گیلکی ها ضرب المثلی دارند که می گوید: " اونی پالدو گاز ایشکنه". یعنی حلوای آرد برنج او؛ دندان می شکند!.

حلوای آرد این برنج؛ دندان می شکند؟!

به گزارش قدس آنلاین حالا این ضرب المثل گیلکی شده، مصداق برنج کاری در یکی از خشک ترین مناطق کویری خراسان رضوی یعنی شهرستان گناباد. حتی شنیدن خبر و گزارش این ماجرا از قاب جادویی تلویزیون و شبکه خراسان رضوی نیز در وهله اول هر مخاطبی را با این سئوال زیرلفظی انگشت به دهان می سازد که کشت برنج؛ آنهم در گناباد؟!. به ویژه آنکه خبرنگار بخش خبری شامگاهی شبکه خراسان رضوی با آب و تاب فراوان از کشتِ برای اولین بار برنج در روستای زیبد شهرستان گناباد گزارش دهد. گزارشی که اخیرا روی آنتن رفت و مطابق با آن کشاورز زحمتکشی بنام صباغ  به کشت برنج در سطح سه هزار متر مربع از اراضی کشاورزی روستای زیبد شهرستان گناباد، در جنوب خراسان رضوی اقدام کرده است. "صباغ"؛ البته در توجیه این کار گفته، که به علت بارندگی‌های خوب امسال و جلوگیری از هدر رفت آب در روستای زیبد گناباد، به صورت آزمایشی اقدام به کشت برنج در بخشی از زمین‌های روستای زیبد، نموده، و اظهار امیدواری کرده، این کشت، نتیجه بخش باشد و بتواند محصول خوبی را برداشت نماید!. مطابق با پیش بینی های این کشاورز کج سلیقه؛ یک تن و ۸۰۰ کیلوگرم برنج از سطح سه هزار مترمربع در اوایل شهریورماه برداشت خواهد شد. وی البته تصریح کرده، از حدود سه ماه پیش اقدام به تولید خزانه جهت تولید نشاء برنج از بهترین نوع برنج‌های گیلان نموده و صفر تا صد تهیه نشاء برنج، توسط کشاورزان روستای زیبد صورت پذیرفته است!.
برای این کشاورز ساعی زحمتکش آرزوی توفیق و برداشتی پربرکت داریم اما خوب است کشاورزان پرتلاش جنوب خراسان رضوی بدانند که گناباد به خصوص  در بخش کشاورزی  ظرف سالهای گذشته با تبعات ناشی از تغییرات اقلیمی مواجه شده و هم اینک درگیر خشکسالی مزمن و کمبود شدید منابع آبی است. گسترش بیابان، وقوع سیلابهای مخرب، برخاستن ریزگردها و وزش بادهای شدید از تبعات تغییرات اقلیمی در این منطقه است. همچنین اینک ۲۳۱ هزار هکتار از عرصه های طبیعی شهرستان گناباد در قالب چهار کانون فرسایش بادی در وضعیت بحرانی از نظر بیابانزایی قرار دارد و همجواری گناباد با کویرهای مرکزی و لوت عمرانی مزید این شرایط شده است. اضافه می شود که از دهه ۱۳۷۰ تاکنون میانگین بارندگی در گناباد ۵۰ میلیمتر کاهش و دمای هوا دو درجه سانتیگراد افزایش یافته و این روند با وجود اقدامها برای مهار کانونهای بحرانی و بیابانزدایی، بروز طوفانهای گرد و غبار را در جنوب خراسان رضوی تشدید کرده است.
مدیر جهاد کشاورزی گناباد نیز با انتقاد شدید از کشت برنج در روستای زیبد از توابع کاخک گناباد، در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: کشت اولین بار برنج در شهرستان گناباد افتخار نیست؛ بلکه تضییع حقوق سایر کشاورزان است و هیچ توجیه اقتصادی ندارد.
 علیرضا حسین زاده خاطرنشان کرد: طی سال های اخیر برخی از کشت ها در گناباد مانند چغندرقند حذف شده، و حتی پنبه را محدود کرده ایم. کشت گندم را نیز کاهش داده، و توصیه به کشت جو نموده، تا دو آب کمتر مصرف نماید. حالا این کشاورز عزیز؛ با سلیقه و تدبیر شخصی و بصورت خودسرانه، بدون هرگونه هماهنگی با جهاد کشاورزی گناباد، اقدام به کشت برنج نموده، که خلاف مصوبه کارگروه ملی " سازگاری با کم آبی"، هیئت وزیران در سال ۹۶ است. بر اساس بخشی از این مصوبه؛ کشت برنج تنها در دو استان گیلان و مازندران انجام شده و سایر استانها به مدت سه سال متوقف شده است. اینکه امسال اندکی با ترسالی مواجه بوده، قابل پذیرش نیست و استفاده از محصولات پرمصرف آبی منجر به کاهش آب های زیرزمینی در منطقه می شود.
وی تصریح کرد: خبرنگار صدا و سیما در گناباد نیز بدون هماهنگی با این سازمان اقدام به تهیه گزارش کرده، و این کشت هرگز مورد تایید سازمان جهاد کشاورزی نیست و غیرقانونی است. وانگهی؛ این گزارش می تواند اثرات انگیزشی و تشویقی داشته باشد و صدا و سیمای استان کاری غیرحرفه ای انجام داده است. علاوه بر آن این سازمان را نیز با مشکلاتی روبرو ساخته، و همگان تصور می نمایند که با مجوز، هماهنگی و تحت نظارت ما این کشت صورت گرفته، در حالیکه اینگونه نیست.
وی افزود: بدون تعارف اگر آب بکارگیری در این کشت از چاه های کشاورزی باشد سریعا چاه مربوطه پلمپ و بسته می شود و تعارف نداریم اما ظاهرا آب مصرفی از قنات های محلی است.

گفتنی است؛ زیبَد مرکز دهستان زیبَد و یکی از روستاهای تاریخی بخش کاخک، شهرستان گناباد در استان خراسان رضوی است. همچنین خاطر نشان می سازد؛ هیئت وزیران در سال گذشته به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی، وزارت جهاد کشاورزی را مکلف کرد تا نسبت به معرفی کشت‌های جایگزین برنج در خارج از استان‌های گیلان و مازندران اقدام و با فعالیت‌های ترویجی و اعطای کمک‌های فنی و اعتباری، حمایت‌های لازم را به‌عمل آورد. بر اساس این مصوبه، در خارج از استان‌های گیلان و مازندران، خشکه‌کاری برنج مشروط به آبیاری تحت فشار و نصب کنتور توسط متقاضی و یا تحویل حجمی و استفاده از حداکثر ۷ هزار مترمکعب آب در هکتار طی یک دوره کشت که به تایید مشترک جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای استان برسد، مجاز اعلام شده است. همچنین ارائه هرگونه حمایت و خدمات مرتبط با کشت برنج اعم از یارانه، نهاده‌های تولید، خرید توافقی، بیمه، تسهیلات، احداث و توسعه کارخانه شالیکوبی صرفاً در استان‌های گیلان و مازندران مجاز خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.