشانی در مشهد، برداشت.

فقط یک بیمارستان مشهد تاییدیه آتش‌نشانی دارد!

به گزارش قدس آنلاین، حادثه تلخ مرگ سه زن مسافر در اثر نشت گاز co۲ در یکی از واحدهای اقامتی مشهد که ظهر جمعه گذشته به‌وقوع پیوست، بیشتر از همه، دل مردم مشهد و مجاوران امام رئوف را به‌درد آورد، دیگران گفتند فوت سه زن، اما همسایگان امام رئوف خواندند فوت سه میهمان!

 پدیده مرگ شاید تنها موضوعی در دنیا باشد که قابل جبران نیست اما به‌منظور جلوگیری از حوادث مشابه با مسؤولان ذی‌ربط در این موضوع به بحث و گفت‌وگو نشستیم تا با بررسی و واکاوی علل و احیانا کم‌کاری‌ها و سهل‌انگاری ‌های صورت گرفته، از تکرار این اتفاق تلخ برای دیگر میهمانان شهرمان جلوگیری شود.

این پیگیری اما پای خبرنگار فارس را به یک پرونده بزرگتر باز کرد، بیمارستان‌هایی که قرار است ما را نجات دهند اما خودشان برای لحظه خطر و حادثه معلوم نیست ایمن باشند!

۲ هزار و ۱۵۶ ساختمان ناایمن در مشهد وجود دارد

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در خصوص علت وقوع این حادثه به خبرنگار فارس در مشهد گفت: بحث گاز گرفتگی در محیط را بررسی کردیم و دستگاه‌های گازسنج ما وجود گاز در محیط را ثبت کرد، علت این نشت گاز از آبگرمکن در هنگام استفاده یکی از این افراد از حمام بوده است. ‌

امیر عزیزی افزود: این سه زن متوفی به‌مدت چند روز در این واحد اقامتی به سر برده‌اند، مسؤول این واحد اقامتی بعد از اینکه متوجه خبری از رفت‌وآمد این سه مسافر نمی‌شود اقدام به بازگشایی در می‌کند که موفق نمی‌شود و با همکاران ما در آتش‌نشانی تماس می‌گیرد.

وی اظهار کرد: ۲ هزار و ۱۵۶ ساختمان ناایمن در مشهد وجود دارد و متاسفانه خیلی از مراکز همکاری لازم را با کارشناسان آتش‌نشانی ندارند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بیان کرد: همکاران ما به‌صورت ادواری با تمام واحدهای اقامتی شناخته شده و مجوزدار مکاتبه می‌کنند و بازدیدهای دوره‌ای دارند اما متاسفانه بعضی موارد همکاری لازم را با کارشناسان ما ندارند و از طرفی آن دسته از واحدهای اقامتی که تاییدیه یک ساله از ما می‌گیرند در طول سال نسبت به رعایت موارد و نکات ایمنی باید اقدامات لازم را انجام دهند.

عزیزی خاطرنشان کرد: ساختمانی ناایمن محسوب می‌شود، که مستعد بروز حادثه است و از امکاناتی نظیر عرض استاندارد پله‌ها و راه‌های خروج و سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق بهره‌مند نباشد.

وی ادامه داد: تعداد زیادی از بیمارستان‌های مهم مشهد، واحدهای اقامتی، مراکز و پاساژهای خرید متاسفانه فاقد تاییدیه ایمنی از سوی سازمان آتش‌نشانی هستند و  این زنگ خطر را به‌صدا درآورده که در آینده شاهد، اتفاقاتی نظیر این حادثه ناگوار و سایر حوادث ناشی از رعایت نکردن نکات ایمنی در ساختمان‌های سطح شهرمان باشیم.

۳۴ بیمارستان در مشهد فاقد تاییدیه سازمان آتش‌نشانی است

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در شرح این موضوع گفت: هم‌اکنون از مجموع ۳۵ بیمارستان در مشهد، تنها یک بیمارستان تاییدیه ایمنی آتش‌نشانی را داراست، ۳ بیمارستان در سال ۹۷ برای تاییدیه اقدام کرده‌اند و ۳۱ بیمارستان دیگر تا کنون هیچ اقدامی برای این موضوع نداشته‌اند که بیمارستان‌های امام رضا(ع) و قائم(عج) از آن جمله هستند.

عزیزی با بیان اینکه ۲۰۶ مجتمع تجاری و بازار و پاساژ نیز در مشهد ناایمن هستند، ادامه داد: مراکز خریدی همچون  زیست خاور و سرای عزیز الله اف و بازار مرکزی ۲ و یک سال‌ها است اقدامی برای ارتقای سطح ایمنی خود اقدامی انجام نداده‌اند.

 وی با بیان اینکه هتلی مانند هتل پارس در خیابان امام خمینی(ره) جزو ساختمان‌های ناایمن محسوب می‌شود، افزود: از حدود ۱۳۰ هتل سطح شهر حدود ۱۰ درصد از هتل‌ها از سازمان آتش‌نشانی تاییدیه گرفته‌اند و مابقی در صدد اخذ تاییدیه هستند و در مجموع دارای ایمنی نسبی هستند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد از ۸۰۰ مهمانپذیر و هتل آپارتمان در مشهد در سال‌های اخیر از سازمان تاییدیه گرفته‌اند، عنوان کرد: مابقی نیز در حال اقدام هستند و پیشنهاد می‌شود تمامی اماکن اقامتی هر سال نسبت به اخذ تایید ایمنی اقدام کنند.

 مستاجر به‌صورت غیرمجاز، مسافر آورده است

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری مشهد با بیان اینکه به‌دستور مقام قضایی، واحد اقامتی غیرمجازی که منجر به‌مرگ سه مسافر شد، پلمپ شده است، گفت: این واحد اقامتی در واقع یک واحد مسکونی است و تا یک ماه پیش که مالک آن را به مستاجر داده، تعطیل بوده است.

حسن زمانی با بیان اینکه مستاجر به‌صورت غیرمجاز مسافر آورده و در این محل اسکان داده است، ادامه داد: این واحد در مقطعی در سال ۹۳ مجوز خانه مسافر داشته است و بعد از گذشت موعد قانونی این مجوز ابطال شده است و عملا بدون مجوز مشغول به‌کار بوده است.

وی تصریح کرد: واحد اقامتی تعریف خاص خودش را دارد، وقتی واحدی به‌سیستم اماکن عمومی وصل باشد همواره نظارت‌ها و بازرسی‌های ما روی این واحدها انجام می‌شود، اما این واحد در واقع یک واحد مسکونی غیرمجاز بوده و به‌همین علت مورد بازرسی‌های کارشناسان ما قرار نگرفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری مشهد با بیان اینکه هیچ حادثه مشابهی در اماکن اقامتی مجاز و استاندارد ما رخ نداده است، اظهار کرد: متاسفانه به‌علت بی‌دقتی مسافران برای اقامت در واحدهای دارای مجوز، در سال‌های گذشته نیز شاهد وقوع چنین حوادثی بوده‌ایم.

زمانی ادامه داد: اخیرا معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری به‌شکل جدی‌تری به موضوع اماکن اقامتی غیرمجاز ورود کرده است و اقدامات اجرایی ستاد خدمات سفر در برخورد با این واحدهای اقامتی در تابستان تشدید شده است.

وی با بیان اینکه برخورد قاطع و اقدامات قضایی شدید همچون پلمپ واحد مزبور و تعطیلی این واحدها سرنوشتی است که در انتظار واحدهای اقامتی خاطی است، بیان کرد: به علت فراوانی و تعداد بالای این واحدهای اقامتی نظارت بر روی تمامی این واحدها و کشف و شناسایی آن‌ها از سمت کارشناسان ما مشکل است.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری مشهد با اشاره به اینکه سهل‌الوصول بودن و قیمت ارزان این واحدها باعث جذب مسافر به آن‌ها شده است، بیان کرد: برخوردهای قضایی با این واحد خاطی انجام شده و به‌دستور مقام قضایی واحد مزبور پلمپ شده است.

سه هزار و ۷۰۰ واحد غیرمجاز اقامتی در مشهد مشغول فعالیت هستند

زمانی ادامه داد: متاسفانه سه هزار و ۷۰۰ واحد اقامتی غیرمجاز در مشهد تاکنون شناسایی شده است که اغلب نیز کاربری مسکونی دارند.

وی با بیان اینکه این واحدهای اقامتی با کاربری مسکونی باید هرچه زودتر برای اخذ مجوزهای قانونی اقدام کنند، تصریح کرد: صاحبان این واحدها می‌توانند با ورود به‌چرخه قانونی و کسب مجوزهای ایمنی، بهداشتی و انتظامی مجوز قانونی اسکان مسافر را اخذ کنند، در غیر این صورت باید در انتظار برخوردهای قضایی و پلمپ واحد مذبور باشند.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری مشهد خاطرنشان کرد: با وجود تعداد بالای هتل‌ها و هتل آپارتمان‌ها در مشهد ما زیاد موافق «خانه مسافر» نیستیم و هم‌اکنون ۶۰۰ خانه مسافر در مشهد داریم، در واقع ما در مقابل کار انجام شده قرار گرفتیم چرا که طرح خانه مسافر مصوبه هیأت وزیران است و ما موظف به اجرای آن هستیم.

اجرای نیمه‌تمام طرح توسعه اراضی اطراف حرم مطهر، باعث افزایش واحدهای اقامتی غیرمجاز شده است

رئیس سازمان میراث فرهنگی و صنایع گردشگری مشهد ادامه داد: به‌علت بحث توسعه محدوده اطراف حرم مطهر، خانه‌های مسکونی پیرامون حرم در محدوده ثامن خالی از سکنه شده است.

زمانی یادآور شد: در گذشته حدود ۵۵ هزار نفر از مردم مشهد ساکن بهترین نقطه جهان اسلام در محدوده طرح توسعه اراضی اطراف حرم سکونت داشتند اما هم‌اکنون به علت اجرای نیمه‌تمام این طرح این منطقه خالی از سکنه شده است و ساکنان آنجا به شکل حاشیه‌نشینی و امکانات کم در این محدوده ساکن هستند، به‌ طوری‌که این جمعیت از ۵۵ هزار نفر به ۱۴ هزار نفر کاهش داشته است.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از این خانه‌ها هم‌اکنون خالی از سکنه است، تصریح کرد: عدم اجرای کامل طرح توسعه پیرامون حرم باعث شده بر تعداد این خانه‌ها افزوده شود و مالکان و مستاجران در فصل افزایش زوار اقدام به اسکان غیرقانونی مسافر و زائر در این خانه‌ها کنند.

پیگیری‌های خبرنگار فارس از سازمان میراث فرهنگی، نشان داد این واحد اقامتی مجاز نبوده و از سال ۹۳ به بعد مجوز «خانه مسافر» آن ابطال شده است و وظیفه نظارت بر این واحدهای اقامتی بر عهده اداره اماکن است، از این رو در گام بعدی با رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و خبر ناجا تماس گرفته شد تا هماهنگی‌های لازم برای گفت‌وگو با رئیس اداره اماکن نیروی انتظامی انجام شود که متاسفانه تمام تلاش‌های ما جهت این ارتباط نافرجام باقی ماند.

رشد افسارگسیخته هتل‌های لاکچری در مشهد و کاهش تعداد مهمانپذیرها و مسافرخانه‌ها و از طرفی نابسامانی اوضاع معیشتی مردم ایران و کاهش ارزش پول ایران باعث می‌شود سهم زوار ایرانی در مشهد بیغوله‌های بدون مجوز در اطراف حرم مطهر رضوی با تبعاتی مانند کمبود امنیت و در نهایت مرگ باشد.

هر عقل سلیمی مؤید این مطلب است که اقامت در هتل‌های پرستاره خیابان‌های منتهی به حرم مطهر، امن‌تر و راحت‌تر است اما مشکل آنجاست که در شرایط بد اقتصادی و رکود، آن مادر و دو دختر جوانش مجبور شدند با جیب‌هایشان تصمیم بگیرند و معلوم نیست این سرنوشت تلخ برای چند نفر دیگر باید رقم بخورد تا مسؤولان این شهر و استان نسبت به تدارک واحدهای اقامتی امن و ارزان برای زائران امام رئوف اقدام کنند!

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.