قم- خشک‌سالی‌های حادث در طی چند دهه گذشته و هم‌چنین برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی چند سالی است که موجب شده تا مسئولان را به این فکر بیندازد که دیگر آبی وجود ندارد و باید صرفه‌جویی و بهینه‌سازی را در صدر امور قرارداد اما این درست موضوعی است که بسیاری از کشاورزان و باغداران در قم با آن مشکل داشته و از کنار آمدن با آن به نحوه‌ای که وزارت نیرو در پیش‌گرفته است اعتراض دارند.

قم در عطش تأمین آب

قدس آنلاین-گروه استان ها: در طی چند سال گذشته مقرر شد تا با بهره‌برداران آب با نصب کنتورهای هوشمند نسبت به کاهش برداشت آب اقدام کرده و ساعت استحصال آب از چاه‌های زیرزمینی را از ۶ هزار ساعت به سه هزار ساعت برسانند اما بسیاری از بهره‌برداران بخش کشاورزی عنوان می‌کنند که با این محدودیت نیاز آبی آن‌ها تأمین نمی‌شود.

لغو مجوزها

مدیر خانه کشاورز قم بابیان اینکه طی سال‌های گذشته با برگزاری جلسات مختلف مقرر شد تا نسبت به کاهش مصرف و برداشت آب به‌صورت پلکانی و ۱۰ درصد اقدام شود ابراز می‌کند: این در حالی است که وزارت نیرو به‌یک‌باره در برخی از چاه‌ها ۵۰ درصد کاهش آب را اعمال می‌کند.

علی مؤمن بابیان اینکه مجوزهای قبلی برداشت آب توسط آب منطقه‌ای کسر می‌شود ابراز می‌کند: نادیده گرفتن نیاز آبی کشاورزان موجب می‌شود تا آن‌ها در راستای تأمین معیشت خود دچار مشکل شده و این موضوع منجر به تخلیه روستاها شود.

 وی عنوان می‌کند: هنگام صدور پروانه مبلغی از کشاورزان دریافت و پروانه صادرشده که اگر در صدور پروانه جدید حق آب کشاورز کاهش یابد، ازنظر حقوقی و شرعی ایراد دارد و سهم آبی که فروخته‌شده نباید کم شود اما این موضوع در حالی است که فردی که مجوز برداشت ۴۰ لیتر بر ثانیه از چاه قبلی را داشته، شرکت آب منطقه‌ای مجوز برداشت از چاه جدید را ۲۵ لیتر بر ثانیه صادر کرده است.

نیازسنجی آب

مؤمن با گلایه از مسئولانی که نیاز کشاورز را در تصمیم‌های ناگهانی در نظر نمی‌گیرند اظهار می‌کند: به‌طور مثال «سینک» روستایی هم‌جوار قم و ساوه در استان مرکزی است که پروانه چاه‌های آن ۶ هزار ساعت است اما سؤال اینجاست که این دو روستا باوجود هم‌جواری یکدیگر چرا یکی ۶ هزار ساعت و دیگری ۳ هزار ساعت پروانه برداشت آب‌دارند؟

وی می‌گوید: مسئولان باید توضیح دهند که این ۳ هزار ساعت با چه استناد و تجربه‌ای انتخاب‌شده است؟  

وی با اشاره به بهره‌برداری از ۲ هزار حلقه چاه غیرمجاز در قم عنوان می‌کند: کمتر از ۱۰۰ حلقه از این چاه‌ها برای کشاورزی و یک هزار و ۹۰۰ حلقه چاه نیز برای مصارف غیر کشاورزی مثل صنعت استفاده می‌شود و لذا اگر قرار است در آب صرفه‌جویی کنیم باید ازاینجا و برخورد با چاه‌های غیرمجاز شروع کنیم.

وی ابراز می‌کند: شاید در مناطق سردسیر ازجمله کهک، خلجستان، دستجرد و قاهان مشکل کم‌آبی خیلی حاد نباشد اما در بخش‌های پنج‌گانه به‌ویژه در دهستان «قمرود» واقع بخش مرکزی و محور کاشان مشکل کم‌آبی بسیار جدی است.

کنترل برداشت چاه‌ها حیاتی است

در همین راستا مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم کنترل برداشت چاه‌ها را به‌منظور حفظ منابع آبی ضروری و حیاتی می‌داند.

طبق قانون ساعت استحصال آب از چاه‌های زیرزمینی باید کاهش یابد اما بسیاری از کشاورزان عنوان می‌کنند که با این محدودیت نیاز آبی آن‌ها تأمین نمی‌شوداحمد حاج حسینی مسگر می‌افزاید: ساعت کار چاه‌های مجاز در زمان صدور پروانه ۳ هزار ساعت در طول سال است اما میزان برداشت آب آن‌ها بیش از ۲ و نیم برابر میزان مصوب است.

وی با اشاره به ممنوعیت توسعه کشاورزی در استان قم عنوان می‌کند: از سال ۸۰ توسعه کشاورزی در تمام محدوده استان قم ممنوع شده است.

وی در پاسخ به این سؤال پس چرا هم چنان شاهد توسعه و احداث باغ‌های جدید هستیم اظهار می‌کند:  توسعه باغات با پیش‌فرض تهیه آب از طریق خرید آب از راه‌های مختلف و غیرمجاز تخلف محسوب می‌شود.

وی بابیان اینکه ۱۳۰درصد از منابع زیرزمینی و تجدید پذیر استان در حال حاضر مورداستفاده قرار می‌گیرد ادامه می‌دهد: بر اساس مجوز و تخصیصی که وزارت نیرو در سال‌های قبل صادر کرده از سرشاخه‌های دز تقریباً ۴۰ میلیون مترمکعب برای مصارف صنعت به قم ابلاغ‌شده که تا امروز کمتر از یک‌چهارم آن تخصیص‌یافته و کمتر از یک‌پنجم استفاده می‌شود.

وی بابیان اینکه بالغ‌بر ۱۸۰۰ حلقه چاه غیرمجاز فعال در استان قم موجود بوده که بیش از ۲۵ میلیون مترمکعب از منابع زیرزمینی برداشته می‌کنند می‌افزاید: چاه‌های مجاز ۱۰ برابر بیشتر از چاه‌های غیرمجاز از منابع زیرزمینی آب برداشت دارند و لذا نظارت و کاهش سهمیه در این راستا ضروری است.

حسینی با اشاره به سرانه بالای استفاده از منابع آب توسط شهروندان قم تأکید می‌کند: هر شهروند قمی در طول روز ۲۵۰ لیتر آب مصرف می‌کند که باید این میزان به ۱۲۰ لیتر در روز کاهش پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.