یک منتقد سینما و تلویزیون می‌گوید: آنچه تحت عنوان توقف تولید سریال‌ها در تلویزیون به دلیل مشکلات مالی مطرح می شود، در واقع نوعی فرافکنی است و باید دنبال دلایل دیگری درباره این اتفاق بود.

توقف تولید سریال‌ها به دلیل مشکلات مالی فرافکنی است/ صدا و سیما به جای لمیدن در آغوش اسپانسرها، به مردم نزدیک شود

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، جبار آذین مدرس و منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه توقف تولید سریال ها در تلویزیون به دلیل مشکلات مالی در واقع نوعی فرافکنی است، گفت: در سال های اخیر مدیران سیما همواره از کاستی‌های مالی سازمان صدا و سیما گلایه داشته‌اند و همین موضوع را از عوامل اصلی تولید مجموعه‌های درجه یک، فاخر و یا توقف برخی سریال‌هاعنوان کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: از همین رو قصه ضعف یا فقر مالی تلویزیون بحث تازه ای نیست و خود به تنهایی یک سریال طویل و دنباله دار است. شاید در مقطعی از فعالیت های سازمان صدا و سیما به دلیل گسترش حجمی امکانات، تجهیزات و سایر هزینه های متعارف و غیر متعارف، تلویزیون دچار مشکل مالی بود اما واقعیت این است که این داستان تلویزیون امروز دیگر خریدار ندارد، چرا که از یک سو بر میزان درآمد آگهی‌های تجملاتی و تزییناتی و کمک‌های دولتی آن افزوده شده است و از طرفی دیگر با باز شدن در صدا و سیما به روی انواع اسپانسرها، میلیاردها تومان وارد کیسه آن شده است.

آذین تاکید کرد: با این وضع اکنون باید حال مالی تلویزیون بالاتر از خوب باشد و لذا عنوان کردن توقف تولید سریال‌ها در شرایطی که صفحه تلویزیون، آماج سریال‌های متوسط و زیر متوسط است، نمی‌تواند درست و باورپذیر باشد. افزون براین، روند جاری تولید سریال در سیما نشانگر آن است که مدیران آن برای تولید آثار شاخص و برجسته الویت قائل نشده و سر خود و مردم را با سریال‌های متوسط گرم کرده‌ اند.

این منتقد سینما در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: اگر جز این بود مسوولان تلویزیون انحصاری و اسپانسری می‌توانستند با برنامه ریزی درست به جای تامین هزینه چندین سریال ضعیف که مورد قبول مخاطب نیست، چند سریال خوب و با محتوا و به روز را در الویت تولیدات خود قرار دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به همین دلایل توقف سریال‌های فاخر به علت مشکلات مادی، بهانه و فرافکنی برای پوشش ضعف های مدیریتی و کارشناسی متولیان صدا و سیما است. این سازمان به جای تولیدات کپی شده ماهواره‌ای،  شوهای بی‌مسما و سریال‌های سطحی باید از درآمدهای سرشار خود و دریافت های هنگفتش از بیت المال در جهت تولید آثار قوی، استاندارد و با محتوای مردمی بهره ببرد. در غیر این صورت بهانه ها و ترفندهایی مانند مشکلات مادی دیگر نزد مردم مشتری ندارد. صداوسیما باید نیاز و خواست مردم را ارجح بداند و به جای لمیدن در آغوش اسپانسرها به مردم نزدیک شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.