زاهدان-بر خلاف نام سیستان و بلوچستان که در اذهان عموم منطقه ای خشک و بی آب و علف را تداعی می کند اما شاید باور نکنید که این استان قلمرو پلنگ ایرانی و یکی از گونه های نادر جهان است.

مردم سیستان و بلوچستان به پلنگ ایرانی احترام می گذارند

قدس آنلاین-بابک رحیمیان:منطقه حفاظت شده کوه «بیرک» در جنوب سیستان و بلوچستان یکی از مهمترین زیستگاه پلنگ در بلوچستان ایران است که این گونه یکی از بزرگ ترین نژادهای پلنگ در دنیا را نیز تشکیل می دهد که البته خشکسالی های حادث شده بسیاری از پلنگ های بلوچستان را وادار به حمله به احشام و دام های عشایر و بومیان کرده است.

پلنگ ایرانی شهریور سال گذشته یک کودک ۱۲ ساله بلوچ را حین چوپانی در ارتفاعات ایرانشهر مورد حمله قرار داد و جان وی را گرفت و بنا بر گفته مسئولان محیط زیست همه ساله افزون بر ۲۰۰ راس از دا م های عشایر این استان را به قتل می رساند اما جالب اینجاست که تاکنون گزارشی از کینه توزی و یا خشم مردمان دیار در خصوص قاتل دام هایشان گزارش نشده است.

ارتفاعات صعب العبور در تفتان، گوهر کوه ایرندگان، خاش، کوه بیرک و کوه سفید سراوان، ارتفاعات پلنگ کوه سیستان، مناطق راسک و سرباز، مناطق «دامن» و «بزمان» ایرانشهر و ارتفاعات شهرستان کنارک مهمترین زیستگاه های پلنگ در سیستان و بلوچستان است.

خسارت عشایر

حمزه دهواری یکی از افراد محلی در سروان به ما می گوید: تا سال گذشته عشایر بابت تلف شدن دام هایشان به ازای هر راس دام مبغ ۴۰۰ هزار تومان دریافت می کردند اما در حال حاضر محیط زیست پولی بابت تلف شدن دام ها در اختیار ندارد.

 مردم سیستان و بلوچستان معتقدند که حمایت از تمساح‌ها برای آنها برکت می‌آورد و احترام به پلنگ ایرانی احترام به طبیعت و آفرینش است وی ابراز می کند: با این حال عشایر مرزدار با وجود در اختیار داشتن سلاح هیچ وقت از آن برای کشتن سلطان طبیعت استفاده نکردند.

وی به ما می گوید: مردمان این دیار اعتقاد دارند همان طور که ما از این طبیعت سهم داریم حیوانات و آفریده های خداوند هم سهیم هستند و این حیوانات برکت طبیعت و زندگی هستند لذا با کشتن آن ها برکت از سفره های عشایر رخت می بندد.

وی عنوان می کند: از آنجا که منبع تغذیه این جانور را حیوانات سم دار مانند بز کوهی و گوسفند تشکیل می دهد لذا دام های موجود در منطقه همواره در معرض حمله این گربه سان وجود دارند و از همین رو دولت باید برای کمک به عشایر از این موضوع غفلت نکند.

احترام به سلطان حیات وحش

اعتقادات و باورهای مردم سیستان و بلوچستان در حمایت و حفاظت از گونه‌های منحصر بفرد حیات وحش همچون تمساح پوزه کوتاه و یا پلنگ ایرانی در نوع خود بی‌نظیر است زیرا آنها معتقدند که حمایت از تمساح‌ها برای آنها برکت می‌آورد و احترام به پلنگ ایرانی احترام به طبیعت و آفرینش است.

 با وجود اینکه همه ساله تعداد بسیار زیادی از دام‌های عشایر در سیستان و بلوچستان در دامنه کوه‌های بیرک و تفتان طعمه پلنگ ایرانی می‌شود اما مردم محلی با تحملی قابل توجه از قاتل دام‌های خود حمایت می‌کنند و آسیبی به سلطان حیات وحش سیستان و بلوچستان نمی‌رسانند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان سراوان در این رابطه به ما می گوید: در حالیکه گربه‌سانان وحشی به دلیل کمبود صید در مناطق جنوبی استان سالانه به هزاران راس دام عشایر آسیب وارد می‌کنند اما عشایر اقدامی در راستای نابودی و یا کشتن این حیوان ارزشمند انجام نمی‌دهند.

موسی دهقان‌نژاد به قدس آنلاین می گوید: عشایر سراوان مردمانی صبور هستند و اعتقاد دارند که خدا حیوان را خلق کرده و تغذیه آن برعهده انسان‌هاست و احترام به حیوانات احترام به طبیعت و آفرینش است.

وی اظهار می کند: بر اساس شواهد به دست آمده عمده زیستگاه این گربه سان در استان ارتفاعات منطقه حفاظت شده بیرک در محدوده شهرستان‌های سراوان و نیکشهر و مناطق نصرت آباد، بزمان و کنارک است.

ضرورت رصد پلنگ ایرانی

بنا بر اظهار نظر کارشناسان متاسفانه این گونه کمیاب در معرض خطر انقراض قرار داشته و جمعیت آن رو به کاهش است.

با وجود اینکه سال ها پیش مسئولان سیستان و بلوچستان از وجود تعداد ۱۰ پلنگ در این منطقه خبر می دادند اما  وقتی از رییس محیط زیست سروان در این رابطه سوال می پرسیم و تقاضا می کنیم تا آمار سرشماری پلنگ های ایرانی دراین منطقه را بازگو کند و یا از اقدامات و امکانات اداره محیط زیست پیرامون تجهیزات تله متری و عکس برداری برایمان سخن بگوید ترجیح می دهد سکوت  اختیار کرده و یا بحث را عوض کند.

در طی چند سال گذشته بنا بر اظهارات افراد محلی و دوستداران محیط زیست به نظر می رسد به دلیل نبود امکانات و تجهیزات و غفلت مسئولان اقدامی برای سرشماری و تحقیق بر نحوه رفتار این حیوان در این استان انجام نشده است و لذااین موضوع بیش از پیش موجب نگرانی دوستداران حیات وحش در این استان شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.