طی روزهای گذشته درد ودلهای صاحبان صنعت ومعدن وتجارت خراسان رضوی دررسانه ها بازتابی ویژه پیدا کرد، این درحالی است که استاندارخراسان رضوی مدعی است طی ماههای اخیر تلاشهای زیادی کرده تا مشکلات این بخش به حداقل برسد.

کلینیک صنعت درد تولید خراسان رضوی را درمان نکرد/سختگیری دولتی ها درسال حمایت از تولید/ اراده ای برای حل مشکل تولید وجود ندارد

قدس آنلاین - سعید کوشافر: علیرضا رزم‌حسینی استاندار خراسان رضوی مدعی است : ما آمادگی داریم که با راهبری اتاق بازرگانی کمیته پیگیری موانع کسب و کار را فعال کرده و موارد و مشکلات موجود را احصا کنیم تا فضای کسب و کار در استان ما ارتقا پیدا کند. در حال حاضر کشور ما شرایط ویژه‌ای پیدا کرده و احتمال تشدید فشار فزاینده خارجی نیز وجود دارد. برای تاب‌آوری لازم است که به حوزه‌های داخلی خود توجه ویژه‌ای داشته باشیم و تا جایی که امکان دارد برای خودمان تحریم داخلی ایجاد نکنیم.

رزم‌حسینی با بیان اینکه امروزه باید شرایط موجود را در جنگ اقتصادی ملاحظه کنیم، تصریح کرد: در چنین شرایطی باید دستگاه‌های اجرایی مسیر را هموار کنند. ما در روزهای یکشنبه هر هفته در شهرک صنعتی حضور داریم و با احصای مشکلات هر یک از واحدهای راکد و نیمه‌فعال در کلینیک صنعتی استان، وضعیت آن‌ها را تعیین و تکلیف می‌کنیم.

این اظهارات درحالی است که فیروز ابراهیمی، دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی  با اشاره به اینکه بالغ بر 90 درصد مشکلات اقتصادی که ما با آنها روبه‌رو هستیم ریشه داخلی دارد، اظهار کرد: آثار تحریم‌ها بر اقتصاد کشور بی‌تاثیر نیست اما تاثیر آن به اندازه ده درصد است و 90 درصد دیگر متاثر از تصمیمات و سوء‌مدیریت‌های داخلی است.

***درد بی درمان تولید

درهمین حال ، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی میگوید: با توجه به تفویض اختیاری استانداری به شرکت شهرک‌های صنعتی برای عارضه‌یابی واحدهای صنعتی راکد و نیمه‌فعال در استان، نخستین کلینیک کسب و کار استان برگزار و مشکلات واحدهای صنعتی بررسی شد.

مسعود مهدی‌زاده مقدم ، اظهار کرد: واحدهایی که مشکلی دارند، فرم خوداظهاری را تکمیل کرده، در گروه‌های کارشناسی مربوطه با حضور مدیر واحد بررسی می‌شوند و با احصای نیازها، برنامه‌های بهبود آن‌ها تعیین و اولویت‌بندی می‌گردد.

مهدی‌زاده مقدم ادامه داد: برای مسائل و مشکلاتی که مربوط به دستگاه‌های اجرایی است، موارد در ستاد تسهیل مطرح و حداکثر مساعدت صورت خواهد پذیرفت، اجرای سایر برنامه‌ها بر عهده مدیریت واحد است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی بیان کرد: از اهداف کلینیک کسب و کار استان، افزایش بهره‌وری، احصا نیازها، ایجاد تغییرات لازم برای افزایش رقابت‌پذیری در بازارهای داخلی و خارجی، نوسازی و بازسازی ساختار واحدها، خوداتکایی صاحبان صنایع و توانمندسازی واحدهای صنعتی و تولیدی است.

وی با بیان اینکه مهمترین مشکل واحدهای صنعتی برای فروش و بازاریابی محصولات بوده، عنوان کرد: واحدهای صنعتی و تولیدی توان رقابت در بازارهای داخلی و صادراتی را دارند اما عدم تحقیق و شناخت مناسب برای نیازسنجی بازار باعث شده تا نتوانند از بازارهای موجود بهره‌برداری مناسب را داشته باشند.

***مشکل سازی بانک ،امور مالیاتی وتامین اجتماعی

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه امروز فعالان اقتصادی نام‌های مختلفی دارند اما ته خط از فعالان اقتصادی به عنوان دادگران اقتصادی نام برده می‌شود، عنوان کرد: سربازانی که با تلاش خود جنگ نابرابر اقتصادی را پشتیبانی و دفاع می‌کنند اما متاسفانه سربازی در جبهه داریم که مهماتش را نداریم. این جنگ اقتصادی نیاز به اتاق فرماندهی، واحد جنگ و پشتیبانی دارد. نمی‌دانیم سنگر جبهه مستقیم دشمن کجاست. این نیاز به پشتیبانی، حمایت، سازوکار و سازماندهی منسجم‌تری دارد.

حسینی بیان کرد: سه ماه از سال می‌گذرد و سوال من این است که خرداد سال ۹۸ که سال رونق تولید است، با خرداد سال ۹۷ که حمایت از کالای ایرانی بوده چه تفاوتی داشته است؟ این تولید دارای رونق لازم نبوده که به این نام نامگذاری کردند. کسانی موظف بودند در جهت رونق تولید اقداماتی انجام دهند اما حرکت معناداری را در این جهت نمی‌بینم. حتی امسال در برخی بخش‌ها در حوزه واگذاری‌های زمین به افرادی که قصد انجام کار صنعتی دارند نسبت به سال گذشته سختگیرانه‌تر شده، نظام بانکی، امور مالیاتی و تامین اجتماعی نیز برای تولیدکنندگان مشکل ایجاد کرده است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تولیدکنندگان بیان می‌کنند که مالیات بر ارزش افزوده حق ما نیست و یکی از عوامل کندکننده بخش خصوصی است. برای این امر کوچک‌ترین اقدامی نشده و اعلام نکردند که تولیدکننده مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نکند، بهره‌های بانکی تغییر کند، سازمان تامین اجتماعی به بخشنامه‌های گذشته خود برنمی‌گردد.

 وی خاطرنشان کرد: تقاضای همه ما از دست اندرکاران این است که قانون را رعایت کنند و زیر چتر قانون اقداماتی انجام دهند. از میزان مراجعاتی که در روز به ما می‌شود، می‌توانیم واحدهای دارای مشکل را تشخیص دهیم. این مراجعات نشان می‌دهد که در سال رونق تولید مشکلات کمتر یا بیشتر شده و اتفاق خاصی در سال رونق تولید رخ نداده است.

 حسینی با اشاره به اینکه ما افرادی هستیم که در کشور زندگی می‌کنیم و آمار و ارقام نقش زیادی در وضع زندگی ما ندارد، تصریح کرد: صادرات ما 26 درصد افزایش داشته اما چه چیزی را در چه شرایطی صادر کردیم؟ از واقعی شدن نرخ ارز صحبت می‌کنیم اما آیا این واقعی شدن نرخ ارز است که در یک شب یک سوم فقیرتر شوم و بدهی‌های من در جای خود بماند؟ مبانی اقتصادی داریم که تعریف کنیم؟ اقتصاد حاکم کشور چیست؟

 ***اقتصاد کشور سیاسی شده

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: سفره مردم خالی شده و دلیلش این است که سال گذشته بیش از ۳۰ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی، دارو و سایر مسایل در کشور تزریق شد اما هیچ کالایی ارزان نشد، چه اشکالی دارد که بگوییم اشتباه کردیم؟ زمانی صادرات کردیم که برعکس شد. در بخش صادرات، صادرکننده‌های واقعی عقب کشیدند که این امر به دلیل تعیین نرخ کالاهای صادراتی است.

 وی با بیان اینکه اقتصاد و تولید ما اقتصاد سیاسی شده و بحث جناح‌های سیاسی در اقتصاد و توسعه ملی کشور اثرگذار است، عنوان کرد: آقای رزم‌حسینی به این نتیجه می‌رسد که اقتصاد را از بخش سیاست جدا کند تا فارغ از جناح‌های سیاسی کار اقتصادی سالمی انجام شود.

حسینی ادامه داد: استاندار فردی پروژه‌محور هستند و در رابطه با مسایل اقتصادی و توسعه استان و کشور کوتاه نمی‌آیند. با توجه به عقد قرارداد با معین‌ها کارهای خوبی در برخی مکان‌ها شکل می‌گیرد و عملیاتی می‌شود. از نظر روانی یکی از نشانه‌های کارشان این است که در شورای گفت‌وگو نمایندگان، دستگاه قضایی، صنوف و همه اقشار را کنار هم جمع کرده و همین بخش بسیار پررنگ و خوب بوده .

 رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه هر آماری می‌دهیم اما برداشت جامعه همان اتفاقاتی است که لمس می‌کنند، تصریح کرد: ما حق نداریم به شعور مردم توهین کنیم. در شرایط اقتصادی سخت کشور در استان از نظر عددی رشد داشتیم اما دال بر این نیست که همه چیز عالی است.

وی در خصوص واحدهای راکد و نیمه‌راکد، گفت: بحث نقدینگی جایگاه اول را در بسیاری از واحدها ندارد و نمی‌توانیم بگوییم که پول تزریق نشده به همین دلیل راکد شده است. اکنون بانک‌ها به افرادی که مطالبات معوق دارند، کمک خوبی کردند و تسهیلات خوبی ارائه دادند، بنابراین بحث نقدینگی نیست.کمک کردن به برخی واحدهای صنعتی ظلم است و با این کار منابع ملی به هدر می‌رود. این واحدها باید خود را تعیین تکلیف کنند. برخی صنایع دیگر امروز معنا ندارند و حق نداریم از آن‌ها حمایت کنیم. این کار از بین رفتن سرمایه‌های ملی است.

*** تجربه کشورهای دیگر

درهمین حال محسن خندان دل ، کارشناس اقتصادی  با اشاره به اینکه نگاه به تجربه کشورهایی چون چین، ژاپن، هند و کشورهای دیگر می‌تواند بسیار برای اقتصاد ما حائز اهمیت باشد، تصریح کرد: من به این معتقد هستم که رونق اقتصاد از طریق تولید ملی صورت خواهد گرفت. اگر ما نگاه خود را به تولید داخلی و ملی و به رونق اقتصادی معطوف کرده و نگاه خود را در این حوزه جدی کنیم، مطمئنا از بخش بزرگی از این مشکلات اقتصادی عبور خواهیم کرد، البته در کنار آن پرداختن به فرهنگ اجتماعی کشور نیز بسیار مهم است.

خندان‌دل گفت: اگر به چین، ژاپن، هند و اروپا نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که با توجه به فرهنگ عامه جامعه خود، رویکرد تولید ناخالص ملی را مدنظر قرار دادند، قوانین را برای رونق اقتصادی در حوزه تولید ناخالص ملی ترسیم کردند و از قِبَل آن توانستند به مشکلات اقتصادی خود فایق آیند. متاسفانه در مملکت ما اراده‌ای بر این قضیه وجود ندارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: حمایت از تولید ناخالص ملی و تولید ملی ما شعاری است که در ابتدای سال بیان شده و در انتهای سال نیز ما تنها در صفحه اول رسانه ملی آن را می‌بینیم و همایش و بزرگداشت‌هایی به نام رونق تولید، حمایت از کالای ایرانی و اشتغال ملی برگزار می‌شود، اما هیچ رفتار جدی صورت نمی‌گیرد.

وی بیان کرد: از کنار این شعارها و مبالغی که تحت عنوان حمایت از تولید ملی تخصیص داده می‌شود، امروز فسادهای بزرگی را مشاهده می‌کنیم و تنها بخش کوچکی را به اطلاع ما می‌رسانند، زیرا حوزه فساد بسیار بزرگ‌تر از این مواردی است که ما می‌بینیم. اگر به آمار و ارقام بودجه‌ای و منابع کشور نگاه کنیم متوجه می‌شویم که یک حلقه مفقوده بزرگ و اعداد بزرگی ناپدید می‌شوند که همان مبالغ فسادی است که برخی از آن پرونده‌ها را می‌شنویم و مقداری از اطلاعات آن به گوش ما می‌رسد.

*** از چین و ژاپن تقلید نکنیم

درمقابل این اظهارات اما محسن شرکا، رئیس کانون انجمن‌های صنایع خراسان رضوی و کارشناس مسائل اقتصادی میگوید: اینکه امروز تولید و صادرات نفت ما به کف می‌رسد، فرصت طلایی است، زیرا دولت‌ها در ایران علیرغم تمام شعارهایی که می‌دادند، نتوانستند از نفت ببُرند. امروز باید با تدبیر، کارشناسانه، با مدیریت و آینده‌پژوهی از این تهدید به عنوان بهترین فرصت برای جهش استفاده کرد. می‌توانیم به جای تقلید از کشورهایی چون چین و ژاپن، خود صاحب استراتژی باشیم.

رئیس کانون انجمن‌های صنایع خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ایران یک کشور پهناور بوده و با 15 کشور همسایه است. ایران مانند ژاپن و چین نیست، خاصیت‌های خود را دارد و کشوری استراتژیک است. مردم ایران یکی از سرآمدترین و هوشمندترین مردم جهان هستند. این موارد فرصت است، تنها باید قوانین زاید را دور ریخت، دولت نیز باید تسهیل‌کننده باشد.

وی با اشاره به اینکه تولید تنها کارخانه به صورت فیزیکی نیست، بلکه تولید شامل علم، دانش و ایده نیز هست، تصریح کرد: دامنه تولید به شدت وسیع است. ایران می‌تواند یکی از قطب‌های اقتصاد بین الملل باشد. تحریم‌های خارجی نفت، گاز و غیره می‌تواند برای ایران مفید واقع شود. شاید دولت‌های آینده نیز از نفت نبُرند، در صورتی که اصل خواسته ایران این بوده که نفت برای آیندگان سرمایه‌گذاری شود و از نفت برای نسل‌ها ارزش افزوده ایجاد کنیم. هدف این بوده، اما تحقق پیدا نکرده است. این تحریم‌ها کاری را که می‌خواستیم انجام دهیم را برای ما انجام می‌دهد و اکنون باید فرصت ایجاد کنیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.