۵ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹
کد خبر: 661238
  جلو پیشروی سیل پنهان اعتیاد را  بگیرید!

درحالی وارد پنجمین دهه پس از پیروزی انقلاب شده‌ایم که گفته می‌شود علاوه بر 12 هزار جانباز، حدود 4000 نفر از مرزبانان، نیروهای انتظامی، امنیتی و نظامی کشور ما در راه مبارزه با قاچاقچیان موادمخدر به شهادت رسیده‌اند.

در این چهار دهه 11 هزار تن انواع مواد مخدر و روانگردان‌ها را از باندهای منطقه‌ای و بین‌المللی کشف کرده‌ایم و بر اساس آمارهای استخراج شده توسط سازمان ملل، ۷۵ درصد کشفیات تریاک جهان، ۶۱ درصد مرفین و ۱۷ درصد هروئین جهان مربوط به جمهوری اسلامی ایران است که به گفته مسئولان کشور بیش از ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی ما در این راه هزینه می‌شود.

در حالی که بنابر اعلام سازمان ملل و مراجع بین‌المللی، ایران همچنان پرچمدار مبارزه با مواد مخدر در جهان است، خراسان رضوی نیز به دلیل همجواری با افغانستان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده موادمخدر دنیا و نیز قرار گرفتن بر سر راه ترانزیت این مواد، در صف مقدم این مبارزه قرار داشته است.

اهمیت این موضوع آنجا آشکار می‌شود که بدانیم مسئله تولید و کشت مواد مخدر در افغانستان هر سال پیچیده‌تر شده و تولید 185 تُنی در سال 2001، امروز به 9000 تُن رسیده است و در حالی که تا امروز تمام تلاش خود را انجام داده‌ایم تا با امکانات محدود خود در این حوزه، با توزیع، پخش و ورود مواد مخدر به داخل کشور مبارزه کنیم، اما به دلیل کارشکنی کشورهای غربی - که اتفاقاً مقصد اصلی قاچاق مواد مخدر هستند- تأمین تجهیزات و امکانات پیشرفته موردنیاز برای کنترل معابر و محورهای مورد استفاده قاچاقچیان با مشکل روبه‌رو بوده و جامعه جهانی تا به امروز در این زمینه با جمهوری اسلامی ایران همکاری نکرده‌اند. در مقابل، نگاه جامع و جهانی به مبارزه با مواد مخدر، جدا از نژاد و ملیت، سرلوحه اقدامات 40 ساله کشورمان قرار داشته است و به همین خاطر علاوه بر تقدیم هزاران شهید و جانباز، هزینه‌های فراوانی را متحمل شده‌ایم.

این وضعیت کلی کشور در عرصه مبارزه با موادمخدر بوده، اما آنچه مسلم است اینکه ایران و بویژه مناطقی همچون خراسان رضوی، خسارات بسیار و گاه جبران ناپذیری به دلیل فعالیت گسترده سوداگران مرگ دیده‌اند. این باید پیش از هرچیزی مدنظر تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیرندگان کشور قرار بگیرد؛ از جمله جمعیت قابل توجه و روزافزون تعداد معتادان به انواع موادمخدر و آثار و تبعات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی که از این حیث برجای می‌گذارند.

بنابر آخرین آمار اعلامی، هم اکنون جرم بیش از 70 درصد زندانیان، مربوط به موادمخدر است و اعتیاد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها، منشأ بسیاری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی بویژه از هم گسیختگی خانواده‌ها در این خطه شده است. در این میان تغییر الگوی مصرف و پایین آمدن سن اعتیاد و نیز افزایش جمعیت زنان و دختران معتاد، از مدت‌ها پیش زنگ خطر را به صدا درآورده و ضروری است متولیان و مسئولان دستگاه‌های مرتبط، تا دیر نشده و پیش از آنکه این سیل پنهان سبب ویرانی خانه و کاشانه خانواده‌های بیشتری شود، آستین همت بالا زده و مانع پیشروی آن شوند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.