قدس آنلاین: سخنگوی دولت تأکید کرد: اینکه چنین فیش‌های حقوقی(نجومی) باز هم منتشر می‌شود بیانگر صداقت دولت و در عین حال وجود نارسایی‌هایی است که باید با آنها برخورد شود.

اعلام حقوق‌های نجومی نشان صداقت دولت است/ زنگنه بیشتر از تحریم قبلی نفت می‌فروشد

علی ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره اینکه چرا با وجود گذشت سالها از ماجرای افشای فیش‌های نجومی و مصوبات دولت برای جلوگیری از تکرار آن باز هم زیر گوش دولت در صندوق بازنشستگی کشوری حقوق‌های ده‌ها میلیونی پرداخت می‌شود، اظهار داشت: همین که چنین فیش های حقوقی منتشر می شود، نشان از صداقت دولت است و نشان می دهد که نارسایی هایی وجود دارد و دولت با آن برخورد می‌کند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه من اطلاع دارم که حقوق‌ها در سطح مصوب ابلاغ شده، خاطرنشان کرد: بر اثر نظارت برخی از افراد ممکن است چند ماهی بتواندن  خارج از نظارت مبالغی را دریافت کنند. البته آن لیست را من دیدم  و بجز یکی دو مورد بقیه در بالاترین سطح مصوب دریافت کرده بودند.

وی اضافه کرد: همواره گرایش برخی افرادی که در برخی از شرکت ها می گماریم این تمایل وجود دارد که برداشت های بیشتری بکنند که همواره باید نظارت و با آنان برخورد شود. در دورانی که بنده در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بودم، پرونده‌ای را به دادگاه فرستادیم و با خاطی برخورد کردیم و اضافه برداشت‌ها به خزانه برگردانده شد، اما مهم این است که شناسایی شده و با آنها برخورد شود.

ربیعی در پاسخ به سوال دیگر قدس انلاین درباره موضع دولت در مورد شکایت مجلس از دولت در مورد نحوه اجرای مصوبه افزایش حقوق‌ها  گفت: اینرا باید از آقای نوبخت بپرسید، اما در ان حد که من می‌دانم  این نظر اجماعی مجلس نبوده که دولت تخلف کرده و من با رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم صحبت کردم و چنین تلقی را ندارند.

وی افزود: ضرر و زیان از یک گروه به گروه دیگر می‌رود و این نیست که پولی باید داده می‌شد و نشده! مسئله اینست که این پول  و اعتبار  با چه حجمی و به کدام گروه‌ها باید داده می‌شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره نحوه برخورد مأموران نیروی انتظامی با فردی که در فضای مجازی منتشر شد، بیان کرد: این موضوع به رسیدگی قضائی نیاز دارد و نوع واکنش مأموران قانون با آن مورد قطعاً مناسب نبوده و باید به سمتی برویم که رفتار و شیوه‌های مناسبی را در موضوعات مختلف داشته باشیم و فرماندهان نیروی انتظامی هم از این رفتار راضی نبودند.

ربیعی درمورد وضع تحجریم علیه رهبری نظام و وزیر خارجه کشور از سوی دولت آمریکا هم با اشاره به اینکه این واکنش آمریکا باعت اتحاد ملی خواهد شد و کار آنها توهین به ملت ایران بود، تأکید کرد: تحریم‌های آنها چیز جدیدی نیست. قبلا هم پتروشیمی را تحریم کرده بودند. ما در مقابل همه‌گونه تحریم‌ها، سازوکار خودمان را داریم.

وی با اشاره به اینکه اینکه آمریکا در حین ملاقات ایران با نخست وزیر ژاپن پتروشیمی ما را تحریم کرد و ژست مذاکره هم می‌گیرد، گفت: این اقدامات به مردم ایران و جهانیان ثابت کرد که اجماع جهانی که آنها خواستند علیه ایران ایجاد کنند تحقق نخواهد یافت و تحریم رهبری انقلاب توهین به یک ملت بود.

وی بیان کرد: این تحریم‌های جدید آمریکا در جنبه اقتصادی و عملی اتفاق جدیدی نیست و به نظرم چون آقای ظریف گروه «ب» را علنی کرد و برخی اختلافات درونی آنها را فاش کرد، در تحریم وی بی تأثیر نبود.

ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره حواشی زنگنه وزیر نفت از جمله ماجرای کارتخوان آبدارچی او، انتقادهایی که در مورد کاهش صادرات نفت در زمان وزارت وی و بازداشت یک زن به اتهام جاسوسی در وزارت نفت منتشر شده، اظهار داشت: آمارهای عملکرد دولت آقای زنگنه را که بررسی می‌کردم، قبل از برجام و در زمان تحریم‌ها تلاش آقای زنگنه موجب شد فروش نفت ایران به یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه افزایش یابد. به عبارت دیگر بیش از ۲۰۰ هزار بشکه فروش نفت نسبت به زمان تحریم‌ها دولت قبل افزایش یافته است.

ربیعی ادامه داد: انتقاداتی به آقای زنگنه در مورد توسعه میادین و لغو قراردادها مطرح می‌شود. تنها یک مورد لغو قرارداد وجود داشته است که چند سال قراردادشان را خوابانده بودند، در عوض ۵.۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری در فاز ۱۱ پارس جنوبی انجام شده است. لذا اتهامات به آقای زنگنه در مورد فروش و استخراج نفت و گاز وارد نیست و معتقدم دوران آقای زنگنه، دوران سختی بوده است.

فسادی در ماجرای کارت خوان رخ نداده

ربیعی اضافه کرد: با کارشناسان ضدجاسوسی و اقتصادی وزارت صحبت کردم. در مورد دستگاه‌های پوز (کارتخوان) باید گفت که این امر ربطی به آقای زنگنه نداشته و فساد آور نیز نبوده است. همیشه سنتی بوده که اگر به مستخدم‌ها پولی یا بن پرداخت می‌شده با این دستگاه نقد می‌کردند با این صاحب صلاحیت‌ترین دستگاه برای اظهارنظر در این خصوص وزارت اطلاعات است.

متهم به جاسوسی کارمند یک شرکت اروپایی است

وی در مورد دستگیری جاسوس زن در وزارت نفت گفت: این خانم کارمند یک شرکت اروپایی است و معمولاً این شرکت‌های اروپایی و شرکت‌های خارجی در رقابت شرکتی اقدام به جمع آوری اطلاعات می‌کنند. قضاوت در مورد اینکه این کار جاسوسی هست یا نه باید توسط وزارت اطلاعات و قوه قضائیه انجام شود.

ربیعی ادامه داد: برای من جالب است که نمایندگان مجلس این موضوع را مطرح می‌کنند. بیان این مطالب باید از سوی وزارت اطلاعات یا قوه قضائیه انجام شود. انعکاس خبر به نحوی بود که یک زن جاسوس با ۱۶ نفر ارتباط داشته است. کیفیت ارتباط را هم به خواننده واگذار کرده بودند. این نوع بیان، بیان اسلامی نیست و با اخلاق شهید بهشتی سازگار نمی‌باشد.

 سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که دولت به صدا و سیما و عوامل تولید سریال گاندو برایتوقف پخش یا تغییر محتوای این سریال فشار وارد کرده، با بیان اینکه من با هرکسی که می‌توانست به صدا و سیما فشار آورد تماس گرفتم و به چیزی نرسیدم، گفت: از صداوسیما خواهش‌ می‌کنم هرچه که سفارش شده پخش کنند. قسمت‌هایی از فیلم را دیدم، هنرپیشه‌های خوبی هم کار می‌کنند. اصلا از سوی دولت چیزی عنوان نشده که پخش نکنند. البته به مقدار کافی علیه دولت مواردی پخش شده که این در برابر آن‌چیزی نیست.

ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف نمی‌شود

ربیعی اظهار داشت: دولت هیچ تصمیمی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تا پایان سال ۹۸ ندارد. گزارش ریز اقلام وارداتی حاصل از ارز دولتی در جلسه آینده اعلام خواهد شد.

وی گفت: مؤسسات بین‌المللی برای سال ۹۸ رشد مثبت را پیش‌بینی می‌کنند و اعلام می‌کنند که از رشد منفی خارج خواهیم شد.

سخنگوی دولت اظهار داشت: با توجه به اینکه شوک‌های ارزی در حال تخلیه است، در تورم نقطه به نقطه نیز وضعیت بهتری پیدا کردیم که البته به معنای ارزانی نیست بلکه به معنای جلوگیری از گرانی بیشتر است. دلیل کاهش تورم ماهانه نیز ثبات نرخ ارز است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما از زندگی مردم مطلع هستیم و فشار بر طبقات حقوق بگیر بسیار زیاد است، تاکید کرد: دهک‌های پایین و میانی در وضعیت سختی هستند، باید تاب‌آوری اجتماعی را افزایش داده و از زندگی مردم حفاظت کنیم. تلاش روزانه دولت در این راستا است.

ربیعی بیان کرد: از همه تصمیمات دولت حمایت نمی‌کنم اما مطمئن باشید همه تصمیمات در دولت از سر دلسوزی اتخاذ می‌شود و در راستای بهتر شدن زندگی مردم است تا اجازه ندهیم سفره‌های مردم تهی شود.

وی با بیان اینکه با تحریم بی‌سابقه مواجه هستیم، افزود: اگر تدبیرهای دولت نبود، مشکلات عمق بیشتری داشت؛ دولت در کنار مردم است.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور روزانه آمارهای بانک مرکزی، وزارت اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه را مورد بررسی قرار می‌دهد، اظهار داشت: سنجش‌های مختلفی را همواره رئیس‌جمهور می‌بیند. وزرای ما هم عمدتاً در متن اجتماع هستند.

ربیعی با بیان اینکه خود من هم در متن مردم و در بدنه اجتماعی هستم، گفت: هرجا هستیم، همه مثل هم زندگی می‌کنیم. سایر وزرا هم در جای خاصی زندگی نمی‌کنند و از وضعیت مردم اطلاع دارند و در راستای حل مشکلات مردم تلاش می‌کنند.

دولت تصمیمی برای تغییر کاهش ساعات اداری ندارد

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خبری منتشر شده است مبنی بر تصمیم دولت برای کاهش ساعات اداری در فصل تابستان، گفت: چنین تصمیمی دولت ندارد و مصوبه‌ای در این زمینه نداریم.

کنترل نوسانات ارز برای دولت مهم است

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت چه برنامه‌ای برای کاهش نرخ ارز دارد؟، گفت: برنامه ها و سیاست های ما عدم افزایش نرخ ارز و رساندن نرخ ارز به آن قیمت واقعی جامعه است، اما میزان ارزی که به دست می آوریم و همچنین هیجانات و کنش هایی که مردم به خرج می دهند، این نوسان را ایجاد کرده است که کنترل نوسانات نرخ ارز مهمترین سیاست فعلی دولت است.

وی گفت: با سیاست‌هایی که اتخاذ کرده‌ایم، همه تلاش این است که به شکل منطقی و با سازوکارهای بازار بتوانیم نرخ ارز را کنترل کنیم و از افزایش آن جلوگیری کرده و آن را به مرز منطقی خودش برسانیم.

روحانی با کسی در کابینه تعارف ندارد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اختلاف نظر میان روحانی و جهانگیری گفت: قطعاً اینطور نیست و آقای روحانی با کسی تعارف ندارد و اگر کسی نتواند با وی کار کند، حتماً به سمت تعویض وی می رود. اما خوشبختانه چنین کسی را در دولت نداریم و هیچ برنامه ای هم برای تعویض در دولت وجود ندارد.

ربیعی افزود: به هر حال مشکلاتی در تعارض ساختاری میان قوا قطعاً وجود دارد و رئیس جمهور هم به عنوان فرد دوم کشور بر اساس قانون اساسی مایل نیست که سیاست های دولت حتی با سیاست های تصمیم گیری یک نفر در قوه دیگری دچار خدشه شود.

وی تصریح کرد: این بحث نیاز به توضیح بیشتر دارد و شاید رئیس جمهور در برنامه خودش به صراحت بیشتری در این باره صحبت کند. اما قطعاً آن چیزی که رئیس جمهور بیان کرده است، تعابیر مختلفی از آن صورت گرفته است و آن بحث صرفاً در راستای بهتر کار کردن دولت در امور بین قوا است و نباید تعابیر مختلفی از آن شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون تشکیل معاونت بازرگانی در دولت، افزود: ما در حال حاضر اختیار بیشتری را برای معاون بازرگانی وزیر صنعت معدن و تجارت در نظر گرفته‌ایم که وی تحت عنوان قائم مقام وزیر صمت در بازرگانی عمل خواهد کرد و این الگو را دنبال می‌کنیم و اگر در مرحله بعدی نیاز باشد، تصمیمات دیگری نیز اتخاذ خواهد شد.

ربیعی درباره گزینه تصدی وزارت آموزش و پرورش نیز اظهار داشت: هنوز رئیس جمهور در این باره تصمیمی نگرفته است و سرپرست وزارت آموزش و پرورش با قدرت کارهای خود را دنبال می کند.

وی با اعلام اینکه تخصیص رتبه بندی فرهنگیان هم اعلام شده و اولین تخصیص آن در حال پرداخت است و به زودی اجرا می شود، گفت: اما هنوز رئیس جمهور فردی را برای این وزارتخانه به مجلس معرفی نکرده و فکر می کنم هنوز به فرد خاصی نرسیده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره بررسی سند حجاب و عفاف در شورایعالی انقلاب فرنگی و اینکه مصوبه این شورا می‌تواند به رویه‌ای واحد در مواجه با این موضوع منتهی شود، گفت: من در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور نداشتم اما در این باره سوال کردم و گفتند که صرفاً چارچوب‌های کلی بحث مطرح شده است که در کلیات اختلاف نظری وجود نداشته است و باید وارد جزئیات شد تا ببینیم در جزئیات دقیقاً چه مواردی در نظر گرفته شده است.

ربیعی گفت: دیدگاه رئیس جمهور و دولت در این مورد از قبل بیان شده و روشن است و امیدواریم که جنبه های فرهنگی این مسئله بیشتر مورد تاکید قرار گیرد و این جنبه ها، انتظامی و امنیتی نیست بلکه در ساحت فرهنگ باید به این مسئله پرداخته شود و خوشحالیم که در یک نهاد فرهنگی به این موضوع رسیدگی می شود.

سخنگوی دولت درباره تصمیم دولت برای سهمیه بندی حامل‌های سوخت، گفت: تصمیم گیری در این زمینه به دلیل اینکه با زندگی روزمره مردم سروکار دارد و از سوی دیگر اگر تصمیمات سخت و جانکاه را نگیریم، در درازمدت زندگی مردم بدتر خواهد شد، بسیار سخت است.

وی افزود: زندگی مردم برای تصمیم گیران در این زمینه بسیار مهم است به همین دلیل در شورای اقتصادی دولت و نشست سران قوا ساعت‌ها در این خصوص بحث شده تا تصمیم بگیریم کدام الگو در خصوص حامل های انرژی و مالیات و نظام تأمین اجتماعی و به طور کلی نظام درآمدی و هزینه ای به کار گرفته شود.

رایزنی‌ها با اروپایی‌ها ادامه دارد

وی در خصوص اقدامات ایران با توجه به نزدیک شدن به ضرب الاجل ۶۰ روزه برای کشورهای اروپایی برای بهره مند شدن ایران از مزایای برجام، گفت: ما همچنان در حال مذاکره با طرف‌های اروپایی هستیم تا اروپایی‌ها سازوکاری را که اتخاذ کرده اند فعال کنند.

سخنگوی دولت اظهار داشت: آنها گفته‌اند که به سرعت این سازوکار فعال خواهد شد و ما علائمی را در این خصوص دریافت کرده‌ایم، اما اگر آنها به تعهدات خودشان عمل نکنند، بنا بر آنچه اعلام کرده ایم، بالا بردن سطح غنی سازی خود را از ۳.۶۷ درصد به میزانی است که اعلام خواهیم کرد.

ربیعی با تأکید بر اینکه بنا بر فتوای مقام معظم رهبری تولید و به کارگیری سلاح هسته‌ای در ایران ممنوع است، گفت: ما بر اساس آنچه اعلام کرده‌ایم حرکت خواهیم کرد. اروپایی‌ها نیز ما را به سعه صدر دعوت می‌کنند اما ما معتقدیم که سازوکاری که آنها می‌گویند باید با عملکرد خود، نشان دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.