ظرف روزهای آینده به منظور تسهیل تجارت میان اتحادیه اروپا و ایران، کشورهای اروپایی آغاز به کار یک خط اعتباری چند میلیون یورویی را اعلام خواهند کرد.

خط اعتباری چند میلیون یورویی اروپا برای مبادله تجاری با ایران

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، دو رسانه غربی مدعی شدند کشورهای اروپایی قصد دارند ظرف روزهای آینده به منظور تسهیل تجارت میان اتحادیه اروپا و ایران، آغاز به کار یک خط اعتباری چند میلیون یورویی را اعلام کنند.

بر این اساس، روزنامه انگلیسی «گاردین» این اقدام را آخرین تلاش اتحادیه اروپا برای جلوگیری از «خروج ایران» از توافق هسته‌ای توصیف کرده و مدعی شده این تلاش احتمالاً ناکام خواهد ماند.

زمان اعلام خط اعتباری طبق نوشته گاردین، راه‌اندازی این خط اعتباری در خلال نشست کمیسیون مشترک برجام در وین اعلام خواهد شد. ممکن است این موضوع از پنجشنبه همین هفته که ایران از سقف‌های مجاز در برجام برای ذخائر اورانیوم عبور می‌کند، اعلام شود.

گاردین نوشته انتظار می‌رود ایران روز ۷ ژوئیه گام‌های جدی‌تری برای کاستن از تعهداتش در برجام بردارد. تهران وعده داده از این تاریخ سطح غنی‌سازی خود را به بالاتر از محدوده ۳.۶۷ درصد مشخص‌شده در برجام ارتقا خواهد داد.

ایران قبلاً اعلام کرده این اقدامات نقض توافق هسته‌ای محسوب نمی‌شوند، زیرا در بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام تصریح شده در صورتی که تحریم‌ها جزئاً یا کلاً اعمال شوند، تهران می‌تواند این امر را به منزله زمینه‌ای برای توقف کلی یا جزئی تعهدات خود وفق برجام قلمداد کند.

گاردین نوشته کشورهای اروپایی احتمالاً استدلال خواهند کرد اتحادیه اروپا ذیل برجام هیچ تعهدی برای برداشتن گام‌هایی جهت جبران آثار تحریم‌های آمریکا علیه ایران ندارد. اتحادیه اروپا مضاف بر این، این استدلال را مطرح خواهد کرد که تهران بایستی راه‌اندازی این خط اعتباری را نشانه نیت اروپا برای افتتاح ساز و کاری ببیند که تمرکزش را در مراحل اولیه روی مبادله اقلام بشردوستانه‌ قرار داده است.

گاردین نوشت: اتحادیه اروپا فعلاً در وضعیتی نیست که انجام مبادلات خاصی را ذیل این ساز و کار اعلام کند، اما مقام‌های اروپایی مکرراً گفته‌اند که برخی معاملات در روزهای آینده اعلام خواهند شد. اتحادیه اروپا ممکن است از بیم تحریم‌های خزانه‌داری آمریکا از علنی کردن برخی از مبادلات خاص خودداری کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.