اراک- سوژه آلودگی آب اراک که با طعم نامطبوع در برخی مناطق بی‌شباهت با طعم آب دریا نیست کام بسیاری از شهروندان را تلخ و البته خانواده‌ها را نگران کرده است.

آب شرب در اراک سالم اما «لب‌شور»

قدس آنلاین-گروه استان ها: در دهه‌های اخیر رشد جمعیت و فعالیت‌های صنعتی و اجتماعی ، علاوه بر ایجاد مسائل زیست‌محیطی دیگر ، در آلوده سازی آب‌های زیرزمینی نیز نقش مهمی داشته است.

این موضوع هرروز به حد وخیم‌تری می‌رسد و نقش کیفیت آب بیشتر می‌شود .

 مقادیر نیترات نسبت به بقیه مواد حلال در آب بحرانی‌تر بوده و دلیلی بر آلوده شدن آب به‌وسیله فاضلاب‌های خانگی و صنعتی و یا حتی کودهای شیمیایی است و همین موضوع موجب دغدغه شهروندان شده است.

افزایش نیترات

بررسی میزان نیترات در آب‌های آشامیدنی اراک و صحت‌وسقم این موضوع ریشه‌ای چندساله دارد و به امروز و دیروز برنمی‌گردد چنانچه که زمستان سال ۱۳۸۵ محمد سعید مقدسی و سید محمدرضا علوی مقدم در قالب یک تحقیق دانشگاهی و علمی از وجود یون نیترات از مهم‌ترین آلاینده‌های منابع آب آشامیدنی شهر اراک خبر دادند.

بر اساس نتایج آخرین تحقیقات این دانشجویان  مشخص‌شده که غلظت نیترات حدود ۸۰ درصد شبکه تأمین آب آشامیدنی از شهر بالای ۱۰ میلی‌گرم در لیتر ( بر اساس نیتروژن) است و  بر اساس استانداردهای معتبر داخلی و بین‌المللی حدود ۸۰ در صد از شبکه تأمین آب آشامیدنی این شهر به غلظت نیترات بالای حد مجاز رسیده است.

وضعیت قرمز اراک و امان‌آباد

در همین حال سال ۱۳۸۷ نیز محمدجواد آخوندی  دانشجوی کارشناسی ارشد فرآوری مواد معدنی-دانشگاه کاشان و اهتمام

فریدون قدیمی  استادیار دانشگاه علم و صنعت اراک با نمونه‌برداری از چاه‌ها در سه سال متوالی و آنالیز داده‌ها در هرسال به‌طور جداگانه به این نتیجه رسیدند که کیفیت آب باید به‌طورجدی در دستور کار قرار گیرد.

این دو محقق در این رابطه اعلام کردند:« استانداردها به دو صورت بیان می‌شود، یکی مقدار قابل‌قبول که درواقع مقادیر کمتر از آن برای ما مطلوب است؛ و دیگری حداکثر مقدار قابل‌قبول که مقادیر بیشتر از آن خطرناک است و درواقع آب نامطلوب و زیان‌آور محسوب می‌شود.

این دو محقق که ۴۸ چاه آب از ۱۲ منطقه دشت اراک را موردبررسی قراردادند عنوان کردند: نتایجی که به‌دست‌آمده در مورد نیترات وضعیت در دشت اراک و بالأخص در خود شهر اراک  و امان‌آباد بحرانی است.

آب لب‌شور

انتشار خبر افزایش نیترات آب و هم‌چنین نتایج تحقیقات منتشره در این شهر موجب شد تا اردیبهشت‌ماه سال ۸۷ مسئولان آب منطقه‌ای با قبول این مشکل اعتراف کنند که ۱۰ درصد چاه‌های شهر اراک دارای نیترات است که به‌زودی این مشکل رفع می‌شود.

۱۹ خردادماه امسال در جلسه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان مرکزی یک‌بار بحث آلودگی آب خبرساز شد و این بار «امان‌آباد» و نگرانی برای آن ازجمله موارد موردبحث قرار گرفت.

باوجوداینکه طعم نامطبوع آب موردبحث این جلسه بود و احتمال آلودگی آب امان‌آباد مطرح بود اما مسئولان آب و فاضلاب این موضوع را رد کردند.

این در حالی است که نماینده شهرداری اراک در این جلسه با اشاره به‌احتمال نشت شیرابه زباله‌ها در چاه آب امام‌آباد و تأثیر بر کیفیت آب این چاه گفت: با توجه به سیلاب‌های اخیر نمی‌توان گفت که این آلودگی در چاه نشت نکرده است.

نماینده شهرداری این جلسه عنوان کرد: در حال حاضر آبی که از چاه‌های امان‌آباد استخراج می‌شود لب‌شور(آبی است که میزان نمک در آن از آبِ شیرین بیشتر و از آب دریا کمتر باشد شده است) بوده و دارای طعم بدی است که شهرداری نیز به‌عنوان نمایندگان مردم معترض این قضیه است.

علی محصولی در همین رابطه اظهار کرد: حدود یک‌سوم مردم شهر اراک از آب چاه امان‌آباد استفاده می‌کنند،  این آب کیفیت آب سد کمال صالح را نداشته و با توجه به‌احتمال نشت شیرابه زباله‌ها در این آب تقاضای بررسی و پیشگیری قبل از بروز بحران راداریم.

آب سالم است

در همین حال سرپرست آب و فاضلاب استان مرکزی نسبت به شایعه آلودگی آب اراک اظهار می‌کند: دانشگاه علوم پزشکی به‌عنوان دستگاه  ناظر به‌طور متداوم در حال رصد فعالیت این شرکت و کیفیت آب توزیعی در شبکه است.

یوسف عرفانی نسب در خصوص شایعه آب آلوده در اراک بیان کرد: سازمان آب و فاضلاب استان مرکزی همچنین مجهز به آزمایشگاه‌هایی است که روزانه بحث کیفیت آب و ازلحاظ کلر سنجی ماهیانه شیمیایی و هفتگی میکروبی کیفیت آب را کنترل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: به‌هیچ‌عنوان موضوع آلودگی آب در شبکه آب‌رسانی شهر اراک و استان مرکزی صحت ندارد و اجازه نمی‌دهیم با توزیع آب آلوده مشکلی و بیماری برای مردم ایجاد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.