قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در دیدار مدیران معاونت اماکن متبرکه و امور زائران این آستان مقدس راهبردهای مدیریت حرم مطهر رضوی برای تبدیل شدن به مجموعه‌ای الگو در نظام مقدس اسلامی را تبیین کرد.

تبیین راهبردهای مدیریت حرم مطهر برای تبدیل به مجموعه‌ای الگو در نظام اسلامی

به گزارش قدس آنلاین، مصطفی خاکسار قهرودی در این جلسه با تأکید بر اینکه ما در این آستان منور بالاترین افتخار و شأن را خدمت خالصانه، بی‌منت و نوکری زائران حضرت امام رضا(ع) برای خود می‌دانیم، اظهار کرد: هرچه خوبی و فضیلت و برتری در حرم امام رضا(ع) است برای زائر بوده و ما همه خادم و خدمتگزار زائران هستیم. بنابراین رفاه و خدمت به زائر را حتی به قیمت فدا شدن راحتی و آسایش خودمان، محقق خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه نوکری زائران در حرم منور امام رضا(ع) برای ما یک سخن تشریفاتی و شعاری نیست، اظهار کرد: آستان قدس رضوی متعلق به مردم است؛ بودجه این آستان از موقوفات و نذورات مردم تأمین می‌شود و ما نوکر زائران حضرت رضا(ع) هستیم، بنابراین اقتضائات نوکری را رعایت میکنیم.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه باید تمام سعی، توان و تلاش خادمان و دست‌اندرکاران حرم مطهر معطوف خدمت به زائران حضرت رضا(ع) باشد، خاطرنشان کرد: این آستان پناهگاهی برای انسان‌هاست، که در آن اضطراب‌های روحی، اخلاقی و فکری زائران، به آرامش و یأس‌ها و ناامیدی‌ها به امیدواری تبدیل می‌شود. بنابراین خادمان باید در اوج نشاط و به دور از خستگی در این آستان مقدس شرایط زیارت آرام توأم با معرفت را برای زائران ایجاد کنند و آنگونه رفتار کنند که مورد رضا و پسند حضرت رضا(ع) باشد.

 خوشرویی و حسن برخورد، سرلوحه خدام رضوی

خاکسار قهرودی با بیان اینکه خدام باید ضمن رعایت دقیق نظم در حرم مطهر، احترام، خوشرویی، نرم خویی، ادب و حسن برخورد با زائران را سرلوحه کار خود قرار دهند، تصریح کرد: مهربانی و عطوفت جزئی تفکیک ناپذیر از اصول خادمی در آستان قدس رضوی است، زیرا در این آستان مقدس ما خادم زائران آقایی هستیم که تمام حرکات و سکناتش جلوه رأفت و شفقت بوده است.

وی با تأکید بر اینکه کوچکترین کم‌توجهی و بی‌احترامی از سوی خادمان نسبت به زائران تحت هیچ عنوانی پذیرفتنی نیست، گفت: اگر خادمی به هر دلیلی حوصله و شرایط خدمت را ندارد، به هیچ عنوان نباید سرپست خدمت برود و مدیریت خدمه نیز ملزم به همکاری با این خدام است.

 پیشبرد امور مبتنی بر روحیه و کار جهادی

خاکسار قهرودی در ادامه با اشاره به اهمیت برخورداری کارکنان آستان قدس رضوی از روحیه انقلابی و جهادی برای پیشبرد هرچه بهتر امور، کار جهادی و انقلابی را تلاش با نیت الهی، مبتنی بر استفاده از علم و تجربه تعریف و ادامه داد: باید با روحیه بسیجی‌وار و جهادی دوران دفاع مقدس امور را در آستان قدس به پیش ببریم، فراهم آوردن شرایط و ساختارهای مناسب بسیار مهم و ضروری است، اما اگر شرایط مهیا نبود تکلیف چیست؟ آیا باید منتظر نشست؟ کار جهادی و انقلابی به معنای عبور از موانع، کار با اشتیاق، اخلاص و خستگی ناپذیر در جهت تحقق آرمان‌هاست.

وی گفت: روحیه طلبکارانه را باید کنار بگذاریم، ما به این کشور، انقلاب و این آستان مقدس بدهکار هستیم و برای این بدهکاری دلایل بسیاری داریم، ما به آن زائر عزیز روستایی که فرزند جوانش برای آرامش و امنیت ما در جبهه‌ها شهید شده، بدهکاریم؛ اگر نبودن آن برادران افغانستانی و پاکستانی مدافع حرم امروز ما در این امنیت نبودیم. ما مدیون این انقلاب و کشور هستیم.

 پرهیز از اسراف، هرچند کوچک

خاکسار قهرودی عنوان کرد: تمام اموال و دارایی‌های آستان قدس رضوی موقوفه است و همانطور که تولیت آستان قدس رضوی همواره تأکید دارند از هر فعلی، هرچند کوچک که به نوعی اسراف تلقی میشود، باید جدا پرهیز کرد.

وی اظهار کرد: ای کاش برای ورود به کار در آستان قدس رضوی نیز همچون زیارت، اذن ورود داشتیم، گاهی نیازمند تذکر به خود هستیم تا یادمان نرود کجا و در چه آستان مقدسی و محضر چه امام عظیم الشانی مشغول خدمتیم، این تذکرها میتواند ما را از آفت روزمرگی و عادی شدن امور نجات دهد.

خاکسار قهرودی با بیان اینکه در انجام امور نباید به دنبال راحتی کار و منافع شخصی باشیم، بلکه منافع زائران و حسن انجام کار اولویت اول است. خاطرنشان کرد: برای پیشرفت در خدمت‌رسانی بهتر به زائران، باید همواره به دنبال اصلاح، بهبود و به روزرسانی در امور باشیم تا بتوانید اشتباهات خود را اصلاح کرده و نقاط مثبت را تقویت کنیم. باید دائما این سؤال کلیدی را از خود بپرسید که آیا می‌شود این کار را بهتر انجام داد؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از اساسی‌ترین لغرشگاه‌ها برای خادمان و دست‌اندرکاران در این آستان نورانی و کبریایی، ورود به عرصه غفلت آور خودبزرگ‌بینی، تفاخر و توهم شایستگی برای خدمت در این آستان ملائک پاسبان است، ابراز کرد: این که نعمت خدمت را متعلق به شایستگی، قابلیت و لیاقت خویش دانسته و خود را مستحق دریافت آن بدانیم و از تفضل و عنایت امام رضا(ع) غفلت کنیم، سراشیبی تندی برای سقوط خدمتگزاران در آستان مقدس رضوی است.

خاکسار قهرودی تصریح کرد: در آستان قدس رضوی پیش از اینکه بخواهیم پاسخگوی اقدامات خود در قبال وظایف و تعهداتمان به مدیران بالادستی و مقام مافوق باشیم، باید خود را در محضر امام رضا(ع) پاسخگو بدانیم.

 لزوم همکاری و همراهی همدلانه کادر اداری

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با اشاره به اهمیت جایگاه کادر اداری برای ترقی هر مجموعه‌ای، اظهار کرد: هیچ‌اقدام و طرحی بدون فهم مشترک، تقویت یکدیگر، روحیه همکاری و همراهی همدلانه تمام نیروها به نحو نیکو در آستان قدس اجرایی نخواهد شد، همکاری و همراهی پرسنل عامل پیشرفت و تعالی است، البته این سخن به هیچ عنوان به معنای عدم جدیت در اجرای فرامین و تصمیمات نیست.

وی افزود: اگر امیرالمؤمنین علی(ع) سر در چاه می‌برد و درد دل می‌کرد، اگر پیکر مطهر امام حسن مجتبی(ع) تیرباران شد و اگر امام حسین(ع) در کربلا به شهادت رسید، دلیلش عدم همراهی یاران و صحابه ایشان بود و امروز افتخار ملت ایران این است که حضرت امام خمینی(ره) فرمودند «ملت ایران در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله(ص) و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین(ع) و حسین بن علی(ع) هستند.»

خاکسار قهرودی اضافه کرد: آستان قدس رضوی باید با ویژگی همان مردمانی اداره شود و به زائران خدمت‌رسانی کند، که حضرت امام خمینی(ره) درباره آنها فرمودند «از مردم صدر اسلام بهترند.»

 آستان قدس باید الگو باشد

وی با اشاره به این فرمایش رهبر معظم انقلاب که فرمودند «آستان قدس رضوی باید الگو باشد» عنوان کرد: این الگو بودن میسر نخواهد شد مگر اینکه تمامی خدام و دست‌اندرکاران این آستان کبریایی اخلاق، رفتار، کردار و گفتارشان عینیت بخش اندیشه و سیره رضوی باشد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی اضافه کرد: کل مشهد و استان خراسان به جهت انتساب و همجواری با حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) باید الگو باشد، صفت و پسوند رضوی همراه خود رسالتی سنگین و بار معنایی عمیق بهترین و الگو بودن را دارد.

خاکسار قهرودی «حرم و ارزش‌های دینی و انقلابی»، «حرم و معرفت اسلامی»، «حرم و زدودن خرافات»، «حرم محل آشتی مردم با خدا و اهل بیت عصمت و طهارت(ع)»، «حرم و امام محوری»، «حرم و ادب و تواضع»، «حرم و اسوه و الگو بودن»، «حرم مظهر جهاد و مقاومت»، «حرم مظهر نظم و انضباط»، «حرم و ترک منیت و خودمحوری»، «حرم و خدمت به معنویت»، «حرم و پرهیز از تشریفات زائد، بی روح و تصنعی» و «حرم و رفاه و خدمت به زائر»؛ را اصولی دانست که تمام مجموعه آستان قدس باید برای تحقق آن‌ها تلاش کنند.

گفتنی است، در ابتدای این جلسه سید خلیل منبتی معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های معاونت متبوع خود ارائه کرد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.