نماینده آمریکا در ناتو به ترکیه هشدار داد در صورتیکه همچنان بر خرید سامانه‌های دفاعی روسی اصرار ورزد، اجازه پرواز یا تولید جنگنده‌ «اف-35» را نخواهد داشت.

واشنگتن: ترکیه در صورت خرید «اس-400» ، جنگنده «اف-35» را از دست می‌دهد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «کای بیلی هاچیسون» نماینده آمریکا در ناتو امروز (سه‌شنبه) در جمع خبرنگاران بار دیگر تهدیدهای واشنگتن علیه آنکارا در خصوص خرید سامانه‌های روسی «اس-400» را تکرار کرد و گفت که در صورت ادامه همکاری ترکیه با روسیه در زمینه خرید اس‌-400، آمریکا اجازه پرواز با جنگنده‌های آمریکایی «اف-35» را به ترکیه  نمی‌دهد.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ این مقام آمریکایی در این خصوص گفت:«در آینده (احتمال) فسخ قرارداد اف-35 در آینده وجود دارد. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که این سامانه روسی در ائتلاف (ناتو)، اف-35 را تحت تأثیر قرار دهد یا به آن آسیب وارد کند».

وی سپس هشدار داد که در صورتیکه ترکیه همچنان بر ادامه خرید سامانه‌های اس-400 روسیه اصرار ورزد، آمریکا نمی‌تواند به این کشور اجازه پرواز یا کمک به تولید جنگنده‌های اف-35 را دهد.

هشدار این مقام آمریکایی در حالی مطرح شده است که اخیراً، «چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه بار دیگر تأکید کرد که این کشور سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ را از روسیه خریداری کرده و هرگز از این معامله عقب‌نشینی نخواهد کرد.

آنکارا در سال ۲۰۱۷ و در واکنش به خودداری آمریکا از فروش سامانه پدافندی به ترکیه، تصمیم به خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه گرفت. از آن زمان، واشنگتن به این بهانه که قرارگیری پدافند روسی در یک کشور عضو ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) می‌تواند جنگنده اف-۳۵ را در معرض خطر قرار داده و نقاط ضعف آن را برای مسکو روشن کند، ترکیه را برای لغو قرارداد خرید پدافند از روسیه، تحت فشار قرار داده است.

پیش از این، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه نیز تأکید کرد که قرارداد خرید پدافند اس-۴۰۰ اقدامی قطعی است و ترکیه به زودی این سامانه را تحویل می‌گیرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.