خرم‌آباد- وقتی صحبت سیل و بارش‌های سیل‌آسا به میان می‌آید نوید طبیعتی سرسبز و سالی پررونق در ذهن تداعی می‌شود اما سیل در لرستان و به‌ویژه در باغات انجیر معلولان دست کشاورزان را در گل گذاشته است.

جهاد آب رسانی برای نجات اقتصاد لرستان

قدس آنلاین-گروه استان ها: شهر «معمولان» لرستان به داشتن انجیرهایش معروف است؛ انجیرهای سیاهش که تا پیش از سیل فروردین‌ماه ۱۸۰۰هکتار باغ انجیر و انگور در معمولان وجود داشت که انجیر سیاه تولیدی آن ۹۲ درصد بازار مصرف استان و ۳۲ درصد نیاز کشور را تأمین می‌کرد اما بسیاری از این انجیر زارها و دیگر زمین‌های کشاورزی در سیل اخیر زیرآب رفت.

البته انجیر تنها محصول کشاورزی این شهر نیست و بیش از ۸۰ درصد مردم این شهر از راه کشاورزی ارتزاق می‌کنند و گندم، جو و صیفی‌جات از دیگر محصولات کشاورزی این شهر هستند.

باوجوداینکه پاک‌سازی باغات  انجیر از گل‌ولای تا همین دیروز به یکی از دغدغه‌های باغداران تبدیل‌شده بود اما با گرم شدن هوا تأمین آب این باغات خود به مشکل دیگری تبدیل‌شده زیرا کمبود آب و تخریب تاسیسات آب‌رسانی  باغات را دچار خشکیدگی و تشنگی کرده است.

مشکلات مردم لرستان و به‌ویژه در مناطق ازجمله معلولان یکی دو تا نیست زیرا یک دسته از کشاورزان حاصل دسترنج یک سال آن‌ها را آب برده است و عده‌ای دیگر با تغییر مسیر آب، زمینی دیگر برای کشت ندارند و آن‌هایی نیز که محصولی اندکی برایشان باقی‌مانده است آب برای زنده نگاه‌داشتن درختان خود می خواهند.

منبع اصلی درآمد مردم اینجا کشاورزی است لذا کشاورزی که نباشد زندگی همه مردم به خطر می‌افتد واقعیت این است که محصولات مردم ازجمله انجیر، بادام، زیتون و صیفی‌کاری درخطر است.

اقتصادی که می‌سوزد

به دلیل از بین رفتن تأسیسات آب‌رسانی و هم‌چنین پمپ‌های آب در این منطقه اقتصاد مردم منطقه نیز در حال سوختن است.

کشاورزان منطقه می‌گویند: دو ماه پیش سیل دسترنج ما را شست و برد و حالا اگر دیر بجنبیم نبود آب باقی محصول باقی‌مانده را می‌سوزاند.

به دلیل از بین رفتن تأسیسات آب‌رسانی و هم‌چنین پمپ‌های آب در این منطقه اقتصاد مردم منطقه نیز در حال سوختن استعمران بیرانوند یکی از باغداران منطقه می‌گوید: برای کاشت محصول مقدار زیادی پول قرض کردیم و تا بذر و کود بخریم اما به دلیل اینکه پمپ‌های آب سوخته است و آبی قابل پمپاژ نیست محصولمان در حال نابودی است.

وی می‌گوید: باوجود اینکه با یکی از چاه داران منطقه قرارداد داریم و موظف است که آب موردنیاز باغ را تأمین کند اما آن‌ها از این اقدام سرباز زده و می‌گویند که پمپ‌های آب چاه سوخته و لذا کاری از دستش برنمی‌آید.

وی ادامه می‌دهد: طبق گفته یکی از همین چاه داران در منطقه قیمت یک پمپ آب ۲۰۰ میلیون تومان است و لذا آن‌ها نیز برای راه اندازی چاه آب و خریداری لوله‌های آب‌رسانی مشکل داشته و پولی در بساط ندارند لذا خشک و تر در این میان‌دارند به‌پای هم می‌سوزند.

وی ابراز می‌کند: تمامی مسئولان در تلویزیون همت خود را برای بازسازی خانه‌ها گذاشتند اما واقعیت این است که باغ‌های انجیر و زمین‌های زراعی اگر نباشد ما نانی برای خوردن نداریم و اگر خانه‌ای هم سرپا کنیم به دلیل بیکاری باید آن را ترک کرده و به مرکز استان برای کارگری پناه بیاوریم.

وی ابراز می‌کند: «کشکان رود» و «مادیان رود» براثر طغیان اثری از باغت انجیر نگذاشته است و افزون بر ۴ سال طول می‌کشد تا دوباره درختان انجیر بار بدهند و لذا باید چاره‌ای برای باغداران کرد.

جهاد آب‌رسانی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان بابیان اینکه در سیل اخیر بالغ‌بر ۵۰۰۰ هکتار یعنی حدود ۱۰ درصد از باغات استان به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم و حدود ۱۸۰۰ هکتار انجیر سیاه و منحصربه‌فرد استان واقع در منطقه «زیودار» معمولان به‌شدت آسیب دید اظهار می‌کند: چندین هکتار از انجیر ستان زیودار معمولان و انارستان «تنگ سیاب» کوه دشت زیر گل‌ولای رفتند لذا با تمام مشکلات ازجمله کمبود ماشین‌آلات سنگین اما موفق شدیم تا با کمک‌ نیروهای جهادی، ارتش، سپاه و نیروهای جهادگر بخش زیادی از این باغات را از رسوبات پاک‌سازی کنیم.

دکتر عبدالرضا بازدار  با اشاره به این موضوع که اگر آب موردنیاز تأمین نشود باغات از بین خواهد رفت یادآور می‌شود: در این راستا اولویت ما آب‌رسانی به باغاتی است که منبع تأمین آب و خطوط انتقال آن از بین رفته و یا برقش قطع است.

وی می‌افزاید: در حال حاضر ۷۰ درصد منابع آب موردنیاز باغات شامل ایستگاه‌های پمپاژ و کانال‌های آبیاری بازسازی و راه‌اندازی شده و تا دو هفته دیگر  شرایط مطلوب و پایدار می‌رسند.

بازدار با اشاره به اینکه خیلی از باغات را رسوب احاطه کرده ادامه می‌دهد: در حال حاضر مشغول راه‌اندازی ۴ ایستگاه پمپاژ سیار با مشارکت مردم هستیم که به‌جای ایستگاه‌هایی که به‌طور کامل از بین رفته با استفاده از آن‌ها آب باغات و مزارع را تأمین کنیم تا در فصل گرم باغات آسیبی نبینند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.