خراسان شمالی-معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی گفت: خراسان شمالی در اعتیاد رتبه ششم کشور را دارد که شیوع اعتیاد در استان نگران کننده است.

شیوع اعتیاد در خراسان شمالی نگران کننده است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، ولی الله حیاتی در نشستی خبری که به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر برگزار شد اظهار داشت: ۷.۱ درصد از جمعیت استان معتاد هستند که از میانگین کشوری بالاتر است و همچنین شیوع اعتیاد در بین کارگران استان ۳۳ درصد و در بین دانش آموزان ۱.۸۲ درصد است.

وی گفت: با توجه به جمعیت عمومی ۱۵ تا ۶۵ سال استان، در حال حاضر ۴۵ هزار معتاد در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه اعتیاد در خراسان شمالی به یک بلای خانمان‌سوز تبدیل شده است افزود: در این زمینه نیازمند عزم عمومی برای مقابله با پدیده شوم اعتیاد هستیم.

حیاتی با اشاره به اینکه سن اعتیاد به مواد مخدر در استان ۳۳ سال است تصریح کرد: بیشترین نوع مصرف مواد مخدر در خراسان شمالی تریاک با ۶۲ درصد است.

وی با بیان اینکه برای مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد باید در مسیر اجتماعی کردن آن گام برداریم، افزود: در آموزش توانمندسازی نیاز به گام‌های محکم‌تری داریم که به دستور استاندار در این خصوص ۲ سند تهیه شده است که با اجرای آن چراغ راه مبارزه همه جانبه با مواد مخدر را روشن خواهد شد.

حیاتی همچنین در خاتمه بلای اعتیاد در کشور را یک توطئه خارجی دانست و گفت: شیوع اعتیاد در سطح کشور سناریوی تالیف شده ای از سوی دشمنان این نظام است که آنان درصدد تضعیف نسل جوان با این روش هستند.

دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت: استان ما ششمین استان جوان کشور است و به تبع آن در حوزه آسیب‌های اجتماعی بیش از دیگر استان‌ها در معرض خطر قرار داریم.

احمد ریواده با بیان اینکه در شاخص درمان، کاهش مرگ و میر معتادان را هم مد نظر داریم، افزود: در این شاخص توانسته‌ایم از رقم ۳۷ نفر در سال ۹۶ به رقم ۲۴ برسیم.

وی اظهار داشت: بر اساس طرح جامع مبارزه با مواد مخدر باید هر سال جمعیت معتادان ۵ درصد کاهش یابد که اکنون به این شاخص رسیده‌ایم و در این بخش ۳۵ درصد کاهش داریم.

ریواده نخستین عامل شناسایی شده اعتیاد را خانواده عنوان کرد و افزود: در هر خانواده‌ای که یک معتاد باشد کودکان نیز به سمت اعتیاد گرایش خواهند یافت و بر همین اساس اکنون حوزه آموزش‌های خود را به خانواده کشانده‌ایم.

وی دومین عامل گرایش به اعتیاد در بین جوانان و نوجوانان را لذت جویی خواند و گفت: باید با ایجاد امکان دسترسی آسان به محیط‌های ورزشی و فرهنگی و هنری، زمینه‌های لذت جویی جوانان و دیگر افراد جامعه به این سمت کشیده شود.

ریواده، سن آغاز اعتیاد به مصرف مواد مخدر در خراسان شمالی را ۱۴ سال عنوان کرد و گفت: عمده مناطق جرم خیز استان نیز شناسایی شده است.

وی در مورد وضعیت شیروان به لحاظ اعتیاد و مقایسه آن با سایر شهرستان‌های خراسان شمالی، افزود: آمار اعتیاد در شیروان به این جهت حاد بیان می‌شود که تنها مرکز نگهداری مجرمان معتاد در زندان شیروان است و به همین سبب آمار شیروان در زمینه اعتیاد و مواد مخدر بالاتر از دیگر شهرستان‌های خراسان شمالی است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی  نیز گفت: در سه ماه نخست سال جاری ۹۰۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر توسط پلیس کشف شد که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۴۱ درصد افزایش کشف داشته‌ایم.

سرهنگ محمد غلامی از دستگیری ۸۰۷ نفر از قاچاقچیان، خرده‌فروشان و معتادان در سه ماهه ابتدایی سال ۹۸ خبر داد و بیان داشت:  ۸۷ نفر از قاچاقچیان استان طی سه ماه نخست سال جاری دستگیر شده‌اند که این رقم در در مدت مشابه سال گذشته ۶۳۳ نفر بوده است و ۲۷ درصد افزایش را در این خصوص شاهد هستیم.

وی ادامه داد:  همچنین در مدت زمان مذکور، ۱۸۱ طرح پاکسازی به منظور ارتقاء امنیت اجتماعی در استان انجام شده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی در ادامه با اعلام این خبر که ۶ باند تهیه و توزیع اصلی مواد مخدر در استان مورد نظر به پلیس قرار گرفتند، خاطرنشان کرد: در سه ماهه ابتدایی سال ۹۷ تنها یک باند تهیه و توزیع مواد مخدر دستگیر شد اما در سه ماه ابتدای سال ۹۸، ۶ باند اصلی مواد مخدر دستگیر و برخورد با آن‌ها صورت گرفت.

وی در پایان با بیان اینکه در سال گذشته هزار و ۴۱۰ نفر در دفتر مشاوره اختصاصی پیشگیری از اعتیاد در پلیس از مشاوره کارشناسان امر برخوردار شدند، اضافه کرد: برگزاری ۳۸۲ کارگاه آموزش همگانی ویژه یگان‌های انتظامی و مسلح، مدارس، دانشگاه‌ها و محیط‌های کارگری، سازمان‌ها و ادارات دولتی و غیردولتی توسط پلیس در راستای پیشگیری از شیوع مصرف مواد مخدر برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.